koelen iBook G4

Sinds in 1GB Ram ingebouwd heb in mijn iBook G4 is hij steeds erg warm. Hebben meerdere iBook gebruikers dit? En wat kan ik er aan doen? Is er een ergonomische houder die mijn iBook aan de onderkant vrijhoud van mijn bureau en valt er dan nog te typen?

Dank.

volgensmij koelt een iBook G4 via het toetsenbord, vandaar dat je met een extern scherm de klep niet kunt sluiten.

Ik denk dus niet dat het helpt als de onderkant vrij staat. :frowning:

ik begrijp het verband tussen meer geheugen en temperatuur niet. volgens mij bestaat dat verband ook niet.

Ik weet ook niet of er een verband is maar sinds ik het er heb ingebouwd staat de fan bijna non stop aan. En dat met dit weer...

Nou, een geheugenmodule wordt natuurijk ook warm he :wink: Maar zoveel warmer zal het nou ook weer niet worden t.o.v. één module lijkt me...

Maar kan ik er iets aan doen?

Het kan aan een hoop dingen liggen eerlijk gezegd. Wat de moeite waard is om te proberen is het apparaat te ontstoffen.

Stof werkt namelijk als een isolatie deken/laag op je computer waardoor het veel moeilijker de warmte kwijt kan. Je kan de onderdelen die je kan zien en bij kan (bij RAM en bijv Airport kaart) met een zacht en vooral nieuw/schoon kwastje ff schoonvegen. Bij andere onderdelen kun je beter even een ¨compressed-air¨ busje kopen om de stof eruit te blazen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit met een laptopje gedaan heb, maar op Towers (PC´s en PowerMacs) heeft het goede resultaten geboekt. Je moest een weten wat de hoeveelheid stof die zich in een computer kan nestelen is. (een deel zuigt die zelf op, een ander deel valt er onvermijdelijk in).

Je iBook word altijd warm, dat is op zich geen probleem zolang dit maar niet veel heter word als zo'n 65º C. Zo rond die temp. slaat ook je fan aan. Het scheelt echt of je je iBook op een bureau hebt staan of op je schoot, op schoot isoleer je danig de onderkant, die toch het heetste word en 65º C is bijna onprettig op je benen en huwelijksgereedschap. Als je iBook op een bureau staat word die warmte redelijk goed afgevoerd, je kan echter je iBook op een verhoging zetten dat scheelt zeker in de warmte afvoer, maar in de regel gaat het goed gewoon plat op je bureau.

'k heb een iBook (1,07 Gh) met 1,25 gig geheugen & hij wordt alleen redelijk warm als ik er héél lange tijd op zitten werken op m'n schoot. (En dan moet de kamertemperatuur ook al wel behoorlijk warm zijn). Waarbij dan ook de ventilator gaat. Maar nooit voor lang. In andere gevallen wordt ie nooit te warm.

en anders mag je blij zijn met je electrische kookplaat en tevens bookje (nog nooit een kookplaat op accu gezien... een gat in de markt dus)