Koffie over toetsenbord, alleen muis doet het nog

En niet meer nieuw te krijgen.

En de nieuwe toetsenborden zijn niet compatibel met OS9, wat ik ook nog gebruik.

Lekker beleid van Apple. Steeds kleiner wordend marktaandeel, en je dan zo opstellen…

Mmmmm....

Ik snap het probleem niet zo… koop je toch gewoon een 2de handsje, of een van een ander merk. Of misschien toch een goed idee om over te stappen naar OS 10.3.4 :lol:

Massel

Chipmunk heeft destijds een hele berg van de "oude" toetsenborden ingeslagen

[quote:69a72c9b93="Gauloises"]Chipmunk heeft destijds een hele berg van de "oude" toetsenborden ingeslagen[/quote:69a72c9b93]

Maar of ze die helemaal opsturen naar de VS…
Lijkt me dat er in Amerika toch makkelijker zo’n toetsenboard te vinden is.

Eigenlijk is het eigen schuld, dikke bult.... Overigens, Apple heeft toch in de meeste systemen een houdertje voorzien voor koffiebekers :lol:

Mijn G5 toetsenbord doet het prima aan een G4 met OS9...

En er zijn zat ‘vervangers’ te vinden. MacAlly of koop gelijk The Best Keyboard Apple Ever Made

Of een kleinere... Kans op koffie er in gieten is gelijk een stuk kleiner...

[img:4062c7abaa]http://halfkeyboard.com/resources/hkb_pix/hkb_375.jpg[/img:4062c7abaa]

[quote:2b6a8f0285="digitalguru"]Eigenlijk is het eigen schuld, dikke bult.... Overigens, Apple heeft toch in de meeste systemen een houdertje voorzien voor koffiebekers :lol:[/quote:2b6a8f0285]

Mij iMac heeft nog een ‘slot-in’ mokhouder :stuck_out_tongue:

die The Best Keyboard Apple Ever Made is wel cool, hij heefd tenminste weer een aan/uit knop, zo als vroeger, dat vond ik altijd wel handig, als je mac ergens op de grond staat, hoef je niet niet helemaal daar gaan zoeken naar de aan knop, ik heb nu een studio display, dus kan ik m'n macje daar mee aan zetten, maar het was tog wel handig.

[quote:f408bc9c7f="Deskman"]Mijn G5 toetsenbord doet het prima aan een G4 met OS9...

En er zijn zat ‘vervangers’ te vinden. MacAlly of koop gelijk The Best Keyboard Apple Ever Made[/quote:f408bc9c7f]

Is dat dat standaard nieuwe model wat nu alleen nog maar wordt verkocht (voor 55 euro)?

[quote:91d17fab8c="arneblk"][quote:91d17fab8c="Gauloises"]Chipmunk heeft destijds een hele berg van de "oude" toetsenborden ingeslagen[/quote:91d17fab8c]

Maar of ze die helemaal opsturen naar de VS…
Lijkt me dat er in Amerika toch makkelijker zo’n toetsenboard te vinden is.[/quote:91d17fab8c]

Waarom er nu Amerika staat, weet ik ook niet. Het verandert spontaan. Gistermiddag was het ook VS en 's avonds thuis Nederland.

Omdat je bij een bedrijf werkt dat een Proxy in de USA heeft?

Eh, en dat toetsenbord is inderdaad gewoon de standaard witte die bij de G5 geleverd wordt (en alle andere met een los klavier) Ik zal het voor de zekerheid nog even nagaan…

Ik heb ooit eens cola over mijn toetsenbord gegooit... net buiten de garatieperiode. Ik dat ding zo goed mogelijk schoongemaakt en naar de Apple dealer..... ; "Mijn toetsenbord doet raar", "ik zal even kijken..." zegt'ie en sluit hem aan op een mac in de winkel. "Hmmm.... dat lijkt me een typisch cola probleem.... maar ik stuur hem wel op". Een paar dagen later kreeg ik gewoon een nieuw toetsenbord... for free!

Toetsenbord goed afspoelen met water, daarna in een droogkast zetten of gewoon laten drogen voor een paar dagen. Kans dat ie het weer doet, of heeft ie echt kortsluiting gemaakt?

Hetzelfde overkwam een vriend van me, laptop in de kofferbak en acheruit een sloot ingeschoven. Na een paar dagen drogen deed z’n laptop het gewoon weer.

[quote:ee5dd9028a="Sybke"]Toetsenbord goed afspoelen met water, daarna in een droogkast zetten of gewoon laten drogen voor een paar dagen. Kans dat ie het weer doet, of heeft ie echt kortsluiting gemaakt?

Hetzelfde overkwam een vriend van me, laptop in de kofferbak en acheruit een sloot ingeschoven. Na een paar dagen drogen deed z’n laptop het gewoon weer.[/quote:ee5dd9028a]

Ik vrees dat hij kortsluiting heeft gemaakt. Gisteravond hebben wij hem uit elkaar gehaald en schoongemaakt en vanavond op de kachel (niet te hoog) laten drogen, maar vanochtend doet niets het meer (beh. de muis).

Wat betreft dat nieuwe toetsenbord: volgens de site van Apple werkt die alleen op OS-X en ik gebruik OS-9 toch nog voor zo’n 5%.

[img:ee5dd9028a]http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/302/store.apple.com/Catalog/nl/Images/M9034_lm.jpg[/img:ee5dd9028a]

[i:ee5dd9028a][size=24:ee5dd9028a]Apple Keyboard (wit) - Nederlands[/size:ee5dd9028a]

Het Apple Keyboard bevat 109 toetsen, waaronder grote pijltoetsen die uitstekend van pas komen als u snel omhoog, omlaag of opzij wilt bewegen in een spel of een spreadsheet. Er zijn speciale toetsen voor de regeling van het geluidsniveau van de computer (volume omhoog en omlaag en geluid uit) en voor het verwijderen van media uit de optische eenheid van de Mac. 16 grote functietoetsen bieden u de mogelijkheid een groot aantal toetscombinaties te definiëren voor veelvoorkomende programmafuncties. Ook is het Apple Keyboard voorzien van toetsen voor Page Up en Page Down, Home en End, Insert en Delete.

Belangrijk: vereist Mac OS X versie 10.2 of hoger.
[/i:ee5dd9028a]

Wat ik al niet voor jullie over heb...

Net mijn G4 dual 450 herstart in 9.2.2 met het witte G5 keyoard er aan en alles doet het gewoon. Ook geluid en eject, sleep/reboot capslock. En uiteraard tikken ook.

Geen nood dus.

[quote:b4372d3e52="Deskman"]Wat ik al niet voor jullie over heb...

Net mijn G4 dual 450 herstart in 9.2.2 met het witte G5 keyoard er aan en alles doet het gewoon. Ook geluid en eject, sleep/reboot capslock. En uiteraard tikken ook.

Geen nood dus.[/quote:b4372d3e52]

Bedankt voor je tip.

MAAR, ik ben er toch in geslaagd om via een winkel in Utrecht een nieuwe te bemachtigen en bij inlevering van mijn oude notabene 5 euro excl. btw korting. En om eerlijk te zijn, vind ik de oude mooier.

Nogmaals bedankt.

Richard

Het nieuwe apple toetsenbord is gewoon OS 9 compatible ik heb het laatst getest no problemo alleen apple geeft geen ondersteuning hier meer op

vandaar

anders werkt gewoon elk usb toetsen bored...alleen is de apple knop dan voorzien van een windows trekentje :D

Nu we het toch over oud hebben...ik was eergisteren nog in een tweedehandswinkeltje,en die hadden nog een stuk of drie adb toetsenborden en een muis liggen....had ik zo mee kunnen nemen voor een euro of 5,misschien toch alsnog maar halen,en dan gaan adverteren of alle oldworld maccers koffie over het toetsenbord willen gooien :P