kogeltjes in Macbook

Hallo, hier een bericht van een nieuw forumlid. Ik lees regelmatig, maar heb nu zelf eens iets te vragen.

Vanavond heb ik voor de tweede keer piepkleine metalen kogeltjes tussen de toetsen van mijn macbook vandaag gevist. Ik heb het dus weleens eerder gehad. Ik open mijn Macbook en er liggen plotseling kogeltjes tussen de toetsen in. Er kunnen dus twee dingen aan de hand zijn:

*Mijn mac probeert mij te intimideren door kogels aan mijn adres te richten(lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Ik heb een goede verstandhouding met mijn mac en kom op, het is een ding…)

*De kogeltjes zijn uit mijn mac gerold. Ik dacht in eerste instantie aan de schanier waar ik mijn laptop mee open, maar ik merk weinig verschil in de bewegingskracht. Iets anders kan ik niet echt verzinnen.

Heeft iemand dat weleens meegemaakt? En/of weet iemand waar de kogeltjes vandaan komen? Ik heb ze maar bewaard, met de nogal naieve gedachte dat ik ze ooit terug kan stoppen waar ze vandaan komen.

Ik hoor het graag!

Of optie drie: de kogeltjes komen elders vandaan?

ik weet niet of je hard op je toetsen rost? Maar misschien zijn het lagertjes van je toetsen...

ik neem aan dat de techniek achter de aanslag van je toetsen op een macbook niet anders is dan die van een macbook pro. Op deze pagina staat een malloot die zijn macbook pro keyboard los heeft gahaald http://blog.nonverbla.de/blog/?p=3 wie weet is het een van die onderdelen die daar bij vrij kunnen komen

Maar, ik kan het ook mis hebben… tis maar een gok

Een intrigerend raadsel, moet ik zeggen. Als deze kogeltjes gevonden worden, is de macbook dan vervoerd, zodat er iets los geraakt kan zijn? Hoe groot zijn die kogeljes dan? (foto?) Kogeltjes moeten afkomstig zijn uit een kapot lagertje of ander draaiend deel. harde schijf :wink: ? Optie 4; probeert iemand je een poets te bakken?

Ben benieuwd naar de oplossing iig

Misschien stuurt iemand je dreigmails met een kogeltje er bij.

De kogeltjes zijn heel erg klein. Ik zou zeggen, de doorsnee van twee a drie milimeter. Ik heb er nu een stuk of acht verzameld. Ik gebruik mijn Mac veel om muziek mee te maken en hij gaat dus ook mee voor optredens. De kogeltjes vond ik steeds na optredens en vanavond na een repetitie. Het vreemde is dus dat er verder niets aan mijn macbook lijkt te zijn veranderd. Alle toetsen werken optimaal, het beeldscherm ook en de schanier dus ook.

Het is mij een raadsel. Als het 1991 was, had ik gezegd: “Things that make you go Hmmm”

Ik dacht trouwens in eerste instantie an de schanier omdat de kogeltjes steeds bovenin liggen. Zeg maar in het ‘geultje’ boven de F-toetsen(MacBooks hebben een soort van geultje om het toets-gedeelte heen).

Het toetsenbordsysteem van een MacBook is wel degelijk heel verschillend dan van een MacBook Pro hoor. Op zich is het al een totaal ander systeem dan de eerdere Apple NoteBook-keyboards.

Dat even terzijde. Maar ik kan me eigenlijk niks voorstellen bij die “kogeltjes”. (ik heb nog een tijd met de MacBook gewerkt)

Misschien zijn het wel de lagertjes van de ventilator!

ik zou er vooral mee naar de winkel terug gaan en dit tegoei laten controleren ..

je gaat wel een beetje op uw strepen moeten staan maar dit kan niet zomaar gebeuren.
ook als ze nadien zeggen dat ze niks gevonden hebben dan eis je een antwoord waar het vandaan komt, en bekijk of ze een goede uitleg hebben …

doen ze dan nog moeilijk dan bel je even naar apple zelf… (kan je misschien ineens doen?)

Heb je al in je tas gekeken?

2 à 3 millimeter doorsnede lijkt me wat grof voor lagers uit de ventilator... Heb je niet een bandlid met humor... of inderdaad iets in de tas / hoes / / bakfiets / auto waarin je 'm vervoert?

Ik zal eens gaan informeren bij de Applestore in Den Haag, waar ik 'm gekocht heb. Bandlid met humor is een idee, maar dat zou wel een beetje een vergezochte grap zijn. Misschien pullt deze man mijn leg wel: http://youtube.com/watch?v=QmJhK3pu_1Y

Maar bedankt voor het meedenken!

Misschien zijn het kogels uit de spotlights tijdens een optreden? Of is dat te ver gedacht? :P

beetje wel ja...

2-3 mm zou ik ook niet omschrijven als klein.. die dingen zijn gigantisch! Dat is 2 keer zo hoog als de toetsen van je macbook. Dan kan hij toch helemaal niet fatsoenlijk dicht? En daarnaast heb je geen openingen waar zulke grote kogels uit zouden kunnen komen. Ik heb al heel wat toetsenborden uit elkaar gehaald, en ik kan je vertellen: daar komt geen lager aan te pas. Laptoptoetsenborden bestaan voornamelijk uit rubberen noppen. Mocht je overdreven hebben met de 2 mm, dan zouden er uit de venitaliteopening bij het scharnier kogeltjes tussen beeld en toetsenbord kunnen rollen. Ik zou dan ook zeggen: ventilator. Dat zijn de enige dingen met lagers in een laptop die niet direct je laptop zouden laten crashen bij vermissing. Maar dit zou je dan wel moeten horen als je een heftig programma opstart (referentie: google earth) Sowieso naar de apple store rennen, of bellen.