Kompas van slag

Macgenoten,

Het kompas van mijn iPhone SE geeft niet meer de juiste richting aan. In mijn zoektocht naar hoe ik het kompas kan kalibreren kom ik alleen een artikel tegen, waarin wordt aangegeven dat het toestel zelf met een melding komt om het kompas te kalibreren (ronde cirkel met het balletje wat helemaal rond moet gaan). Die melding krijg ik niet. Is het mogelijk om het kompas zonder die melding te kalibreren? De instelling “Gebruik geografische noorden” aan of uit maakt geen verschil. Telefoon uit en weer aan geeft ook geen verbetering.

Wie weet raad?

gr Henk

(Omdat je nog steeds geen antwoord hebt) Ik zou het niet weten, maar heb je al gedacht aan het kompas verwijderen/herinstalleren?

Misschien een stomme vraag maar heb je een hoesje om je iPhone en zit daar een magneetje in?

Ik zag dat ik hier [ook iPhone SE] hetzelfde probleem met kompas had. Verwijderen en opnieuw downloaden heeft het voor mij opgelost.

Normaal moet je iedere keer het kompas kalibreren (balletje-cirkel). Dat gebeurt hier dus niet begrijp ik. Verder dacht ik ook aan het/een magneetje.

@r.heijm: ik heb idd een hoesje met een magneet aan de achterkant gehad. Heb ik ongeveer een half jaar gebruikt, en zo’n 4 weken geleden weggedaan. Het er nu 1 zonder magneet.

@ de anderen: ik heb de app verwijdert, telefoon opnieuw opgestart, app weer geïnstalleerd. Helaas, hij wijst niet de juiste richting aan.

Haal het hoesje er eens af en ga eens middenin de wei staan. Doet die het dan wel?

Zoals ik dus schreef: ik heb een hoesje met magneet gehad. Gebruik nu ruim 4 weken een hoesje zonder magneet.

En wat in de wei staan betreft: mijn woonwerk-route gaat op de fiets door de polder. Het maakt allemaal niks uit.

Tja, dan weet ik het ook niet. Met een magnetisch kompas zijn veel problemen door magneten of ijzeren voorwerpen die in de buurt zijn heb ik geleerd in de padvinderstijd.

<p class="cite">r.heijma op 28 maart 2018 om 11:30</p> Misschien een stomme vraag maar heb je een hoesje om je iPhone en zit daar een magneetje in?
Briljante ingeving van R. Heijma, want in het verwijderen van het hoesje (inderdaad met magneetje) zit hem de crux.

Ik kon de standaard Apple Kompas app ook niet juist gekalibreerd krijgen en ook in Google Maps gaf de pointer (of meer de kijkrichting, die blauwe waas bij het blauwe rondje) een onjuiste richting aan. Flink verwarrend. Maar na het verwijderen van mijn telefoonhoesje was het meteen goed. Top tip dus!

bushok op 4 oktober 2020 om 15:59 Top tip dus!
..maar niet voor Djojo. Hier nog een paar opties:

• Zelf de ‘figure eight’ beweging maken met de telefoon (zie hier)

• Locatievoorzieningen (een paar keer) uit- en aanzetten

• Met een magneet of groot metalen oppervlak proberen dat calibratie scherm te krijgen (zie hier)

• Om alles uit te sluiten toch eens tijdelijk zonder hoesje gebruiken, ook al zit er geen magneet in. Je weet maar nooit…

Bij bij werkte gek genoeg het kompas wel in de Maps van iOS (14.7) maar niet in de standaard meegeleverde app Kompas en ook niet in Google Maps. En daar werkt dan de Live View niet.

Uiteindelijk lag het aan een voorkeur die uit stond, diep in de Instellingen:

Instellingen > Privacy > Locatieinstellingen > Systeem > Kompas kalibreren.