koop in VS

Hi, Heeft iemand ervaring met on-line-aanschaf rechtstreeks in de VS? Scheel ruim 25 %.

Werkt niet: (officiële) Amerikaanse dealers versturen geen Apple-spullen naar Europa. En zelfs al zouden ze het doen, dan wordt bij binnenkomst 19% btw geheven.

Ervaringen zat: zoek maar eens op het forum...

De prijzen lijken in Amerika zo laag omdat ze de BTW niet noemen, en in Nederlandse winkels wel. En als bij de douane je pakket bekeken wordt betaald je nog eens invoerbelasting, en ben je bijna net zo duur uit, alleen heeft het allemaal veel langer geduurd.

Mocht je toevallig een keer in amerika zijn, dan kan het wel een stuk schelen. De Euro/Dollar staat voor ons gunstig, en als je de doos weggooit hoef je ook geen invoerrechten te betalen, omdat ze er dan vanuit (moete?) gaan dat het apparaat van jou is. Bewaar dan alleen wel de bon natuurlijk, omdat die ook in nederland geld als bewijs voor je garantie. (dat is namelijk wereldwijd)

Zo hebben collega’s en vrienden van me al eens laptops en iPods gehaald
in Amerika. Scheelde ze voor een iPod ongeveer 20-40 Euro als ik me niet
vergis. En voor een laptop scheelt het natuurlijk nog meer. De belasting is
in New York volgens mij maar 9%, dus je bent al 10% goedkoper uit. Tel daar
nog het verschil in dollar-euro, en je hebt zo je winst berekent :slight_smile:

Maar versturen doen ze inderdaad niet, en als ze het zouden doen ben je uiteindelijk
niets goedkoper uit. Je betaalt namelijk belasting in Amerika, invoerrechten, en
dan óók nog eens belasting in Nederland (als ik me niet vergis).

Nodig een amerikaan uit om hier op vakantie te komen. De beste manier! Hij 'verliest' immers zijn spullen bij jouw. Is ook algemeen bekend dat Europa het US reclamebudget van Apple sponsort. Romen ze ons lekker voor af 8)

Ik zou naar Hawaï gaan. De belasting is daar maar 4%...

En Belgen kunnen naar Nederland gaan... Scheelt toch ook al 2%!!! In België zijn luxe-goederen nl. 21% ! Grote winst dus! :D :D :D

Het is nu bijna interessant om de vreugde van een nieuwe laptop te combineren met een weekend New York! De bon bewaren na aanschaf in de US kan tricky zijn; de douane is erg geïnteresseerd in je portomonee als ze denken dat je je laptop net daar gekocht hebt. Dus: in de US installeren, wat foto's en muziek er op en de bon op de post (maar ook aan garantiebepalingen zitten grenzen). Ik heb m'n laptop via een collega mee laten nemen uit de staat Delaware, want daar hebben ze helemaal geen staattax. Dat scheelde destijds €400 op de Nederlandse prijs van €1700 voor m'n Powerbook, en toen was de dollar nog iets minder gunstig.

We wonen nou eenmaal in Nederland, het land van de belasting. Ik denk dat er vast wel mogelijkheden zijn om sneaky apple stuff naar binnen te krijgen. Maar hoe je het ook went of keert, in Nederlad zul je altijd de volle prijs moeten betalen. Ik ben er nou eenmaal mee opgegroeid om de volle prijs te betalen.

Controle bij de douane is controle op serienummer. En wat kunnen ze aan dat serienummer zien? Juist ja...

Dat kan een hele dure gok worden. Je kunt natuurlijk ook geluk hebben.

uit de US naar "het land van gebruik" rechtstreeks is heel link. zeker Nederland ... de Nederlandse douane is er voor bekend om alles na te zien.

Via België lukt dat (veelal) wel … maar het risico bestaat.
Laat bvb nooit goederen via DHL of dergelijke naar hier (België) komen want die geven alles aan aan de douane (bvb dvd’s via Amazon.com - US-store)… dan heb je het dubbel vlaggen.

bvb … naar New York via Brussel of Parijs is heel leuk… kan je die nieuwe Apple-store eens van dichtbij gaan bewonderen op 5th-Ave… De Nederlanders hoeven niets te vrezen want in Brussel of Parijs ben je slechts ‘In Transit’ (die worden praktisch nooit gecontroleerd) … eens je in Nederland bent zal men je ook niet controleren want dan kom je uit een E.U.-land (dat onder het Schengen-verdrag valt) dus dan zal men je zeker niet controleren.
De meeste controle gebeurt op trans-atlantische en intercontinentale vluchten… en vooral voor de eigen burgers. In Nederland (Schiphol) willen ze dan nog heiliger zijn dan de Paus, daar controleren ze elke EU-burger … dus : niet via Schiphol !!!

Duitsland en Oostenrijk hebben de meest ‘vriendelijke’ luchthavens…

Zorg er inderdaad ook wel voor dat je al het verpakkings-materiaal loost in het land van herkomst.
als je van plan bent ‘inkopen’ te doen zorg dan dat je inderdaad zaken installeert op die mac (neem bevoorbeeld een cd/dvd mee met fotos/muziek/ of zelfs een kleine externe HD).

Good luck !
[/b]

[quote:bbeb0a5b27="joram"]en als je de doos weggooit hoef je ook geen invoerrechten te betalen, omdat ze er dan vanuit (moete?) gaan dat het apparaat van jou is. [/quote:bbeb0a5b27] Nee. Ze zullen er soms niet naar vragen, maar op het moment dat ze er naar vragen moet je kunnen aantonen dat je het in nederland gekocht hebt en/of dat je al de bijbehorende invoerrechten hebt betaald. [quote:bbeb0a5b27="www.douane.nl"]Soms kan de Douane u vragen om aan te tonen dat bepaalde goederen al in uw bezit waren toen u uit Nederland vertrok. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen, zoals fototoestellen, muziekinstrumenten, gouden sieraden en laptopcomputers. Het is daarom handig om van deze artikelen een aankoop- of garantiebewijs mee te mee te nemen als u op reis gaat.[/quote:bbeb0a5b27]

[quote:bbeb0a5b27=“joram”]
De belasting is
in New York volgens mij maar 9%, dus je bent al 10% goedkoper uit. Tel daar
nog het verschil in dollar-euro, en je hebt zo je winst berekent :slight_smile:
[/quote:bbeb0a5b27] Volgens mij is dat alleen de New York tax, ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar geen BTW (VAT) heffen. Dat weet ik echter niet zeker.

[quote:bbeb0a5b27=“joram”]
Maar versturen doen ze inderdaad niet, en als ze het zouden doen ben je uiteindelijk
niets goedkoper uit. Je betaalt namelijk belasting in Amerika, invoerrechten, en
dan óók nog eens belasting in Nederland (als ik me niet vergis).[/quote:bbeb0a5b27]
Volgens mij betaal je alleen het verschil tussen hun BTW en ons BTW, dus als je al 10% aan btw betaalt hebt elders, dan hoef je aan de grens alleen 9% te betalen. Je moet echter ook een soort ‘boete’ betalen van 3,5%, dat noemen ze de invoerrechten.

[quote:a4d13b1b7f="Juch"]Volgens mij is dat alleen de New York tax, ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar geen BTW (VAT) heffen. Dat weet ik echter niet zeker.[/quote:a4d13b1b7f] De Verenigde Staten kennen geen BTW... enkel sales tax, die verschilt van staat tot staat en is op sommige plaatsen zelfs 0.

En ik blijf erbij dat het gewoon ordinaire belastingfraude is.

Je hebt heeelemaal gelijk... belasting= fraude :roll:

[quote:d7924edee9="rara"]Ik zou naar Hawaï gaan. De belasting is daar maar 4%...[/quote:d7924edee9]

Oregon: 0,0%

[quote:cad79c23b7="MacJampudding"]uit de US naar "het land van gebruik" rechtstreeks is heel link. zeker Nederland ... de Nederlandse douane is er voor bekend om alles na te zien.[/quote:cad79c23b7] Valt wel mee hoor. Als je een iPod zou laten versturen met de gewone post (dus GEEN FedEx of UPS) dan is de kans heel erg groot dat je hem gewoon met de post krijgt en geen cent extra hoeft te betalen. Ik zou alleen geen grote dingen zoals complete computers of monitoren gaan proberen want grote paketten gaat iets minder makkelijk. Ik kreeg deze week nog een nep iPod Nano uit Hong Kong en er is geen haan die daar naar kraait.

Omdat het een neppert was...

:) Als je een iPod in een bubbeltjes enveloppe verstuurt zie je aan de buitenkant niet wat er inzit.

[quote:ea8bd9bd81="KarelWillem"]Controle bij de douane is controle op serienummer. En wat kunnen ze aan dat serienummer zien? Juist ja...

Dat kan een hele dure gok worden. Je kunt natuurlijk ook geluk hebben.[/quote:ea8bd9bd81]

Wat wil jij aan het serienummer zien? Als je niet Apple (of haar leverancier of vervoerder) bent kun je echt niks zien aan een serienummer, enkel de fabriek waar het product gemaakt is en het productiejaar en de productieweek.