Koopadvies: 12"/14" iBook of 12" PowerBook?

Beste Mac gebruikers,

Morgen ga ik dus de beslissing nemen om een iBook (12" of de 14") of een Powerbook (12") te bestellen, maar ik heb toch nog wat hulp nodig bij de beslissing.

Welke het ook word er komt zowiezo een 60GB HD in en 512MB extra geheugen in.

Wat ga ik doen ? Ik ben van plan om wat te gaan photoshoppen (beetje spelen), vakantie video bewerking, internetten, office en webdesign.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen en dat ik morgen dus de knoop kan doorhakken :slight_smile:

Nog 1 klein vraagje hoe bevalt de resolutie (1024x768) omdat ik nu op een normale laptop 1280x1024 draai.

Alvast hartelijk bedankt.

Gr.
Andy

Ik raad je aan om te wachten met het kopen van een iBook want volgens de geruchten... Komt er binnen kort er een update aan!

Zo iets heb ik ook gelezen maar wanneer komt daar wat duidelijkheid in ?

Ik bedoel het kriebelt al erg goed, maar ja het zou natuurlijk zonden zijn als ik er morgen 1 koop en volgende week komen er nieuwe modellen.

Of dus wel een powerbook aanschaffen die zal niet snel een update krijgen.

ik weet precies wat je voelt!!! Ik heb het zelfde zoals je kan zien ga ik een iBook halen en ik heb elke dag gewoon de nijding om hem te kopen... Maar ik w8t toch.... 6 Juni us in USA een developer bij éénkomst "IK" ga er van uit dat ze dan de aankondeging gaan doen....

En waarschijnlijk verhogen ze de geheugen en de video geheugen… Maar goed het is afwachten!

En wat ik gelezen heb van andere gasten hier op het forum… Hopen ze dat binnen kort de PowerBook G5 zullen aankondigen… Maar dit zijn ook geruchten. ik denk dat jij en ik een slechte tijd hebben gekozen om te wachten :stuck_out_tongue:

Als er een powerbook G5 wordt aangekondgd dan zal de prijs daarvan denk ik niet lager zijn dan van de huidige powerbooks. Nu een iBook kopen moet je alleen doen wanneer je er echt geen dag meer zonder kan. De iBooks zijn al heel lang niet geupdate en het kan elke week gebeuren volgens de geruchtenmachine. Voor Apple (en elke andere computerleverancier in de US) is het "back to school" belangrijk voor de verkoop. Nieuwe leerlingen op de colleges en high schools die voor het komende schooljaar een laptop willen. en daar spelen de fabrikanten met nieuwe modellen op in. Zodat het niet onlogisch is dat in juni er nieuwe modellen komen. Mij zou het tenminste erg verbazen wanneer apple niet binnen een paar weken met nieuwe iBooks zou uitkomen.

Ok dus als ik voor een iBook zou kiezen is het besten om gewoon even te wachten.

Maar hoe zit met de Powerbook ? Of is de powerbook gewoon te zwaar voor wat ik wil gaan doen.

Gr
Andy

het is inderdaad logisch dat er nieuwe iBook modellen komen, maar het is niet logisch dat die op een developer bijeenkomst worden gepresenteerd, wat de iBook is wel het budget/studenten model van apple, die ga je niet aan developers presenteren die hun werk op een powermac/book doen, en hooguit een iBook voor erbij hebben, de updates komen eraan dat weet je zeker, het is al hartstikke lang geleden.

ik heb zelf gisteren de knoop doorgehakt om een powerbook aan te schaffen, de kleine extra’s zoals een 5400 rpm harde schijf een snellere proc en een hogere fsb, mooiere looks enz. hebben voor mij de doorslag gegeven om dus een powerbook te kopen.

ik heb er wel 512 mb geheugen bij laten zetten voor de rest standaard gelaten.
ik ben direct van de pc wereld vandaan gekomen en er is een wereld van gebruiksgemak voor me opengepleurd.

op wat kleine probleempjes na ben ik er helemaal happy mee

ik zou je toch aanraden voor een powerbook te gaan, ik was altijd gewend om naar een 17" scherm te kijken van me pc, en ik heb totaal geen last van de 12" op 1024x768, en het is een lekker schoot modelletje.

suc6 met je zoektocht, en ik hoop je weer n beetje geholpen te hebben

Ik denk dat je met een iBook alles kunt doen wat je wilt, mits er voldoende geheugen in zit, dus minimaal 512 Mb. Als je wilt gaan photoshoppen met bestanden van 100-en Mb's dan zal dat niet super vlot gaan maar het werkt wel. ook video bewerken gaat best goed. Dat lukt bij mij op een iMac G4 met 512 Mb en 700 Mhz ook dus op een iBook nog beter. Het enige voordeel van een powerbok voor je lijt me de mogelijkheid om een tweede beeldscherm aan te sluiten, want voor photoshoppen en videobewerken op een 12" is het scherm wel wat klein. En wanneer er een nieuwe powerbook G5 uitkomt is koffiedik kijken, misschien binnenkort maar kan net zo goed pas volgend jaar zijn. Wacht even 6 juni af en neem dan een beslissing. Op voorhand zou ik in jou situatie een iBook kiezen, scheelt veel euro's en is zeker krachtig genoeg.

12 inch ibook --> goedkoop en met het geld dat je bespaard aardig gelijk te trekken tot pbook 14 inch ibook --> alleen nuttig als je last van je ogen heb; zwaar, groot, zelfde resolutie (geen optie)

12inch pbook → duurder; meerprijs niet waard tov maxed out 12ibook bied te weinig voor t geld
15inch pbook → duurst; kleine meerprijs tov 12pbook; alles aanboord veel meer waar voor je geld

mijn 2cents; koop een maxed out 12inch ibook als je klein wil

als het ook groter mag zijn koop dan een kale 15inch pbook; die is later evt nog te upgraden…

ik snap echt niet wat mensen beweegd een 12inch pbook te kopen; veels te weinig meerwaarde voor je geld.

[quote:eaaa79ffa1="NoiA"] ... ik snap echt niet wat mensen beweegd een 12inch pbook te kopen; veels te weinig meerwaarde voor je geld.[/quote:eaaa79ffa1]

Euhm, effe denken.

-Het is een powerbook en dus onderhuids wel een aantal grote verschillen ten aanzien van een iBook.
-De huidige powerbook 12 inch ondersteund OSX op grafisch vlak volledig. Op een iBook krijg je de mooie grafische effectjes van bijvoorbeeld Dashboard niet.
-Hij is mooier dan een iBook. (smaak)
-Hij is echt nog weer een stukje kleiner en platter dan een iBook 12".

Er zijn we degelijk redenen te bedenken hoor. :slight_smile: Het is alleen de vraag of de extra’s van een powerbook 12 opwegen tegen een ibook 12. En dat is dus echt een hele persoonlijke afweging.

[quote:2ada7e04c9="NoiA"] ik snap echt niet wat mensen beweegd een 12inch pbook te kopen; veels te weinig meerwaarde voor je geld.[/quote:2ada7e04c9]

-betere videokaart
-standaard betere processor
-hogere fsb
-standaard 512mb intern geheugen
-snellere harde schijf

best dingen waar je wat aan hebt…

en er zijn vast nog wel meer dingen…

ik weet de verschillen ook wel hoor die kun je zo van de apple site plukken....

het gaat me om de meerwaarde; het verschil in snelheid is niet noemenswaardig (me broer heeft een pbook 12inch en ik een ibook 12inch) en al zeker niet voor wat je aan euro’s bij moet lappen…

[quote:cb7c164f08="NoiA"]ik weet de verschillen ook wel hoor die kun je zo van de apple site plukken....

het gaat me om de meerwaarde; het verschil in snelheid is niet noemenswaardig (me broer heeft een pbook 12inch en ik een ibook 12inch) en al zeker niet voor wat je aan euro’s bij moet lappen…[/quote:cb7c164f08]

Bullshit, ik heb in de apple winkel met een 1.2 ghz iBookje gewerkt, en een 1.5 ghz powerbook en het verschil is gewoon duidelijk merkbaar,

tevens wil ik op de bovengenoemde punten er nog even bij vermelden dat de harde schijf van de Powerbook standaard veel (ik dacht zelfs dubbel) zo groot is als die van een iBook, er bluetooth 2.0 opzit, en nou ja lees de rest van de vorige posts er nog even bij en je hebt een hele waslijst.

en dan nog maar niet te spreken over het hele grote “plastic” gehalte van de iBook, ik wil niemand tegen het zere been schoppen, dus daar ga ik verder niet op in.

en als je dus een iBook wilt met een grotere harde schijf (zal toch 4200 rpm blijven via appleonline) meer geheugen bluetooth. ben je zo een paar honderd euro meer kwijt.

en dan heb je dus een BTO (Built To Order) en ik weet niet of jij de doemverhalen gelezen heb over asociale lange wachttijden, omdat er allerlei toeters en bellen op moesten, dat je die ellende je beter kunt besparen.

zo argument van tafel geveegd

goede nacht

[quote="Peentje"][quote:77f853e109="NoiA"] zo argument van tafel geveegd

goede nacht[/quote:77f853e109]
wahaha; niet mee eens, als ik xbench draai op mijn ibook 1ghz 768mb ibook haal ik een totaal score van 105,3 Als mijn broer dat doet op zijn pbook 1,33 768mb haalt hij een totaal score van 119,5. Allebei onder 10.3.9 Airport uit, Bluetooth uit, Geen proggies in de background, geen apparaten aangesloten, netspanning, cpu op hoogst, geluid uit. Meteen gerund na het opnieuw opstarten… Dat is GEEN noemenswaardig verschil. Alleen merkbaar als je met een stopwatch langs je laptop gaat zitten…

Zo argument, met onderbouwing van tafel geveegd :evil:

de nieuwe powerbooks hebben een 5400 rpm harde schijf :) ik zal xbench eens draaien momentje

130.38

zelfde config als jij alleen weet ik niet waar ik mijn proc snelheid kan veranderen. dus het zou nog hoger kunnen zijn.

dat is een verschil van 25 punten, dat vind ik veel, zeker als de TS toch de grotere harde schijf erin wil en meer geheugen.

ok de nieuwere iBooks zijn nu 1.2 giga hz, maar dat levert je maar een paar meer puntjes op.

jij weer van tafel gekickt :slight_smile:

ongeveer een overall verbetering van 20-25% klopt ja maar daarvoor lap ik geen E 500 bij. Dan kun je beter een imac g5 kopen die is wel significant sneller voor dat geld heb je een 2ghz G5..

ruw weg kun je het volgende zeggen

ibook 12 = ongeveer E 1000
pbook 12 = ongeveer E 1500
imac 2ghz = ongeveer E 1500

pbook=33% hoger geprijst prestaties zijn maar 20-25% hoger → conclusie slechte waar voor geld
imac 2ghz zelfde prijs scoort zo rond de 180 = 70% hoger voor dezelfde prijs… dus goede waar voor je geld…

Ok verglijking laptop desktop loopt mank; weet ik alleen ik wil er mee aangeven dat je relatief TE VEEL geld betaald voor een magere prestatie toename TOV ibooks… Bij het 15 inch model is dit ook nog een beetje het geval maar is de verhouding iig al veel minder scheef… Vandaar mijn uitlating over dat ik het echt niet snap waarom mensen een 12 pbook kopen…

die ibooks 1.2 zitten zo rond de 110-115 idd dat maakt het verschil iets kleiner zelfs

[quote:5315f419bf="NoiA"]ongeveer een overall verbetering van 20-25% klopt ja maar daarvoor lap ik geen E 500 bij. Dan kun je beter een imac g5 kopen die is wel significant sneller voor dat geld heb je een 2ghz G5..

ruw weg kun je het volgende zeggen

ibook 12 = ongeveer E 1000
pbook 12 = ongeveer E 1500
imac 2ghz = ongeveer E 1500

pbook=33% hoger geprijst prestaties zijn maar 20-25% hoger → conclusie slechte waar voor geld
imac 2ghz zelfde prijs scoort zo rond de 180 = 70% hoger voor dezelfde prijs… dus goede waar voor je geld…

Ok verglijking laptop desktop loopt mank; weet ik alleen ik wil er mee aangeven dat je relatief TE VEEL geld betaald voor een magere prestatie toename TOV ibooks… Bij het 15 inch model is dit ook nog een beetje het geval maar is de verhouding iig al veel minder scheef… Vandaar mijn uitlating over dat ik het echt niet snap waarom mensen een 12 pbook kopen…[/quote:5315f419bf]

ben ik nog een keer, je vergeet dat de ts een 60 gig harde schijf wil en 512 mb geheugen extra dan kom je al op een bedrag van 1209,00 uit (laten we het op 1200 houwen), het verschil is dan nog maar 300 euro, en dan zullen we het nu even hebben over niet preformance gerelateerde extra’s: bluetooth (49 euro)(is niet 2.0 dacht ik) een minidvi tot dvi connector (30 euri) ik dacht zelf dat er bij een iBook wel een minidvi-vga adapter zat toch? anders ook nog 30 euro) sidetracking(niet beschikbaar voor iBook) wel via een of andere plugin, maar dat moet je maar willen osx vol met plugins stoppen, ik heb 1 plugin voor me mail. vind ik meer als zat.
ok we gaan verder sms (sudden motion sensor) niet beschikbaar op iBook wel zo veilig.
multi monitor support(iBook heeft alleen monitor mirrorring in 1024x768) ja ja via een plugin kan je dat gaande krijgen, maar dat moet je maar net willen je bent wel je garantie kwijt!

en dat met die extra preformance van 25% word het toch wel rete interesant om een powerbook aan te schaffen. :slight_smile:

ik heb mezelf suf zitten piekeren, en alles uit zitten zoeken om er maar achter te komen wat voor mij de beste keus is iBook of Powerbook, ben er echt maanden mee bezig geweest.

maar als je echt alles op gaat tellen kwam je in mijn geval toch echt op een powerbook uit, al die kleine extra’s die doen het em.

Ik ben uiteindelijk ook op een PB uitgekomen ipv de ibook, maar ben ik nou de enige die de ibook eigenlijk gewoon mooier vind?