koopadvies: Air vs Pro '15

Jawel, nóg een koopadviestopic!
Na 9 jaar trouwe dienst zei mijn witte Macbook met een laatste zucht “Bye, Felicia!”. Nu moet ik dus noodgedwongen op zoek naar een opvolger. De keuze zal zijn tussen een laatste model Air uit 2016 of een derde generatie (Retina) Pro 13" (laatste model uit 2015). Het betreft de instapmodellen, dus met i5 processor, 128 GB SSD (is niet veel, maar dat wil ik uitbreiden met een SD-kaart) en 8 GB RAM.
Het gaat puur om huis-tuin-en-keukengebruik, d.w.z. beetje internetten, films kijken, mailen, documenten maken. Geen foto- of videobewerking.
Qua specs behoef ik in principe geen advies, dat zit wel snor voor mijn gebruik (dat zat zelfs snor op mijn oude dingetje) en die zijn praktisch hetzelfde. Het gaat me voornamelijk om de ervaringen met hitte, geluid (fan) en gewicht. Hoewel dat laatste slechts 240 gram scheelt (1,34 Kg tegenover 1,58 Kg), kan het wellicht toch flink uitmaken in het dagelijks gebruik: ik moet het ding nl. veel meenemen op reis. Verder heb ik de laptop vaak op schoot.
Helaas ben ik op dit moment niet in staat om langs een winkel te gaan om zelf de twee te proberen, daarom vraag ik jullie alvast graag om jullie gebruikservaringen.

Scherm is grote verschil. Wil je prachtscherm, of gevoel in de jaren 80 in een 747 naar een SD film op de stoelmonitor te kijken.

je bent niet gewend aan een Retina-display, dus zou ik voor een Macbook Air gaan.

Alleen al voor het scherm de Pro.

Het verschil met retina schermen merk je pas als je er een paar minuten achter zit en dan terug gaat naar normale schermen.
Overdreven gezegd ga je voor je gevoel dan van een scherpe foto naar een krantenfoto. Ik persoonljk wil nooit meer terug…

[quote=Clausewitz url=http://www.onemorething.nl/community/topic/koopadvies-air-vs-pro-15/ time=1482430014]De keuze zal zijn tussen een laatste model Air uit 2016 of een derde generatie (Retina) Pro 13" (laatste model uit 2015). Het betreft de instapmodellen, dus met i5 processor, 128 GB SSD (is niet veel, maar dat wil ik uitbreiden met een SD-kaart) en 8 GB RAM.[/quote]Hoe kom je aan die benamingen?

Ten eerste is er helemaal geen 2016 MacBook Air. Nieuwste is de Early 2015.

Wat is precies een derde generatie MBP?

Ik sta een beetje voor hetzelfde dilemma. Ik wil alleen een SSD met 256 gb. Meer en meer neig ik naar de Macbook 12". Qua prijs is die ongeveer gelijk aan de MBA met 256 gb. Misschien wat minder aansluitmogelijkheden, maar wel met een scherm van nu.

Misschien schokkend maar:
IPad Pro 12.9 128GB is een leuk alternatief. Handig, compact, ruim en prima scherm, echt voldoende voor huis-tuin-keuken (want pro nietwaar ?).
Je kan er alles mee, behalve photoshop, autocad, programmeren en nog een paar dingen, die niet aan de orde zijn.
Stop 'm bv. in een twelve south bookbook cover en je wil niets anders meer. Ik heb de 256GB, en ik geef wel toe dat dit wat te duur is.

Als poorten niets uitmaken dan zou ik voor de 12" Retina gaan. Is iets compacter dan de Air wat het enige nadeel is verder heb je gewoon alles dat je wilt in nieuwe stijl.

Zo niet dan zou ik voor de Air gaan omdat je nog geen Retina scherm gewend bent en je best wel over straat kunt met een lelijke MacBook Air. :wink:
Verwacht niet veel vrouwen op te pikken met een MacBook Air, de kans dat die vrouwen een handtas hebben die mooier is dan je Air is wel aanwezig.

Volgens mij is de TS toch een vrouw? Er staat Felicia. :lol:

Niet dat het verder wat uitmaakt, lol kun je toch wel hebben.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=bye%20felicia

Note volgens mij hebben nieuwste MacBooks geen SD card slot meer, TS wou ermee uitbreiden las ik.
Als SD card niet belangrijk is, zou ik gaan voor 12" macbook van dit jaar.

Voor die SD card heb je ook adapters. usb c adapter.

SD was volgens mij alleen nodig bij 128GB intern. De MacBook Retina heeft 256GB

Je gebruikt een SD-kaart slot voor meer dingen dan alleen uitbreiding van opslag.
Ofwel: als je een enthousiaste filmer of fotograaf bent, kan dit ook bijzonder handig zijn.

Er komen steeds meer fototoestellen met wifi. Is dat ook wat of vooralsnog te traag?

Ik heb een MacBook Air early 2015. 4Gb intern geheugen en 128 Gb Ssd. Ik ben er erg tevreden over. De 4Gb intern geheugen is nog nooit een bottleneck gebleken. Wel de 128 Gb. Uitbreiden met Nifty drive en micros SD kaartjes is geen goede oplossing gebleken. Goede micros SD kaartjes van Samsung en Sandisk maar ze weigeren steeds. Nu Transcend JetDrive. Veel beter en werkt bijna altijd. Soms bij opstarten niet herkend, maar na dichtklappen en weer openen vaak wel weer. Maar dit is ook geen goedkope oplossing. Dus ik zou in ieder geval voor 256 Gb gaan.

Ik vind het scherm prima, wat anderen er ook over zeggen. Meer pixels dan je oude MacBook. Ik heb zelf ook nog een 15" MacBook Pro met retina en dedicated video kaart, maar ik werk het liefst op m’n MacBook Air. Het retinascherm is mooier als je ze naast elkaar zet, maar om nu te zeggen dat het scherm van de MacBook Air niet meer kan vind ik veel te ver gaan.

En grootste pluspunt: de accuduur.

iPad in welke vorm dan ook vind ik leuk maar geen vervanging van een MacBook

Succes met je keuze!

PS ik heb ook nog een MacBook. De allereerste. Daarvan is het scherm echt slechter dan van de Air.

Heb ik ook gehad. Fijn ding. Alle MB’s van nu overtreffen deze echte. Het zou echt erg zijn als dat niet zo was. :stuck_out_tongue:

Als je een plastic fetisj heb is dat wel een geil dingetje.