Koopje of niet ?

een g3 350 mhz , 64 mb ram , 6 gb harde schijf , zonder 3d-kaart , zonder bijbehoren

-> 250 €

Geen slechte prijs, maar ik zou er geen OS X op wilen draaien. RAM is aan de lage kant. Is het een beige G3, of een bondi/blue?

een bondi/blue maar ram kan ik nog bijkopen

Als je er ook nog een muis en toetsenbord bij moet zien te kopen dan is het niet echt een koopje als je het mij vraagt. Het hangt er van af wat je van plan bent er mee te gaan doen, maar voor OSX is hij amper snel genoeg, en zit er inderdaad wat weinig geheugen is. Maar ook de HD is niet erg overbemeten. Dat kun je naturlijk allemaal wel weer aan gaan zitten passen, maar dan nog...

maar met 256 mb ram , draait het dan nog soepel ?

Met b.v. 256 Mb RAM, Sysytem 8.6 en 3Gb HD kan je prima internetten, e-mailen e.d. Mijn reserve iBook heeft niet meer dan dat. Photoshop gaat ook nog wel, maar dan hou ik het formaat beperkt tot A4. Als ik het niet mis heb, heeft de bondi/blue G3 wel een FireWire aansluiting.

maar het is vooral de hoofdbedoeling om panther te draaien : imovie , iphoto , safari , ...

Niet doen. Je zal dan minstens 500 Mhz moeten hebben, 512 Mb (+) RAM en ongeveer een 10 Gb HD. Ik zou op zoek gan naar een eMac. Ik heb zo'n idee dat budget hier een knelpunt is.

Nee, inderdaad. Dat wordt het niet. Al moet je bij Apple niet al te zeer op de snelheid en de cijfertjes letten, de modernste programma's draaien niet of nauwelijks op zo'n oudje. Even verder zoeken naar iets dat meer waarde / kracht voor het zelfde geld levert.

Ik heb hiervoor een iMac 400 mhz met 368 mb intern geheugen gehad en daar draaide OSX prima op. Volgens mij heeft de G3 een snellere bus dus als je er wat extra geheugen in prikt, moet het volgens mij lukken.

@sander Als ik jouw was, hou je geld even in je zak of spaarpotje en spaar even door. De mac die je wilt kopen kan niet echt aan jouw wensen voldoen, met name iPhoto en iMovie gaat deze zeker niet trekken. Heel jammer voor je, maar behoed je voor een miskoop.

Mijn PowerBook G4 @ 1GHz met 512MB RAM is best goed bruikbaar voor webbrowsen, office applicaties en zelfs wat photoshop. Daar blijft het bij. DVD rippen duurd soms meer dan 8u en andere echt zware programma's moet je ook niet draaien. Ook games werken NIET deftig...

'k Zou zeker geen G3/G4 onder de 800MHz aanraden en 512MB RAM is volgens mij ook een minimum!

Niet dat ik heel erg snelle machines gewend ben; maar mijn iMac van vier jaar oud, 350 MHz, 512 Mb geheugen trekt OSX aardig goed. Zelfs met 192 Mb geheugen - zoals er voorheen inzat - ging het niet veel trager. Aan iMovie doe ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen (maar ik vrees het ergste...), en photoshop rechtstreeks in OSX loopt gewoon totaal niet. Photoshop 5.5 via Classic-modus loopt wel erg goed overigens, zoals ook altijd ging in Systeem 9. Spelletjes en internetten gaat gewoon goed hoor, zoals de spelletjes niet de nieuwste en zwaarste zijn.

Maar voor 250 euro kun je inderdaad beter even verdersparen, en iets aanschaffen van ‘meer deze tijd’. Zit je de komende jaren ook gelijk goed, want de oudere machines kunnen niet nogmaals een viertaljaren mee met het grote werk.

Of vraag eens aan Turbanus of hij geen leuke upgradecard voor je kan regelen!!!!! :lol:

En als je nou ook nog een nieuw HD-tje bij de plaatselijke PC Boer sjeft en inderdaad wat extra geheugen bijprikt dan zal het wel draaien hoor, verwacht alleen geen snelheidsmonster.

Een deel van de G3-familie is uitgerust met scsi-drives.... en de beste staan op www.turbanus.nl :P

De afdeling Sanford & Son.

Op marktplaats.nl kun je ook wel eens kijken wat een (i)macje zoal opleverd. Ik heb van de week nog een imac 233 mhz met 4 gb hd en 160 mb ram voor 100 euries op de kop weten te tikken, het enige wat ik nog moest doen, was er een nieuwe pram batterij a 10 euro inprikken. loopt als een zonnetje. (En schoonmoeder is nu ook aan de mac :lol: ) Verder is tweedehandsmac.nl ook wel een aardige graadmeter.

turbanus : een upgrade kaart naar g4 700mhz tot 1000 mhz hoeveel zou me dit ongeveer kosten ?

Dan zal ik eens op eBay gaan zoeken he! Mail me anders ook even op turbanus@macosx.nl dan kan ik je ook mailen als er iets leuks op komt!

Na een kwartiertje zoeken kom je rachter dat jij de wel slechtst “upgradeble” iMac hebt gekocht zeg. Als je een type ouder (5 flavours) had gehad, had je er nog een G4/500 van kunnen maken. En van die kaarten zijn er ook meer verkocht, dus komen er dan automatisch meer in het tweedehandse cirquit! Ik zou de Mac netjes op OS-X laten draaien en dan gebruiken voor surfen en mail e.d. Is dus niet geschikt voor zwaarden werk. En al zouden we een upgrade vinden, dan is die waarschijnlijk een te dure aanschaf om nog in die machine te zetten. :frowning: