kort vraagje: ivm cdrw

kort vraagje: telkens als ik een cdrw in men ibook steek en een file brand. Dat lukt, maar hij eindigt de cdrom. daarmee bedoel ik: ik kan mijn cdrw maar 1 keer gebruiken. Ik zou veel liever meerdere mijn cdrw gebruiken (ipv voor 100kb telkens een nieuwe cdrw te moeten gebruiken) Is dat normaal dat ik met 'brandoptie in finder' dan geen cdrw verscheidene malen kan gebruiken ?Of moet ik ergens daarvoor een optie aan/uit vinken ?

Volgens mij heb je Toast Titanium nodig als je dat wilt doen. Je kunt wel van alles veranderen en toevoegen voor je op "brand CD" drukt. Er wordt eerst een image aangemaakt op de harde schijf die je eindeloos kan veranderen.

Misschien is er via de terminal nog meer mogelijk maar daar weet ik te weinig van.

Je kan je CDRW wel meerdere malen gebruiken. Je moet hem wel telkens opnieuw wissen en heirvoor gebruik je best het schijfhulpprogramma wat je terugvindt bij de hulpprogramma's. Als het de bedoeling is om telkens data bij te voegen op een reeds gebrande cd, kan je de data van de cd op je hard disk schrijven, de nieuwe data hier aan toevoegen ,de cd wissen en alle data weer naar de cd schrijven en branden. Ik weet dat dit erg omslachtig is maar een CDRW is nu eenmaal niet zo makkelijk te gebruiken als bv. een externe harde schijf. :)

[quote:c4e53640c8="Dirk Petré"]Je kan je CDRW wel meerdere malen gebruiken. Je moet hem wel telkens opnieuw wissen en heirvoor gebruik je best het schijfhulpprogramma wat je terugvindt bij de hulpprogramma's. Als het de bedoeling is om telkens data bij te voegen op een reeds gebrande cd, kan je de data van de cd op je hard disk schrijven, de nieuwe data hier aan toevoegen ,de cd wissen en alle data weer naar de cd schrijven en branden. Ik weet dat dit erg omslachtig is maar een CDRW is nu eenmaal niet zo makkelijk te gebruiken als bv. een externe harde schijf. :)[/quote:c4e53640c8] Wel als je een 3rd party brandprogramma gebruikt zoals het hierboven genoemde Toast. Verder vind ik het wel een beetje jammer dat Apple geen multisessie ondersteuning (zo heet dat dus..) in zn OS heeft gebakken.. Hopelijk zit dit er in 10.3.4 of 10.4 wel in :)

waarom zou je een CD dan willen afsluiten? Als hij het ook doet als je hem niet afsluit. Want als je hem niet afsluit dan kun je gewoon data op de CD blijven branden tot ie helemaal vol is, dus waarom die mogelijkheid ontnemen en de CD afsluiten?

Omdat een audio CD afgesloten MOET worden, anders kan je hem niet afspelen op een CD-speler. Dus kan je een CD met bestanden afsluiten of niet. Lekker logisch.

Het is weer typisch iets technisch wat de makers van CD-brand software er in bouwen, maar waar de gebruiker geen moer van snapt.

Hallo mensen, wakker worden. Apple ondersteunt wel degelijk meerdere sessies, het is alleen wat omslachtiger dan in Toast. Als je nou eerst eens even in Mac Help kijkt, dan vind je daar een stap-voor-stap uitleg:

[i:b4f7b9f3ff]1.Open Schijfhulpprogramma (in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’).
2. Plaats een beschrijfbare cd of dvd in de optische eenheid.
3. Wanneer de schijf op het bureaublad verschijnt, sleept u er de gewenste onderdelen naartoe.
4. Selecteer de beschrijfbare cd of dvd in het venster van Schijfhulpprogramma.
5. Kies ‘Brand’ uit het Schijfkopiebestanden-menu.
6. Klik op de driehoek in de rechterbovenhoek voor meer opties.
7. Selecteer ‘Houd schijf beschrijfbaar’.
8. Klik op ‘Brand’.[/i:b4f7b9f3ff]

Pas alleen wel op als je een muziek-cd in een gewone cd-speler wilt afspelen. Veel van die dingen zien alleen de eerste sessie.