KPN Experia box H220N en airport netwerk.

Graag wil ik thuis een netwerk opzetten met 1 TC, 1 apple TV, en AP express. Dit alles komt achter mijn H220N experia box van ellende. In de experia box kan ik helaas bijna niets instellen zelfs de DHCP is niet in te stellen en ook de sub net is niet aan te passen. Nu zou ik graag de Experia box alleen willen gebruiken als ADSL modem en niets meer. De TC komt direct achter het modem. Het liefst wil ik de TC adress laten uitdelen in de 10.0.0.X range (DHCP) en ik begrijp dat je geen NAT achter NAT kan hebben dus zal ik de NAT in de TC uit moeten zetten. Ik kan in de experia box wel de TC een fixed IP adress geven via een MAC filter en dit wil ik dus ook doen (192.168.2.254 = experia box --> 192.168.2.253 wordt dan de TC).
Klopt het dan dat ik de TC als volgt instel:
Internet verbinding:
verbinden via ethernet
IP4 Handmatig
IP: 192.168.2.253
subnet: 255.255.255.0
router adres: 192.168.2.254
DNS Server: ????? (wat moet ik hier instellen)
Domeinnaam: ???? (wat moet ik hier instellen)
Verspreid reeks IP Adressen
DHCP instellingen:
DHCP begin adress: 10.0.0.1
DHCP eind adress: 10.0.0.30
En de NAT functies uitschakellen.
Sluit ik nu mijn TC aan via de WAN port of LAN port op mijn H220N modem? (DHCP is niet uit te zetten in modem).
Kan ik nu ook met de apparaten via de 10.0.0.X reeks op internet?
Wekt mijn draadloos van de TC nu ook in de 10.0.0.X range (draadloos van experia box gaat uit).
Misschien dat ik ooit nog een 2de APexpress wil aanschaffen als mijn wifi dekking van de TC niet optimaal is, maar deze materie is al lastig genoeg, dus eerst dit maar eens aan de praat krijgen.

Kan iemand mij als je blieft helpen of ik het zo goed doe? en heeft er iemand ervaring met deze configuratie met een KPN experiabox ZTE H220N? Ik weet dat hier al heel wat topics over zijn, maar het is ook echt lastige materie.

Heel erg bedankt alvast voor jullie reactie

2 dhcp servers achter elkaar, zonder nat gaat niet goed komen.
ik zou de dhcp server van de TC uitzetten.
als dns kun je het adres van de experiabox instellen.
domainnaam bijft gewoon leeg
de TC sluit je via de WAN poort aan op de experiabox

Ik kan toch gewoon een 2de dhcp netwerk aanmaken? Deze wordt dan toch via de TC doorgerouterd naar het 192.168 netwerk?

Zo ver mijn kennis over netwerken is (en die is niet erg groot), mag je wel 2 DHCP servers hebben, mits ze maar niet in de zelfde range zitten. Alleen mag je maar 1 NAT aan hebben staan.
De 2 router routeerd dan toch de 10.0.0.x adressen naar de eerste modem DHCP range met 192.168.2.254?
Toch?

je kunt zeker wel 2 dhcp-servers in hetzelfde netwerk hebben.
d.w.z. bijv. in het 192.168.2.x netwerk.

echter 192.x.x.x en 10.x.x.x zijn 2 verschillende netwerken.
die moeten beide minimaal één dhcp server hebben.
of daar nu ook nat bij moet, vraag ik me nu even af.
dat kun je gemakkelijk uitproberen.

in principe zou het wel moeten kunnen werken.
maar waarom zou je ??
gewoon alles in 192.168.2.x met één dhcp server.
in die experiabox kun je zo goed als niks instellen en dat is wel jammer.

Omdat ik alles via de TC wil laten lopen en zo veel mogelijk de experia box wil buiten sluiten (niet zo\'n fijn apparaat). Maar 2 DHCP servers in de zelfde range gaat toch niet? Dan zitten ze allebei in de zelfde range IP adressen uit te delen, lijkt mij dat je dan conflicten krijgt?

als je 2 dhcp servers in hetzelfde netwerk hebt, dan zul je ze zodanig moeten instellen, dat ze niet dezelfde ip-adressen kunnen uitgeven.
dus bijv. de 1e van x.x.x10 tot x.x.x.100 en de 2e van x.x.x.101 tot x.x.x.200
je zou het probleem wel kunnen oplossen, als je de dhcp-range van de experiabox zou kunnen beperken.
dan kun je het overgebleven deel door de TC laten verzorgen.

Inderdaad een dramading, die Experia box. Ik zou persoonlijk ook proberen te voorkomen om een dubbele DHCP aan te hebben staan. Fred44nl heeft gelijk dat je dat min of meer 2 afzonderlijke netwerken creëert.
.
Eigenlijk is het ene netwerk dan een dochter van het andere netwerk. Alleen als je echt heel goed weet waar je mee bezig bent zou ik dat doen. Stel dat je in een studentenflat zit met 1 router en je wil je eigen kleine netwerkje binnen je kamer met een NAS, een Apple TV en je computer, dan is het misschien handig. Maar is de meeste andere situaties zou ik ook kiezen om met 1 netwerk en 1 netwerk-range te werken. De eerste range is traditiegetrouw een 192-reeks en een 10-reeks is de standaard 2e reeks die je dus beter kunt voorkomen.
.
Zet de DHCP op de Expedia uit of op de Airport (bridge mode). Als beide een optie is dan zou ik de keus af laten hangen of je van buiten bij je apparatuur wilt kunnen of niet. Wil je dat wel dan zou ik de DHCP op de Experia box aan laten, ik twijfel alleen of deze wel de optie heeft om er van buiten bij te kunnen.. Mocht je die behoefte niet hebben dan zou ik de DHCP van de Airport gebruiken.

Ik heb mijn ADSL modem (online/kpn/etc) een bepaalde range gegeven met DHCP en NAT. Daarna heb ik mijn Extreme ook geconfigureerd met een bepaalde range die er net buiten de andere ligt en een statisch IP adres (zie afbeelding). De Extreme doet dat alleen met DHCP, zonder NAT functies.

[img]/uploads/community/0d4895d212ed67a3e706b63677036c222b5dd7c7_0.png[/img]

Dit werkt nu eigenlijk prima bij mij.

Eigenlijk wilde ik dat mijn Extreme IP adressen uit zou geven in een ander netwerk (bijv. 10.0.x.x) maar blijkbaar kan dat niet als je geen NAT functies wilt gebruiken.

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Als een 2e DHCP netwerk met een nieuwe range niet werkt ga ik idd voor het \"dochter netwerk\", mijn laatste optie is dan nog altijd de bridge mode. Ik ben erg blij met al jullie reacties! Helemaal top zo\'n forum.

Even spelen met de instellingen dus.

Als je je TC vervangt in deze opstelling door een NAS (bijvoorbeeld van Synology), los je dan niet het probleem op?

dat denk ik niet, want dan moet je gebruik maken van de wifi van de experiabox.
en die is niet heel erg goed.

Daar kun je dan toch je AE voor gebruiken? Of begrijp ik het nu niet helemaal?

jawel, maar dat was niet het uitgangspunt :)

ah nu zie ik het, je hebt gelijk! :grin:

maar de combi 'experiabox-AE-(Atv)-NAS' is een betere dan 'experiabox-TC-AE-(Atv). Onbegrijpelijk dat KPN dat niet aanpakt, want het is toch een probleem die ze klanten kost heb ik het idee....