KPN experia... en airport express.

Probleem:

Heb een (overigens toto nu toe goed werkend) internetplusbellen abonnement…
Dat betekent dat mijn telefoonlijn gesplit wordt tussen 1 telefoon
en 2 adsl. Die 2 verschillende signalen gaan de “xperia box” van KPN in.
Deze box stuurt draadloze signalen door mijn huis…
De airport kaarten zijn na het instellen van de netwerk wpa sleutels ingesteld en jawel internet werkt.
Ik wil echter ook nog draadloos naar mijn airport expresss audiosignalen sturen om itunes te cersterken via mijn boxen die op de airport express aangesloten zijn…
Kan dit ? Mijn apple ziet de airport express wel, maar is natuurlijk verbonden met de ‘experia box’ Dus kan het dan nog steeds ?? Of is dit allemaal teveel gevraagd…
Errug irritant als het niet kan zeg.
voor meer info over internetplusbellen zie www.kpn.com

Ik hoor het graag van de kenners

ik denk dat je wel wat hebt aan het volgende topic: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=61797&postdays=0&postorder=asc&highlight=airport&start=0

:slight_smile:

kort gezegd:

Je hebt nu WPA aan staan op je ene draadloze netwerk en je wilt dat je airport express daar in mee gaat draaien ?

Okee mijn eerste struikelblok is WPA en airport express met 3rd party wireless accespoints, ik (netwerk guru wil ik me niet noemen maar ik snap het wel een beetje :wink: ) heb het niet aan de praat gekregen. 5 minuten en dan viel de verbinding met het netwerk weg omdat ze elkaar gewoon niet meer zien. Ik heb het wel probleemloos werkende gekregen met WEP encryptie. maar ja dat is weer niet zo veilig als WPA

maar wat je feitelijk wilt doen is:

je AEX (airport express) moet als client in je netwerk inloggen, dat kun je met de airport admin utility (airport hulp programma) je airport zo instellen dat ie niet als router gaat werken maar als client in je netwerk inlogd . dat is de enige manier om het werkende te krijgen, tenzij je de airport via een ethernet kabel in het bedrade netwerk er aan hangt, dan kan ie ook muziek afspelen maar wel met een kabel er tussen.(overigens moet je de AEX dan geen IP adressen laten uitdelen door verspreid IP adressen uit te zetten)

WDS’en zou kunnen maar dan moet je xperia box dat wel ondersteunen.en dan nog probeer dan maar eens de WPA encryptie aan de praat te krijgen.
maar dan begeef je je wel al weer in de hoger netwerktechnische regionen.

Je vraag is dus absoluut niet onmogelijk, maar vergt wel wat studeer werk over hoe en wat .

Gelukt... Wat ik gedaan heb?? Ik heb nu mijn airport express via ethernetkabl aangesloten op een van de uitgangen van de 'experia box' Ik log dus met mijn apples en pc laptop in op de airport express. Bijkomend voordeel : Ik heb meer bereik met mijn draadloze netwerk t.o.v. de experia box.

Ik begrijp alleen niet of er nu nog steeds een beveiliging is… Mijn airport kaart is nu gewoon verbonden met mijn airport express. Deze airport express was tot nu toe gewoon geconfigureerd om te werken met het casema kabelinternet…

Wie snapt het nog ? Welke truc heb ik onbewust uitgehaald. En is de beveiliging nu nog wel ok…

Je hebt volgens mij een extra draadloos netwerkje aangelegd.

Als ik het goed begrip:

[code:1:8f8378c929] [experia (( | )) ] ------ [AP-Express (( | ))][/code:1:8f8378c929]

Waarin ((|)) een antenne is.

Wanneer die experia nou nog open staat, zonder encryptie ofzo, dan kan de buurman daar dus inloggen. Heb je WPA op de experia ingeschakeld met een leuk wachtwoord, dan is er niets aan de hand, want de buurman weet dat wachtwoord toch niet…

Maar eeh… hoe is je beveiliging geregeld in je APX? Als die gewoon wagenwijd open staat, dan kan alsnog de buurman inloggen…

Als je nou beide netwerken [b:42d8305b2f]exact[/b:42d8305b2f] de zelfde ssid (netwerknaam) en beveiliging geeft dan heb je echt je netwerk groot gemaakt. via de ethernetkabel kan de buurman natuurlijk niet binnen komen ;)

Het is toch heel makkelijk!? Je internet via de Experia (krijg hem binnenkort ook) en je muziek gaat via de Express. Twee verschillende werelden. Wel even de Express configureren, maar daarna zou hij gewoon gevonden kunnen worden met iTunes (mits je de juiste versie iTunes hebt natuurlijk en je hebt iTunes zo ingesteld dat hij automatisch luidsprekers vindt die met AirTunes verbonden zijn!) En het leuke is dat je beide tegelijkertijd kan gebruiken! :P

Maar eh, is het wat die Experia box. Kan je hem via Safari browser configureren? Kan je hem makkelijk instellen? Werkt ie snel met de wireless functie?

Succes!