kracht van Mac OS X

Vanaf maandag zal ik als jobstudent werken bij een Apple Reseller. Ik werk al een tijdje met Mac en heb een behoorlijke kennis over het besturingssysteem, maar niet over wat 'eronder' zit. Op één vraag ben ik niet zeker of ik wel het juiste antwoord weet: [b:3d6c3289ee] Wat maakt nu juist dat Macintosh zo betrouwbaar, veilig en snel is, niet blijft hangen enzovoort.. (t.o.v. Windows bijvoorbeeld)[/b:3d6c3289ee]

Ik weet dat het iets met UNIX te maken heeft…

http://www.apple.com/nl/macosx/technology/unix.html

Als verkoper (in opleiding) moet je uiteraard geen product van de concurrent afzeiken, dat maakt geen geweldige indruk. En laat mensen even spelen voordat je ze gaat lastigvallen met "kan ik u een Mac verkopen misschien?" vragen.

De kracht zit in het betere geheugenbeheer, de snelheid ook min of meer maar ook in de manier waarom applicaties zijn geschreven. OS X heeft veel minder onzinnige code dan een Windows. (sorry, ik moet toch ook een vergelijking maken :wink: ) Ook in OS X blijven applicaties wel eens hangen, je krijgt dan een strandbal, pizzawheel hoe je het ook maar wilt noemen. Voordeel van OS X is dat je echt alleen die applicatie maar af hoeft te sluiten, iets wat Windows ook zegt te kunnen maar vaak liggen de problemen daar iets dieper. En de veiligheid heeft met virussen en andere ongein te maken. Tot nu toe zijn er geen zelfinstallerende virussen voor de Mac geconstateerd.

En please: laat het superieure toontje achterwege dat veel mac-verkopers hebben.

Vreselijk is dat.

Ik wil de concurrent niet afzeiken, maar als een switcher twijfelt tussen Windows of Mac moet ik hem toch de verschillen kunnen geven he :) Maar je hebt wel gelijk dat ik ze beter zelf een vraag kan laten stellen dan er zelf op af te stappen en te vragen: "Kan ik u helpen?" Dat schrikt af zeker?

Dus de makers van programma’s zijn gewoon efficiënter in het maken ervan?
En het feit dat je heel weinig kans hebt op virussen bij Mac OS X komt enkel doordat er geen virussen worden gemaakt voor Mac, omdat daar zo weinig gebruikers van zijn (in vergelijking met Windows), juist?

[quote:73156aec89="MoNdO GeNeRaToR"]En please: laat het superieure toontje achterwege dat veel mac-verkopers hebben.

Vreselijk is dat.[/quote:73156aec89]
Haha oké!
Nog tips? :stuck_out_tongue:

[quote:8f601a75e3="iLive"]En het feit dat je heel weinig kans hebt op virussen bij Mac OS X komt enkel doordat er geen virussen worden gemaakt voor Mac, omdat daar zo weinig gebruikers van zijn (in vergelijking met Windows), juist?[/quote:8f601a75e3]

Dat zeggen de Windozen altijd. Maar het lijkt me niet het hele verhaal. Zo langzamerhand kun je namelijk wereldberoemd worden door het eerste echte MacOSX-virus te maken. Dus er is reden genoeg voor de hackers van deze wereld om er eentje te programmeren. Dat het toch nog steeds niet gebeurt is zegt wel iets… :wink:

Precies, de hoeveelheid virussen voor de Mac staat los van het marktaandeel van Macs.

Krijg je geen speciale cursus van Apple, die je online kan doen??

Daar word eigenlijk alles wel uitgelegd over alles van de mac wat je maar kan verkopen.

Het zit hem inderdaad in de basis... Unix is een systeem dat als een bankgebouw in elkaar zit... Niet iedereen mag aan de geldlade komen, zeker klanten niet en niet eens elke medewerker mag in het telkantoor komen. De hoogste bevoegdheid heeft de directeur, die mag namelijk zowel het gebouw inlopen (zoals de klanten), achter de balie komen (zoals de medewerkers) en hij mag ook in het telkantoor komen. Omdat hij de directeur is, mag hij ook in de kluis komen,

Onder Windows ben je standaard als directeur ingelogd, wat betekent dat de kluisdeur ook open kan. Onder UNIX ben je eerder standaard als medewerker ingelogd en kan je dus niet zomaar in de kluis komen. Het draait allemaal om bevoegdheden en zolang de kern van de bank, of de kernel van je OS, veilig is, kan er niet veel gebeuren.

In het dagelijks gebruik merk je daar weinig van, omdat het openen van de kluisdeur wel makkelijk is, maar dat alleen gebeurt onder OSX als het nodig is. Door deze andere manier van beveiligen, hebben bijvoorbeeld virussen geen toegang tot de kluis en kunnen dus geen schade aanrichten, zelfs het veranderen van de bestandsnaam is een probleem.

Verzin zelf een betere vergelijking, die de mensen aanspreekt… het gaat dus om toegangsbeheer en bevoegdheden…

Op men werk vragen vele mensen waarom ik een MacBook gebruik. Ik vraag dan waarom ze geinteresseerd zijn en wat ze wat met een laptop willen doen. Als het gewoonlijke mailen & surfen is wat ze willen doen, raad ik ze aan een gewone goedkope windows laptop te nemen. Het rare is dat ze dan nog nieuwsgieriger worden... Ze willen weten hoe het werkt, staan stomverbaasd dat ik geen virusscanner gebruik, de graphics, enzovoort... Een Apple verkoopt zichzelf.

[quote:c707e07fb3="themacs"]Op men werk vragen vele mensen waarom ik een MacBook gebruik. Ik vraag dan waarom ze geinteresseerd zijn en wat ze wat met een laptop willen doen. Als het gewoonlijke mailen & surfen is wat ze willen doen, raad ik ze aan een gewone goedkope windows laptop te nemen. Het rare is dat ze dan nog nieuwsgieriger worden... Ze willen weten hoe het werkt, staan stomverbaasd dat ik geen virusscanner gebruik, de graphics, enzovoort... Een Apple verkoopt zichzelf.[/quote:c707e07fb3]

Dat is ook de filosofie van Apple/Steve Jobs
Mensen willen het voelen, uitproberen en aanraken voordat ze iets willen kopen.
Zo is er minder snel sprake van een cognitieve dissonantie (teleurstelling na de koop). Cognitieve dissonantie is heel slecht voor je merk.

Zorg er dus voor:
What you see is what you get!
En geef altijd nog wat extra. Tevredenheid is niet genoeg. De klant moet verrukt zijn en dat doe je door de verwachtingen te overtreffen.

Om antwoord te geven op je vraag:
Ik denk eigenlijk niet dat een Mac veel stabieler is. Windows XP is gewoon een heel stabiel besturingssysteem.
Volgens mij zit het 'm in de look en feel.

[quote:1be69b7c98="Verwarring"]Krijg je geen speciale cursus van Apple, die je online kan doen??

Daar word eigenlijk alles wel uitgelegd over alles van de mac wat je maar kan verkopen.[/quote:1be69b7c98]

HAHa mijn eerste berichtje :stuck_out_tongue: :lol:

ik weet niet of dat nu ook in Nederland is maar in USA kun je in de apple store (die hebben ze niet in Nederland dus misschien doen ze het zelfde in de resellers) een cursus doen.

online kan natuurlijk ook op de applel site. Als je naar “Mac” gaat kun je een heleboel filmpjes bekijken over hoe mac werkt.

P.S. Hoe verander ik waar ik woon? En mijn leeftijd? Ik zie niks over hoe ik dat moet veranderen in Profiel.?

[quote:12aad29005="Dagaloni"]P.S. Hoe verander ik waar ik woon?[/quote:12aad29005] Kan niet, dat wordt bepaald uit je IP-adres o.i.d.

[quote:12aad29005=“Dagaloni”] En mijn leeftijd?[/quote:12aad29005]
Je geboortedatum kon je opgeven bij het registreren, volgens mij, en daarna kun je hem niet meer veranderen (om voor de hand liggende redenen).