Krijg een 5.1 audio set niet aangesloten op powermac! help..

Hallo. Ik ben nu bij een vriend die een powermac g5 heeft en hij wil daar een 5.1 geluidsset op aansluiten. De subwoofer heeft een ingebouwde versterker en daar moet je dus ook alles aansluiten. Het probleem is alleen dat er drie jack ingangen zitten: front, rear en subwoofer. Op de poowermac zit echter maar één audio uitgang aan de achterkant en één aan de voorkant... Hoe kan ik nu die boxen aansluiten? heb ik een verloopje nodig van 1 naar 3 jacks ofzo?? Alvast hartelijk bedabnkt voor de hulp!

Tijd om een geluidskaart met 5.1 geluid aan te schaffen. Zonder zo'n doosje heb je niks aan je speakers.

[img:e60cfea2f2]http://www.vego.nl/m-audio/sonica_theater/sonica_theater_1.jpg[/img:e60cfea2f2]

Je kan niet én de voorkant én de achterkant tegelijk aan sluiten. Ze geven allebei ook alleen maar stereo geluid. geen multikanaals.

Dit allemaal tenzij je een decoder bij je set heb gekregen met dolby digital en/of DTS geluid. Deze kan je dan met een optische TOSLINK kabel aansluiten.

[img:e60cfea2f2]http://www.logitech.com/lang/images/0/8187.jpg[/img:e60cfea2f2]

Op die powermac zit een prachtig optisch uit plugje, en iedere fatsoenlijke 5.1 set kan dat verstaan. zoniet, zijn er voor erg weinig geld optical-->SPdif converters te krijgen. (en uiteindelijk heet dit alles inderdaad TOS-link)

Dus de keuze is…het audio-plugje uit de powermac
die geeft stereo, en met een beetje subwoofer een knap geluid.

Of de optische audio uit, die via een leuk HT set een 5.1 geluid geeft.
Persoonlijk heb ik nogal moeite met al dat dolby achter mijn rug - geluid…
ik kijk naar een scherm voor me,
en opeens hoor ik dingen achter me, maar 't zal wel…
voor aanvliegende ufo’s is het leuk, voor de rest?

Hangen al die boxen aan de subwoofer? Dan regelt de subwoofer dus het surround verhaal. Heeft die subwoofer geen digitale ingang? Zo nee, dan is het vast een oudje die alleen stereo kan opleuken naar pseudosurround met Dolby Prologic II o.i.d. Normaal heeft een subwoofer 1 ingang en dat is een mono-tulp aansluiting. Die voer je met het subsignaal van een 5.1 versterker die de overige boxen aanstuurt. Die 5.1 versterker kun je makkelijk met een optische kabel aan je powermac hangen. De plug op je mac aan de achterzijde is een gecombineerde stereo koptelefoon/optisch digitale uitgang. Voorkant is alleen koptelefoon stereo.

maar er zitten wel drie ingangen op die subwoofer... Is één optische kabeltje dan niet nog steeds te weinig??

Nee, optisch is gewoon de beste optie. Die drie ingangen zijn hws een alternatief voor iemand die stereo wil opleuken of alleen de woofer wil gebruiken. Heb je de mogelijkheid optisch aan te sluiten, dan is het volledige 5.1 gebeuren afgedekt.

oké maar in welke gaatje moet ik m dan doen????

Kan je dit ook doen met een iMac?? Ik bedoel een optisch setje erop aansluiten??

In een Apple reseller shop wisten ze mij dat niet te vertellen… :?

Elke Mac met een optische uitgang (dus sowieso alle huidige Macs) kan je aansluiten op een 5.1 surround-versterker/setje met een optische ingang.

En laat dat nou net zo zijn dat ik daar juist een probleempje mee heb:

Ik heb een iMac 1.83 GHz Intel Core Duo, en in de winkel zeiden ze mij dat als je de groene (front) stekker in de uitgang moest doen en dat het geluid dan automatisch werd vervormd tot front, rear, en center (3 dus). Maar bij mij doet ie het alleen voor… Stekkers zitten er goed in, boxjes ook… wat kan het probleem zijn?

Alvast bedankt en natuurlijk de beste wensen voor 2007!

Kees

ik ken jouw surround set niet, dus da's lastig helpen.... Maar heb je al gekeken bij de geluidsinstellingen (systeemvoorkeuren) ? Of desnoods Audio/Midi Set Up (hulpprogramma's) ?

Creative T6060, maar ik heb daar gekeken, geluidsinstellingen zijn allemaal goed, alleen als ik een audioapparaat wil gaan configuren kan ik alleen kiezen bij meerkanaals uit stereogeluid..

Kees

Als je gewoon vanuit je mac de lineout naar de front input van je Creative aansluit met een jack - jack aansluiting dan ga je daar geen 5.1 uitkrijgen. De enige manier om echt DD of dts uit je mac te krijgen is d.m.v. een optische aansluiting (glasvezelkabeltje). Ik weet niet of de Creative T6060 hier wel een ingang voor heeft. Het apparaat moet dan ook een decoder ingebouw hebben.

@koolmees : volgens mij werd in een ander draadje dat je gesart head al duidelijk dat het niet gaat werken met jouw setje.... Tenzij jouw Creative wel een optische ingang heeft : die moet je dan verbinden met de (optische) audio-uitgang van je iMac dmv een optische kabel.