Kun je het '-je batterij is bijna leeg-' signaal resetten?

Hoi allemaal,

Weer eens een domme vraag van een onnozele maccer… (en zoeken op ‘batterij’ levert 1697 hits o.i.d.)

[b:6b8c756da4][size=18:6b8c756da4]kun je je -je batterij is bijna leeg- signaal ook resetten?[/size:6b8c756da4][/b:6b8c756da4]

Sinds een week heb ik OSX helemaal opnieuw geinstalleerd (dom dom dom dom, dat doe je toch niet!!!)
Toch is het zo, maar nu loop ik tegen hetvolgende op.
Mijn iBook/OSX combinatie weet klaarblijkelijk niet meer goed wanneer de batterij bijna leeg is.
Gevolg kun je raden. Na een paar uurtjes op dit forum wordt alles ZWART, DIEP, LEEG, DUISTER, etc.etc.
Graag wil ik dat mijn maccie me daarvoor als vanouds eventjes waarschuwd.
Dan kan ik haar immers even rustig het flesje geven… voor het slapen gaan.

Hoe voed ik mijn maccie opnieuw op?

Groet Douwe-Jan

Normaal gesproken moet je de batterij één keer, liefst in de eerste week, kalibreren. D.w.z. je laat de batterij leeglopen en dan laad je hem in een keer voor de volle 100% procent op. Meestal werkt dit ook als je batterij wat ontregeld is.

heeft niet met macos x te maken...

de battery/moederbord hebben daar een aparte “cpu” voor… die gegevens gebruikt macos x in de meldingen/weergave

normaal gezien zou een herinstallatie geen probleem mogen opleveren…

beter is om maandelijks eens te kalibreren… doe ik ook en ik kan met mijn 11maand oude PB nog 3u50min werken (mét AE aan voor de helft van de tijd !!!)

aha, werkt dat zo... ik zal het proberen.

't is zover de accu gaat het wellicht bijna begeven. Laden maar :stuck_out_tongue:

't Is sowieso aangeraden je batterij telkens tot 100 % op te laden.

Wachten tot hij leeg is, hoeft niet.

[quote:8d2391df66="zimba"]'t Is sowieso aangeraden je batterij telkens tot 100 % op te laden.

Wachten tot hij leeg is, hoeft niet.[/quote:8d2391df66]

Toch is het wel aan te raden om je accu helemaal leeg te trekken.
zie dit draadje http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=577994#577994

Apple geeft zelf aan dat het niet uitmaakt hoe je je accu leegtrekt en oplaadt. Althans voor de levensduur van je accu. Ze geven wel aan dat je eens in de zoveel tijd de accu volledig leeg moet trekken, en volledig moet laden om zo de indicator te resetten.

Het is namelijk zo dat door het vele half leeg trekken en kleine beetjes opladen de accu zelf niet van slag raakt, maar de indicator gewoon nog wel eens van slag raakt. En dus soms de verkeerde resterende tijd weergeeft.

[url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284&sessionID=anonymous|2282303&kbhost=kbase.info.apple.com%3a80%2f]Batterij kalibreren[/url].

Over het gebruik zegt Apple: “Keep the battery juices flowing.”