Kun je je Home map verplaatsen?

Ik heb m'n HD nu gedeel din twee stukken. Ik wil één voor os x gebruiken en één voor documenten en mp3's. Kan ik mijn home directory verplaatsen? of moet ik alles handmatig op de andere partitie zetten?

Moet kunnen, je zal dan wel met het 'Netinfo Beheer' programma je homedir moeten aanpassen. Om je homedir je verplaatsen kan je denk ik het beste als root inloggen zodat er geen bestanden in gebruik zijn tijdens het verplaatsen.

Ik meen eens ergens gelezen te hebben, dat je dan een Alias op de oude plek moet zetten... :roll:

Ja natuurlijk kan dat en dat moet inderdaad bij NetInfoBeheer de homedir aanpassen. zelf heb ik mijn homedir zijn eigen schijf gegeven en dan heb je zo een leuk huisje op je desktop :D

Het stond als het goed is ook een keer in de Macfan

Ok, ik heb het geprobeerd met Netinfo maar als ik mijn home dir verander in /Volumes/Data dan wordt dat wel mijn thuis map maar dan blijven mijn instellingen niet bewaard. Ik krijg dan steeds de standaardinstellingen zoals wanneer osx net geïnstalleerd is. Wie weet raad?

Heb je je originele homedir.(/Users/'username') wel verplaatst naar /Volumes/Data?

Ik heb alles met de finder gekopieerd, of is dat niet goed?

[quote:57a26c49d8="kenmasters"]Ik heb alles met de finder gekopieerd, of is dat niet goed?[/quote:57a26c49d8] Ligt eraan hoe je dat gedaan hebt want in finder zie je niet alle bestanden die op de schijf staan. (vergelijk de uitvoer van 'ls -a' in een terminal maar eens met wat je ziet in finder) Het beste kan je via een terminal of console de files kopieren: 'cp -af /Users/"username"/* /Volumes/Data' of verplaasten met: 'mv -af /Users/"username"/* /Volumes/Data'. (zonder quotes)

Thanx, daar was ik al een beetje bang voor ja. Ik zal het eens proberen.

RemiroQuai, hoe heb je dat gedaan, van je HD2 je home directory maken. Ik kan m'n directory wel veranderen, maar ik weet niet hoe je het moet invoeren. Ik vulde 'HD2' in bij home, maar dan maakt 'ie een nieuwe map in HD1 genaamd 'HD2' en dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Bij voorbaat dank!

Groet,
Rogier

Ik wil niet lullig doen maar cp accepteerd geen -af optie :cry:

Iemand een oplossing?

Nee, daar liep ik ook tegenaan. mv accepteert ook geen af, dus ik heb 't maar met de finder gedaan. Achteraf nog even gekeken of er veel achterbleef, maar dat viel best mee. Maar als iemand nog suggesties heeft, hoor ik dat graag.

Rogier

Ik heb net drie groot gebruikers succesvol op een andere schijf gezet. Was toch wat lastiger dan ik dacht. Ben er zo'n half uur mee bezig geweest. Zo heb ik het gedaan:

1.[Root] De homefolders kopieeren. Normaal ingelogt kan je nl. niet al je documenten kopieeren.
2.[Admin] In info menu de eigenaar aanpassen. Dit kon niet als root.
3.[Root] Weer in info menu, nu eventueel de bevoegdheden aanpassen en op “Pas toe op ingesloten onderdelen”. Dit moest absoluut als root bij mij, kon niet als admin.
4.[Root/Admin] Open info-beheer en verander per gebruiker de home folder.

Het ging echter een paar keer fout omdat OS X niet alle preferences wilde accepteren. Kon ik die map opnieuw kopieeren als root. etc.

Oei, Ik heb nu opeens een mapje op mijn systeem schijf staan: "Volumes" met daarin "SCSI Schijf 2" (de HD met mijn homefolder) en daarin mijn homefolder met enkele voorkeuren. Waarom zou dit hiernaar toe gekopieert zijn?? Ik heb het verplaatst en opnieuw ingelogt, zonder enkel probleem.

[quote:98702f2c11="JeePee"]Ik meen eens ergens gelezen te hebben, dat je dan een Alias op de oude plek moet zetten... :roll:[/quote:98702f2c11]

Bedoel je hier een Alias van de nieuwe lokatie?

[quote:7715ed046b="kenmasters"]Ik wil niet lullig doen maar cp accepteerd geen -af optie :cry:

Iemand een oplossing?[/quote:7715ed046b]

Probeer het eens met ‘cp -Rp’ (recursief copieren en de rechten behouden)

[quote:67fe40edaa="alien"][quote:67fe40edaa="kenmasters"]Ik wil niet lullig doen maar cp accepteerd geen -af optie :cry:

Iemand een oplossing?[/quote:67fe40edaa]

Probeer het eens met ‘cp -Rp’ (recursief copieren en de rechten behouden)[/quote:67fe40edaa]

No match, zegt 'ie

Het zou iig wel moeten werken.

bijvoorbeeld:
[ibook:/Users] chris% su
Password:
[ibook:/Users] chris# mkdir test
[ibook:/Users] chris# cp -Rp chris/ test/

Nope .. hij blijft 'no match' zeggen. Denk dat het aan mij ligt; ben niet zo'n command line goeroe :wink:

Ik moet zeggen dat ik ff heb lopen kloten met de terminal, maar het werkt. Het werkt als volgt: type cp -Rp bron doel

Dat moet werken, let op dat ALLES hoofdlettergevoelig is!

Nu nog ff kijken of ik nu inderdaad mijn home dir op een andere schijf krijg :?