Kunnen die "DS_Store" gewoon weg?

Ik heb net een nieuwe harde schijf in mijn PowerBook.

Tussen alle terug gehaald data staan nu allemaal ‘DS_Store’ bestanden. Ik bergijp dat die meestal ontzichtbaar zijn.

Kan ik die gewoon weg gooien of zijn ze van belang?

Ik denk dat je het net even wat specifieker moet uitleggen... Wat bedoel je met terug gehaalde data? Van de oude schijf? En wat heb je terug gehaald...oude systeem bestanden?

Ze bepalen de voorkeurinstellingen van het mapje waar ze in zitten (plaats, icoongrootte, dat soort dingen) Je kunt ze weggooien, dan is elke map met default instellingen te zien. De .DS_Store bestandjes worden vanzelf weer aangemaakt... Het kan zijn dat je ze met het heen en weer kopiëren zichtbaar hebt gemaakt

Het gaat om 'gewone' data, foto's, filmpjes etc. die zij gered van een defect HD.

Op mijn nieuwe HD staat gewoon weer een systeem en home folder enzovoort. In die mappen zie ik geen DS_Store bestanden.

[b:faefb2dc68]Alleen in de data van mijn vorige HD[/b:faefb2dc68]

[quote:2d6056a6a8="Deskman"](...) Je kunt ze weggooien, dan is elke map met default instellingen te zien. De .DS_Store bestandjes worden vanzelf weer aangemaakt (...)[/quote:2d6056a6a8] Okay. Dank je.

Je kan ze ook opruimen met DS_store cleaner. een gratis progje (www.versiontracker.com)

Handig als je bijv. een schijfje wil branden van een bepaalde map (anders komen ook als die bestandjes op je schijfje.

Het branden met Toast kun je aangeven of je die DSsssssssen mee wilt branden dmv aanvinken.

Beetje off topic: ik ben weg van BlueHarvest: http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest/

Een systeem control panel (of hoe heet dat) waarmee je zelf kunt aangeven in welke mappen (remote)schijven er wel of geen DS files geschreven mogen worden… en nog veel meer.

beetje offtopic: Hoe kan je files van een gecrashte hd redden? ik heb onlangs het zelfde ongeluk gehad. kan iemand dit uitleggen?

Ik heb wel eens gehoord dat mensen ze in de vriezer leggen! No joke.

En dat hij het daarna lang genoeg doet om je data er af te halen…
Het is het proberen waard.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

[quote:8a7a8dd256="Deskman"]Ze bepalen de voorkeurinstellingen van het mapje waar ze in zitten (plaats, icoongrootte, dat soort dingen) Je kunt ze weggooien, dan is elke map met default instellingen te zien. De .DS_Store bestandjes worden vanzelf weer aangemaakt... Het kan zijn dat je ze met het heen en weer kopiëren zichtbaar hebt gemaakt[/quote:8a7a8dd256] Is er ook een manier om die bestandjes onzichtbaar te maken? Sinds kort zie ik ze ook overal verschijnen. Ik heb net via de zoekfunctie op het forum gezocht, maar ik kan de oplossing niet vinden.

Tinkertool? Vele van die DS Store bestanden zijn evenwel zichtbaar als je opstart in OS9. Vervelend. En daarom vind ik deze DS Store Cleaner die hoger werd vermeld ook nuttig.

[quote:8ad4e19b4a="Rik H."]Is er ook een manier om die bestandjes onzichtbaar te maken?[/quote:8ad4e19b4a] Zet een . (punt) voor de naam. Als je in een map "DS_Store" ziet staan, dan is waarschijnlijk op één of andere manier die punt weggevallen, en is het bestand dus zichtbaar geworden (onder Unix is elk bestand waarvan de naam met een punt begint, onzichtbaar).

Klein probleem is dat de Finder je geen bestanden laat hernoemen zodat hun namen met punt beginnen. Als je het probeert krijg je een melding dat dat soort namen voorbehouden zijn aan het systeem en dat je ze daarom zo niet mag noemen. Dus gewoon via de terminal:

[code:1:8ad4e19b4a]mv DS_Store .DS_Store[/code:1:8ad4e19b4a]is voldoende.