Kunnen straks nieuwe Mac's nog vanaf OS 9-cdroms opstarten?

Als straks alle nieuwe Mac's Mac OS X-minded zijn, kunnen ze dan nog wel opstarten vanaf een OS 9-opstartcd? :?:

Dat blijkt dus het hete hangijzer te zijn. Vooralsnog niet... Wel als Classic onder OSX.

Ik heb ergens gelezen(weet natuurlijk niet meer waar)dat(geen boot vanaf 9) dat wel weer te omzeilen valt.

Zou het zo zijn dat Apple de computers hardwarematig dusdanig aanpast dat er geen traditioneel MacOS meer op te installeren valt? dat het PROM dus wordt aangepast ofzo? Een MacOS opstart cd zou dan ook niet meer werken als opstartschijf volgens mij. De MacOS X cd doet dit namelijk ook niet meer... je kunt alleen maar installeren en meer niet...

gelijk de 2de vraag… waarom zou Apple dit doen? :roll:

Dat er straks geen OS 9 CD's gestart zouden kunnen worden is grote onzin, het opstarten van een CD heeft niets te maken met het voornemen van Apple om nieuwe systemen met alleen OS X af te leveren. Afleveren en niet werken met zijn twee heel verschillende dingen. :!:

Ik ben het helemaal met je eens.... Je had deze reacte ook gegeven op een artikel en inderdaad Apple maakt z'on beslissing erg officieel omdat het om een beslissing gaat wereldwijd. Apple wil natuurlijk ook MacOS X als HET OS promoten... Mijn vraag was meer voor de mensen bedoelt die echt denken dat er niet meer met het oude OS gewerkt kan worden en hoe ze zich dat dan voorstellen.... :)

Maar het blijft wel jammer dat de MacOS X CD niet hetzelfde werkt als de oude opstart CD's... Daarmee kon je tenminste nog bij een fatale crash bestanden van de systeem partitie halen die je dan op de bestanden partitie kon zetten. (als je 2 partities had aangemaakt...) Vervolgens kon je dan de benodigde schone herinstallatie uitvoeren om het systeem weer in orde te maken...

Zal wel lastig zijn als het zo zou zijn dat je niet meer met een OS 9 cd zou kunnen opstarten. Kijk maar eens naar de AppleCare cd, Norton en DiskWarrior. Hoe dan?

Wat mij opviel tijdens het installeren van O 10.2 is dat als je als je Schijfcontrole (EHBO of hoe het ook heet) opstart en naar de partities gaat dat je een optie kan aanvinken dat je Mac niet meer opstart met een OS 9 cd of HD. Wel kan je de classic omgeving nog gebruiken. Misschien doet Apple dit gewoon en is het makkelijk er om heen te gaan in 2003. Is het iemand anders ook opgevallen?

[quote:dcb7d74fb9]Dat er straks geen OS 9 CD's gestart zouden kunnen worden is grote onzin[/quote:dcb7d74fb9]

Lees dan het volgende dan maar eens…

Bunnik, 10 september 2002 - Apple maakt vandaag bekend dat vanaf januari 2003 alle nieuwe Mac-modellen uitsluitend zullen opstarten met Mac OS X als besturingssysteem. De meeste Mac OS 9-programma’s kunnen echter nog steeds worden gebruikt met behulp van de meegeleverde Classic-programmatuur van Apple. Er zijn nu al bijna vierduizend programma’s beschikbaar die volledig op Mac OS X zijn afgestemd.

Lees verder op de Apple site

Het gaat hier over hoe ze worden afgeleverd. Als je zelf in het bezit bent van OS 9 kun je dat gewoon installeren. er worden alleen geen updates meer geleverd Denk je echt dat Apple zo idioot is om duizenden beroeps gebruiker door het toilet te spoelen.

Voorbeeld: We hebben een digitale belichter staan van FL 250.000, nu gaat de Mac waarmee hij bestuurd wordt kapot. Wat denk je dat er dan gebeurt?

Juist… nieuwe Mac oude besturingssysteem en software.

Ik wil niet vervelend doen, maar ik heb afgelopen week iets gelezen, waarin stond dat voor Apple aantrekkelijk was om X-only te gaan bouwen.... Systeem geschikt houden voor OS 9 zorgde voor vertraging ofzo... Kan helaas niet meer achterhalen waar het artikel stond. Ik zal nog eens op zoek gaan.... :oops:

Ik wil ook niet het slimste jongetje van de klas zijn maar in het bedrijf waar ik werk staan een stuk of 15 Mac's waarmee voor zo'n slordige € 1000.000 aan apperatuur bediend wordt. Zo zijn er in Nederland honderden bedrijven, denk aan de grafische industrie. Als Apple geen computers meer zou maken waar OS 9 op kan draaien dan zou dat alleen in Nederland al een strop van honderden miljoenen zijn. Bovendien is het ook een marktaandeel wat ze dan weggooien.

[quote:98db888910="MacX"]Ik wil ook niet het slimste jongetje van de klas zijn maar in het bedrijf waar ik werk staan een stuk of 15 Mac's waarmee voor zo'n slordige € 1000.000 aan apperatuur bediend wordt. Zo zijn er in Nederland honderden bedrijven, denk aan de grafische industrie. Als Apple geen computers meer zou maken waar OS 9 op kan draaien dan zou dat alleen in Nederland al een strop van honderden miljoenen zijn. Bovendien is het ook een marktaandeel wat ze dan weggooien.[/quote:98db888910]

De truc is om het verhaal om te keren. Zeg tegen je leveranciers (van nieuwe en/of oude apparatuur) dat je uitsluitend nog onder OSX wenst te werken. Kunnen ze hier hun drivers of apparatuur niet op aan passen, dan is de keus voor een ander, die dat wel kan, snel gemaakt. Een beetje bluffen is hier wel nodig af en toe.

Ik heb dit bij mijn drukker bijvoorbeeld ook gedaan. Ik wilde aanleveren in InDesign omdat ik alleen nog met OSX werk. De drukker kon dit niet verwerken. Toen ik zei dat ik dan op zoek ging naar een andere drukker, heeft men het zekere voor het onzekere genomen en InDesign aangeschaft.

[color=red:6f047630c2]Goed lezen wat er staat![/color:6f047630c2]

[b:6f047630c2]Bunnik, 10 september 2002 - Apple maakt vandaag bekend dat vanaf januari 2003 alle nieuwe Mac-modellen uitsluitend zullen opstarten met Mac OS X als besturingssysteem.[/b:6f047630c2]

[color=green:6f047630c2]Direct uit de winkel starten ze alleen op in OS X, omdat dat het enige OS is dat dan nog standaard voorgeinstaleerd wordt meegeleverd. :idea[/color:6f047630c2]

En als het moederbord van de nieuwste computers van Mac nou zo gemaakt is dat het niet meer OS 9 kan draaien? Volgens mij is dat de rumour.En er is ook gezegd dat dat weer omzeild kan worden.Waarschijnlijk door een patch te draaien? Wie zal het weten? We zullen wel zien.Waar een probleem is ,is een oplossing. :)

Zoiets was het inderdaad. Het volgende stukje is volgens mij duidelijk daarin:

“September 10, 2002—Apple® today announced that starting in January 2003, all new Mac® models [b:01dbb748d2]will only boot into Mac® OS X as the start-up operating system[/b:01dbb748d2], though they will retain the ability to run most Mac OS 9 applications through Apple’s bundled “Classic” software.”

Je kunt blijkbaar niet meer in 9 opstarten, ook niet vanaf een bootable cd-rom. Hooguit, zoals Torz zegt, mogelijk door een ‘illegale’ patch. Maar ik kan me voorstellen dat Apple deze mogelijk legaal maakt, als blijkt dat veel klanten toch bij 9 blijven en / of anders van platform (lees = switchen naar Windows) veranderen… :smiley: Dus de kans is groot dat het wel goed komt :!: :wink:

O.K. ik geef het op, met dat lezen wordt het toch nooit meer iets.

De toekomstige hardware zal zo zijn ingesteld dat je [b:d6878b6131]niet[/b:d6878b6131] in een ander OS dan OS X kan booten. Zo hoeft Apple niet langer hardware te ondersteunen waarop twee compleet verschillende besturingssystemen kunnen draaien. Aangezien OS 9 officieel dood is verklaard en ten grave gedragen heeft het geenenkele zin om nieuwe hardware OS 9 fähig te maken.

Beste mede Apple gebruikers,

Ik heb vanmorgen telefonisch contact gehad met de customer service van Apple over de bakerpraatjes die op deze en andere gebruikersgroepen de ronde doen.

Zij hebben mij ten overvloede verzekerd dat de tekst in de betreffende artikelen is gericht op de manier waarop de systemen worden afgeleverd.

Vreemd, de teksten liegen er niet om, maar blijkbaar niet helemaal correct weergegeven. In ieder geval hadden ze daar wel wat duidelijker in mogen zijn!

Maar fijn voor alle OS 9 liefhebbers / gebruikers! :lol: