Kunnen tft schermen ''bloeden'' door speakers?

Ik ben van plan om de Altec Lansing MX5021 2.1 THX Speakers te kopen, maar ik vroeg me af of je de bescherm hoesjes ook af mag doen als je ze naast een tft monitor zet, want in een review las ik het volgende:

[quote:df128a4cf5]Of course, the satellites are magnetically shielded so they are safe to place near your computer or monitor. For those of you who have never had the experience, a magnetic field near a monitor will cause the colors of a monitor to bleed, which can lead to serious monitor damage over time.[/quote:df128a4cf5]

of is dit alleen bij crt monitoren?

link naar speakers:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/91509/wo/XFatMPynZgt72qeGyGo1mHaYWoK/11.0.11.1.0.6.12.1.4.1.17.0

Inderdaad alleen bij CRT monitoren. TFT's zijn niet gevoelig voor magnetische invloeden.

Bij CRT-schermen is er gewoon een Degauss-functie hoor, lost dat probleem op.

Volgens mij zijn je speakers niet schadelijk voor je TFT. Dit werkt volgens een heel ander principe dan CRT. Daar kan het wel degelijk kwaad. Ik had een 22" LaCie die ik te dicht op mijn speakers had staan. Ik dacht dat ik gek werd van het trillen. Nu heb ik alleen TFT en ik zorg alleen dat de speakers niet TE dicht op mijn computer staan ivm. de harddisk. Die kan namelijk onherstelbaar beschadigd raken door magneten!!

Gewoon kopen die speakers, ze zijn prima namelijk!

oke, ik neem dan wel aan dat ik er geen mac mini naast kan zetten?

bedankt voor de reacties! ik ga ze zeker kopen!

[quote:4debea0137="à la Mac"]Bij CRT-schermen is er gewoon een Degauss-functie hoor, lost dat probleem op.[/quote:4debea0137]

Hahah, zeg dat tegen mijn oude 15" crt op mijn windows-bakkie!
Daar is geen enkele kleur meer van juist! Allemaal door zware speakers ernaast te zetten! En is niet meer op te lossen met degaus!

En je mag je speakers gerust langs je mac zetten, voor een hd naar de knoppen te helpen heb je al hééél wat meer nodig dan die Altec’s

mooi :)

even off-topic:

in de apple store lees ik net het volgende:

[quote:9f3e51856a]Met een gepolijste zwarte afwerking als die van een piano, heeft de MX5021 veel, heel veel te bieden als versterkt audiosysteem.[/quote:9f3e51856a]

Maar op de afbeelding is een witte uitvoering te zien… Welke is het nou? de witte of de zwarte set?

@GordonNL: ik vraag me wel af welke beschermhoesjes je ervan wilt halen, ik geloof niet dat je van plan om die nieuwe speakers al meteen open te vijzen. Als je met beschermhoesje het stoffen of metalen netje bedoelt dat vooraan je speakers zit, dan mogen die daar natuurlijk af. Binnen je box zit een magneet, die magneet heeft een magnetisch veld rond zich. Als dat niet afgeschermt is en je zet de speaker naast je CRT scherm, dan zal hij de electronen in je beeldbuis een afbuiging geven waardoor ze op een verkeerde plaats op je scherm te rechtkomen. Hier door zullen je keuren vervormen. Om dit tegen te gaan zullen ze inwendig een soort kooi plaatsen in je speaker, zodaning dat het magnetisch veld van de magneet niet buiten de speaker kan.

@à la Mac: de degauss-functie zal je probleem dus niet verhelpen, zolang je niet afgeschermde speaker naast je scherm staat zal die de electronen in je beeldbuis blijven afbuigen.

Als het (CRT) scherm permanent is verkleurd (door de invloed van magneten) kan dit worden verwijderd door een bewegend magnetisch veld langzaam van het scherm af te bewegen.

Degauss is iets anders en kan dit probleem niet oplossen.