'Kunstige' randen maken om foto's (Photoshop 7.0)

Hoe kan ik komen tot de kleine foto's op dit voorbeeld? Op deze manier uitgesneden (vervaging van de foto)

lukt me blijkbaar niet om de foto te plaatsen: dan maar op die manier: link naar foto

[mod:4c9d2f4c68=“tiny”] Ik heb de threadnaam aangepast want ‘Photoshop 7.0’ is weliswaar het programma waar je mee werkt (en het is goed dat je dat erbij zegt) maar het zegt niks over je vraag. Ik hoop dat je je kunt vinden in de benaming ‘kunstig’ want op de vroege morgen weet ik ook niks beters.

Voor zover ik kan zien, klopt de link naar de foto. Alleen de foto is zo gigantisch groot (1772 X 1181 pixels) dat hij de hele thread uit elkaar zou drukken en alle mensen met een inbel-verbinding een hartverzakking zou bezorgen. Een foto van ongeveer 400 à 500 pixels breed is meer geschikt voor het forum. Waarom het plaatsen van de foto niet werkt, weet ik niet (misschien wel maximum overschreden in het forum o.i.d.?) maar in ieder geval heb de link eronder aanklikbaar gemaakt…[/mod:4c9d2f4c68]

Je voorbeeld is niet te zien, ik denk dat je een verkeerde url ingevoerd heb of zoiets. Maar als je het hebt over de Avatars naast je naam, dan is dit wellicht iets voor je: [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=12245&highlight=[/url]

Dan nu ook nog een reactie op je vraag. Een snelle want ik moest eigenlijk al weg zijn...

Het allermakkelijkst is om een masker te maken. Maar hiervoor een achtergrondlaag (in je voorbeeld is dat de grote foto maar dat kan zijn wat je wilt, tot een effen kleur aan toe) en maak op de bovenste laag een masker aan. Als je niet weet hoe dit gaat, zoek dan ajb in dit forum naar ‘Photoshop’ en ‘mask’ of ‘masker’. Ook kan je zoeken naar auteur ‘tiny’ (ondergetekende) omdat ik dit in het verleden volgens mij heel vaal al heb uitgelegd. Ik werk veel met maskers.

Op de bovenste laag kan je gaan rommelen met de rand; maak in het masker een zwarte rand aan. Dit maakt de foto in dat gebied transparant. Om te snappen wat er gebeurt, kan je een Gaussian Blur toepassen op de rand maar je kan er ook meteen een of ander filter op loslaten. Waarschijnlijk werkt een filter uit Brush Strokes of Pixelate categorie het best.

Suc6 d’rmee want ik moet echt gaan nu. Vraag maar door als je meer wilt weten…

Wellicht is "Extensis Photoframe " iets voor je (ik heb de link niet voorhanden). Met dat programma i.c.m. Photoshop kun je. wat je noemt, "kunstige" fotoranden maken.

Er zijn diverse plugins voor photoshop die dit kunnen. Alien Skin Splat kan dingen doen die lijken op je voorbeeld. Anders even zoeken in versiontracker op photoshop plugins. Succes.

idd het zijn gebruikte PS plugins. Foto selecteren en plugin op los laten en voila.

PS Photoframe plugins

zoek op: www.versiontracker.com

voor PS photoframe plugins

Ik ben weer online en heb nu wat meer tijd...

Je kan idd geld uitgeven aan plugins maar persoonlijk vind ik dat zonde. Met de masker-methode heb je alles meer in de hand. Bovendien groeit het besef van wat Photoshop allemaal kan. Erg veel namelijk…

Ik heb nog even gezocht naar eerdere topics waar maskers besproken worden. Als je het document opbouwt zoals ik eerder suggereer, kan je ermee doen wat je wilt. Bovendien is de methode ‘non-destructief’ (de pixels in de laag worden niet gewist, slechts ten dele transparant gemaakt) en daarmee blijft alles beheersbaar.

Voor meer over maskers, kijk o.a. hier en hier. De tweede gaat eigenlijk over adjustment layers, maar ik had een praatgrage bui :innocent: en ik leg erin uit wat een masker is en hoe je het maakt en zo.

Suc6…

tiny,

dank voor de nuttige reactie. Ik denk dat ik jou raad op zal volgen en zelf wat ga experimenteren deze namiddag

Zeer goede tutorials te vinden op: http://www.aqa-d.se/autumn2002/index.htm

Tiny,

zie hier het resultaat. Wat denk je? 'k Heb wel serieus mogen zoeken hoor want Photoshop is helemaal nieuw voor me…
Hopelijk lukt het deze keer om de foto erbij te plaatsen.

[img:e5b6e0a478]http://users.pandora.be/pinkband/communie.jpg[/img:e5b6e0a478]

Ziet er geweldig uit, Connstellation, hulde! 8)

Top dat het je gelukt is. Leuk ook hoe je de maskers hebt bewerkt want wat ik zo even snel zie heb je erin lopen tekenen met een penseel of zo? Leuk :slight_smile:

Ook is het je gelukt een plaatje te plaatsen en is het formaat acceptebel klein voor het forum. A job well done…

yes, net gedaan zoals je me uitgelegd hebt. De maskers met penseel bewerkt. Is idd wel interessanter op deze manier dan gewoonweg een plugin te gebruiken. Ongelooflijk wat je met Photoshop kunt doen. Zal nog vele uren plezier hebben hiermee en "your advice" zal handig meegenomen zijn denk ik... :)

Leuk dat je nog ff terug komt om dit te melden :)

Wat je ook nog kan proberen is om te kijken wat er in het verleden is gezegd over Photoshop. De zoekfunctie bovenaan de pagina doet wonderen. Er zwerven hier in het forum veel mensen rond die er wat vanaf weten en dat is de kracht ervan. Met z’n allen weten we een heleboel :wink: