Kunstlicht wegwerken en andere zware probleemplaatjes?

Ik heb een aantal foto's die bij kunstlicht zijn genomen. Erg warm van kleur dus. Ik krijg er met geen mogelijkheid iets neutralers van. Meer warmte weghalen levert een grijsbruin geheel op. Ik ben het kaarslichtkleurtje wel kwijt, maar de huid blijft erg rozig. Iemand een briljante tip?

voor:
[img:e7148af9bf]http://www.noxbox.nl/files/voor.jpg[/img:e7148af9bf]
Na:
[img:e7148af9bf]http://www.noxbox.nl/files/na.jpg[/img:e7148af9bf]

Mail me de foto maar en ik zal je m laten zien. (met uitleg) Plaats m daarna maar weer.

Frits

SVP hier ook uitleg plaatsen. Dit komen we vaak tegen bij digitale camera's. Dank!

HAi frits......

reeds vorderingen gemaakt met het retoucheren?

Dames en heren, de beer is los... Ook hij kan er niks mee aanvangen. Maar misschien wel een beetje uitleg geven over hoe het iets beter kan...?

goed.

en u bedoelt?

:stuck_out_tongue:

we kunnen hier allemaal onze correctie van de bovenste foto sturen?

Ik bedoel dat Frits ook niet weet hoe je zulke ellende nog moet opfrischen. Maar wie het wil proberen stel ik hierbij het origineel ter beschikking: [url=www.noxbox.nl/files/kunstlicht.jpg]plaatje[/url] Ongeveer 2Mb.

goed BIEG = weer wakker..

neit eens gezien dat he jouw topic was Ahum… :innocent:

[quote:4e075d8a22="Deskman"]Ik heb een aantal foto's die bij kunstlicht zijn genomen. Erg warm van kleur dus. Ik krijg er met geen mogelijkheid iets neutralers van. Meer warmte weghalen levert een grijsbruin geheel op. Ik ben het kaarslichtkleurtje wel kwijt, maar de huid blijft erg rozig. Iemand een briljante tip?[/quote:4e075d8a22]

Alleen een tip waar je nu niets meer aan hebt: stel de witbalans van je camera in op kunstlicht (of whatever je mee te maken hebt). Scheelt meteen een heel stuk. Wat je ook kan doen is de witbalans instellen m.b.v. een stuk wit papier ofzo. maar da’s meer werk en als je 't niet goed doet niet beter dan de standaard witbalans van je camera.

Maar ja… da’s voor de volgende keer.

Ja, als ik die foto's maak zijn ze natuurlijk haarscherp en goed belicht. :innocent: Maar ik krijg ook wel eens iets aangeleverd...

@Bieg Het valt ook allemaal niet mee op de vroege morgen…

oeioei

jij gaat van je kruk vallen…

Je kunt wel kleuren bijstellen, maar toevoegen wordt een beetje teveel. In deze afbeelding zitten bijna geen blauwtonen, die heb je hier wel nodig om het beeld neutraler te maken. Twee keer nul blauw blijft nog steeds nul blauw. Als je een afbeelding hebt die wat warmer is kun je een kleurbereik een beetje opkrikken, maar in een afbeelding als dit is dat niet echt meer mogelijk.

Goed:

met PS 7:

maak vier identieke lagen (4 orginelene dus)

1e laag -> nx aan doen
2e laag -> curves aanpassen c,m,y en laag op saturation
3e laag -> levels iets aanpassen voor m,b,y vervolgens dan filters, other, highpass, waarde=5,0 laag op linear light
4e laag -> nu nog nx aan doen

!! nu onder image duplicate, met merge layers en maak hem zwart wit brightness=5 contrast=10 en curves aanpassen dan filters , noise , dust en scratches 2

deze image kopieeren TUSSEN laag 3 en vier en de laag op hardlight zetten

5e laag -> laag op saturation en

VOILA

(file is being uploaded

Deskman, als je mij je e-mail adres even geeft (via een PB-tje), dan stuur ik je de aangepaste versie....

grt,

ePod

:wink:

Tja... De foto was zo onderbelicht en een verkeerde wit balance en VEEL ruis, dat zelfs ik deze niet meer goed kreeg. Normaal kom ik heel ver. Twee opties -Omzetten naar ZW -Prullenbak en volgende keer echt een fotograaf in huren.

Tip in photoshop.
Maak een extra laag aan en zet die om in ZW. Level in maximaal (autolevels)(jaja…soms mag dat) en dan in layer opties met HEU wat dekking gaan spelen.

Wees creatief

Deskman, het is een redelijk kansloze foto om nog goed te krijgen, maar dit heb ik ervan na een paar minuutjes knutselen van kunnen maken.

Eerst de hele foto lichter gemaakt met curves, daarna in hue/saturation de gele en derode kleuren minder verzadig gemaakt, daarna het cooling (82) filter van PS CS eroverheen, vervolgens met levels de lichte tonen wat opgehelderd en tenslotte met kleuren nog wat ‘gefinetuned’ want hij was wat te groen. Er zijn echter vele wegen die naar Rome leiden. Ongetwijfeld kan het nog wat beter, maar de foto is eigenlijk te slecht om echt iets goeds van te kunnen brouwen.

[img:acd5d6ac5a]http://www.hansroggen.nl/kunstlicht2klein.jpg[/img:acd5d6ac5a]

in deze foto zit nouwelijks cyaan en teveel geel (en magenta). als je de foto op cmyk zet en dan de channel mixer (onder ajusments) oproept kun je wel een deel van de informatie van de geel en magenta plaat naar het cyaan kannaal zetten. resultaat is in iedergeval beter als origineel.

Dank voor jullie hulp. Ook wel duidelijk dat het niet meevalt om van bagger iets bruikbaars te maken. Kennelijk wel een uitdaging :) Je zou er bijna een apart draadje voor op poten zetten om troosteloze platen nog in het gareel te krijgen in een PS-contest. De winnaar krijgt een weggooicamera...

Kijk eens naar deze plug-in! Misschien dat deze je wat kan helpen. Laat het even weten voor eventueel andere lezers hier...

http://www.asf.com/products/plugins/roc/pluginROC.asp

[quote:3d88dcbadc="Deskman"]Ik heb een aantal foto's die bij kunstlicht zijn genomen. Erg warm van kleur dus. Ik krijg er met geen mogelijkheid iets neutralers van. Meer warmte weghalen levert een grijsbruin geheel op. Ik ben het kaarslichtkleurtje wel kwijt, maar de huid blijft erg rozig. Iemand een briljante tip?[/quote:3d88dcbadc]

Nou weet ik niet of dit briljant is, zelfs niet of het maar in de buurt komt van wat anderen ervan bakken, maar gezien het origineel vind ik dit wel acceptabel:

[img:3d88dcbadc]http://www.xs4all.nl/~flyrod/kunstlicht2.jpg[/img:3d88dcbadc]

je ziet dat er niet of nauwelijks blauw in het origineel zit, het beetje dat er in zit moet je er echt uitpeuren.

Gebruikte software: PhotoFlair retinex