Kwalitatieve design speakers / Visie op digitale muziek

We evolueren steeds meer naar digitale muziek en alle facetten daarvan. Tot nu toe gebruikte ik de Apple Pro speakers, of mijn stereo-installatie om muziek te luisteren, een DVD'tje te kijken,... op mijn iMac. Enkele dagen geleden kwam ik tot de conclusie dat een stereo in dit geval vrij onnuttig is, en de Apple Pro speakers niet over voldoende vermogen beschikken. Ik gebruik enkel de speakers van mijn stereo-installatie, een CD'tje steek ik gauw in m'n iMac die hierop is aangesloten. Ook neemt hij weliswaar veel plaats in op mijn bureau.

Daarom ben ik van plan de stereo te verkopen, en met dit geld een mooi stel speakers te kopen. Welke dit worden, hangt onder andere af van de informatie die ik hier krijg.

Mijn vereisten:

• Duurzaam. Speakers die jaren meegaan en intussen niets van hun kwaliteit verliezen, en die ik bij wijze van spreken over 4 jaar nog perfect kan aansluiten op mijn iMac G6.
  • Een mooi design vind ik ook heel belangerijk. Hoeft echter niet aan te sluiten bij een witte iMac.
  • Vermogen. Mijn smaak op het gebied van muziek is redelijk breed, maar ik luister vooral naar klassieke muziek en trance. Voor dit laatste had ik toch graag over meer dan 100W beschikt.
  • Weinig plaats. Ik heb niet zo heel veel plaats op mijn bureau, daarom mogen de speakers niet al te veel plaats innemen, een subwoofer kan ik wel ergens anders plaatsen.
  • Surround. Ik bekijk graag films, en surround is daar altijd prettig bij.
  • Prijs. Graag onder of net rond 200€.

Een heel eisenpakket, zonder twijfel, maar ik ben er zeker van dat iemand hiermee raad weet.

Graag had ik ook jullie persoonlijke visie over digitale muziek gekend. Worden computer en muziek steeds meer geïntegreerd? Worden stereo-installatie’s vervangen? En is het vervangen van een stereo installatie door het soort speakers dit ik zoek een goede keuze?

Sinds enkele weken geleden staan hier ook nieuwe surround boxen. Zowel bij de computer als bij de tv. De keus is gevallen op logitech boxen. Volgens mij de Z-560 of zo. De set heeft zeker voldoende vermogen. Volgens mij rond de 500 wat. Het nadeel ervan is dat er de bas heel veel door dreunt. Daarnaast heb je natuurlijk de kleinere set van rond de 200 wat. Deze heb ik ook thuis staan bij de computer boven. Deze set heb ik toen gekocht voor E200,00. Ik vind het zelf een van de beste sets.

Ik vind zelf dat echte HIFI-speakers veel beter zijn dan de beste PC-speakers. Ik vind zelfs de duurste logitech of creative er gewoon niet bij in de buurt komen. Daarom heb ik gekozen voor een apparte hifi set bij de tv.Ik vind het namelijk niks om uren lang op zo’n klein beeldschermpje van de computer te kijken.

Mijn mening is dus dat de pc-boxen zeker onderdoen aan normale/hifi boxen. Zeker voor E 200,00 krijg je niet dezelfde kwaliteit. Als je toch goede pc boxen nodig hebt. Kijk dan even bij Logitech…

Ik persoonlijk zou m'n stereo nooit weg doen zeker niet als je zoveel vermogen tot je beschiking wilt hebben, dan kun je nog altijd het beste je mac op je stereo aan sluiten zodat je het vermogen van je stereo instalatie kan gebruiken om je opgeslagen muziek van de comp af te spelen. Als je dit soort vermogen uit een set aktieve speakers wilt halen met kwaliteit , zul je het moeilijk vinden en zeker niet voor een prijs rond de 200 euries.

Je kunt altijd nog een extra setje ( speakers B ) kleinere speakers die wel een hoop vermogen kunnen hebben aan je versterker aan sluiten en die op je bureau zetten.
Verder is de digitale muziek als het gecomprimeerd is naar mp3 of 4 altijd een stuk minder van kwaliteit dan orig cedees , ik vind het vornamelijk altijd vrij plat klinken ten opzichte van orig cedees, ook op 320 kbps , maar er zijn ook hele volksstammen die dat absoluut niet horen, het feit dat de iTMS zo goed loopt is daar het grootste bewijs van .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Data

Je zit met een paar praktische problemen: - Het vermogen wordt niet door je speakers bepaals, maar door de versterker die erachter zit. Je hebt dus actieve speakers nodig, dus met een ingebouwde versterker. - De aansluiting van die speakers zal via een minijack op je audio-uit moeten passen, dus links en rechts zullen doorgelust moeten worden. Voor de computer gefabriceerde speakers hebben dit (loopt een draadje van de ene speaker naar de andere, waarvandaan weer een stekker voor je audio-uit loopt)

Wat mooi is is subjectief, wat goed klinkt ook (wat men verder ook beweerd: wat jouw oren goed vinden klinken dat is wat goed is; de oren van een ander zijn niet jouw oren en hoeven er ook niet dagelijks naar te luisteren, dus sla welgemeend kennersadvies dus in de wind).

Je budget geeft wel een behoorlijke limiet aan de mogelijkheden, want 200 Euri beperkt de keuze zeer als je naar kwaliteit zoekt.

De Harman Kardon soundsticks zijn misschien wat voor je: http://www.harman-multimedia.com/
Ik zou ze wel ergens eerst luisteren. Ook zou ik snuffelen op tweedehands sites omdat je kans heb ze onder de 200 Eur dan tegen te komen.

[quote:dca9316025="iBert"]Mijn vereisten: - Duurzaam. Speakers die jaren meegaan en intussen niets van hun kwaliteit verliezen, en die ik bij wijze van spreken over 4 jaar nog perfect kan aansluiten op mijn iMac G6. - Een mooi design vind ik ook heel belangerijk. Hoeft echter niet aan te sluiten bij een witte iMac. - Vermogen. Mijn smaak op het gebied van muziek is redelijk breed, maar ik luister vooral naar klassieke muziek en trance. Voor dit laatste had ik toch graag over meer dan 100W beschikt. - Weinig plaats. Ik heb niet zo heel veel plaats op mijn bureau, daarom mogen de speakers niet al te veel plaats innemen, een subwoofer kan ik wel ergens anders plaatsen. - Surround. Ik bekijk graag films, en surround is daar altijd prettig bij. - Prijs. Graag onder of net rond 200€.[/quote:dca9316025]

Hier zitten veel tegenstellingen in.
Wil je goed geluid uit speakers halen, dan heb je om te beginnen volume nodig.
Kleine speakers kunnen nooit het geluid leveren dat jij vraagt, omdat je nou eenmaal bepaalde afmetingen voor de luidsprekers en klankkast.
Ben je eenmaal bij kwaliteitsspeakers aangekomen, dan mag je rustig rekenen op een bedrag van meer dan €200,-. Per stuk.
Maar die moet je weer niet aan je iMac hangen, want daarvoor is de audio uitgang absoluut ongeschikt.

Een oplossing die jij zou kunnen toepassen is de volgende:

• Een Xitel HiFi link om goede kwaliteit audio uit de Mac te trekken.
  • Twee actieve luidsprekers om het audio signaal om te zetten in goed geluid.

Reken dan echter wel op een vanaf prijs van rond de €1000,-.

[quote:5bb5839753="macpro"][quote:5bb5839753="iBert"]Mijn vereisten: - Duurzaam. Speakers die jaren meegaan en intussen niets van hun kwaliteit verliezen, en die ik bij wijze van spreken over 4 jaar nog perfect kan aansluiten op mijn iMac G6. - Een mooi design vind ik ook heel belangerijk. Hoeft echter niet aan te sluiten bij een witte iMac. - Vermogen. Mijn smaak op het gebied van muziek is redelijk breed, maar ik luister vooral naar klassieke muziek en trance. Voor dit laatste had ik toch graag over meer dan 100W beschikt. - Weinig plaats. Ik heb niet zo heel veel plaats op mijn bureau, daarom mogen de speakers niet al te veel plaats innemen, een subwoofer kan ik wel ergens anders plaatsen. - Surround. Ik bekijk graag films, en surround is daar altijd prettig bij. - Prijs. Graag onder of net rond 200€.[/quote:5bb5839753]

Hier zitten veel tegenstellingen in.
Wil je goed geluid uit speakers halen, dan heb je om te beginnen volume nodig.
Kleine speakers kunnen nooit het geluid leveren dat jij vraagt, omdat je nou eenmaal bepaalde afmetingen voor de luidsprekers en klankkast.
Ben je eenmaal bij kwaliteitsspeakers aangekomen, dan mag je rustig rekenen op een bedrag van meer dan €200,-. Per stuk.
Maar die moet je weer niet aan je iMac hangen, want daarvoor is de audio uitgang absoluut ongeschikt.

Een oplossing die jij zou kunnen toepassen is de volgende:

• Een Xitel HiFi link om goede kwaliteit audio uit de Mac te trekken.
  • Twee actieve luidsprekers om het audio signaal om te zetten in goed geluid.

Reken dan echter wel op een vanaf prijs van rond de €1000,-.[/quote:5bb5839753]

Hoho macpro :lol: , er zijn wel degelijk kleine speakers die genoeg vermogen kunnen hebben om te knallen en ook nog eens vol en goed klinken op lage volumes die kosten alleen geen 100 euries per stuk, jouw stelling dat je volume nodig hebt om goed geluid uit je speakers te halen slaat echt nergens op , als ik zo vrij mag zijn :lol:

[quote:fd75ec55c3="djdata"]jouw stelling dat je volume nodig hebt om goed geluid uit je speakers te halen slaat echt nergens op , als ik zo vrij mag zijn :lol:[/quote:fd75ec55c3] Tuurlijk mag je zo vrij zijn. Ik moet er niet aan denken dat iedereen het met mij eens zou zijn! :lol:

Maar toch klopt het. In die kleine luidspreker kastjes die zo veel verkocht worden bij de gangbare surround sets is geen plek om het geluid goed tot z’n recht te laten komen. Met als resultaat een geluid dat veel aan warmte verliest. En een subwoofer kan dat niet opvangen.

Even lekker kort door de bocht: geluid zijn trillingen. En wil je trillingen goed weergeven, dan moet je ook de juiste oppervlakte hebben.

En nee, ik ben niet zo’n audiofiel die honderden euro’s uitgeeft aan luidspreker kabel of een verbinding tussen CD-speler en voorversterker. Ik vind goed geluid belangrijk, maar wil er ook gewoon van kunnen genieten. :slight_smile:

Ik ben dus wel zo'n audiofiel misschien dat het daar aan ligt :D , ik heb trouwens ff op die xitel site gekeken maar daar rappen ze met geen woord over OSX , is dit dan wel geschikt vraag ik me af, verder is het erg jammer dat ze geen kastje leveren wat zowel in als out put tegelijk kan , als je dat wilt met hun produkten moet je dus 2 losse kastjes gebruiken, ik weet zo ff ook geen ander produkt wat dat wel heeft trouwens .

Wat berteft de kleine speakertjes die bij de surround sets worden geleverd ben ik het overigens wel met je eens das allemaal rotzooi in mijn oren, maar goed het dan ook allemaal wel vrij goedkoop en in die verhouding is het wellicht wel in balans( prijs kwaliteit )

leuke spraakverwarring volgens mij bedoelt MacPro met 'volume' het begrip 'inhoud' (namelijk kubieke meters) en djdata het begrip 'vermogen' (zijnde Watt) :D

De Pro HiFi Link is nog steeds niet geschikt voor OS X. Maar de gewone HiFi Link wel.

De truuk is dat ze het geluid digitaal de Mac uithalen en dan pas omzetten naar analoge audio.
Waardoor je een zeer goede kwaliteit zou krijgen.

Nee hoor dat bedoel ik niet, ik heb kleine monitor speakers litertje of 8a10 inhoud denk ik en die klinken zowel op laag als hoog volume heel vol met een ruimtelijk geluids beeld en ze zijn niet meer dan 40 watts maar hebben een hoog rendement , en ondanks het kleine formaat heb je er toch geen subwoofer bij nodig , omdat de speakers die gebruikt zijn en de kastzelf van hoge kwaliteit zijn , deze hangen overigens aan een losse versterker, dus klein zijn en groot klinken kan wel degelijk, allen niet voor 200 euro ben ik bang :?

Nog een mooi voorbeeld van klein en goed is de iMotion , dit een reis setje voor je ipod dus niet voor op je bureau maar die zijn ook super klein en klinken boven verwachting groot kan ik uit ervaring melden :lol:

Hoeveel Watts een versterker of speaker heeft boeit mij niet zo als het maar kwaliteit is met een hoog rendement dan zit je altijd goed voor in huis , alleen als je echt zalen gaat versterken dan word het een ander verhaal …

[quote:afdbcaab7c="tennapel"]leuke spraakverwarring volgens mij bedoelt MacPro met 'volume' het begrip 'inhoud' (namelijk kubieke meters) en djdata het begrip 'vermogen' (zijnde Watt) :D[/quote:afdbcaab7c] Ik bedoel inderdaad de inhoud, maar kubieke meters hoeven niet persé ;)