Kwaliteit beeldscherm iBook G4

Hallo, ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe iBook G4. Het is mijn eerste Apple en ik heb nog geen dag spijt gehad om over te stappen op een Mac.

Toch is er iets dat me niet bevalt. Het beeldscherm. De kleuren vind ik niet om over naar huis te schrijven.

Mijn vriendin denkt telkens dat ik zo heen en weer zit te schuiven achter mijn iBook omdat ik nog steeds zo opgewonden ben over mijn nieuwe aanschaf. Maar in werkelijkheid is dat omdat ik op zoek ben naar de beste manier om een foto te bekijken. Als je maar iets beweegt veranderd de kleur, licht, etc. Verder zijn de kleuren van het beeldscherm anders dan op diverse pc’'s die ik op mijn werk heb. De kleur groen op die pc’s is veel dieper, warmer dan op mijn iBook.

Ik heb al diverse keren gecallibreerd. Geen verschil.

Is dat normaal bij het scherm van een iBook?

Pietje’‘heenenweer’’ Visser

mijn vader zijn ibook heeft een uitstekend scherm

mooi en helder…

en mijn pb ziet er ook goed uit (ik denk dat het dezelfde schermen zijn)

Pieter, klopt dat heb ik ook, maar je moet op de een of andere manier proberen altijd recht voor je scherm te gaan zitten en anders kantel j'm toch iets meer. Ik weet wat je bedoelt, maar ik heb inmiddels een nieuwe Powerbook G4 en daar is dat niet meer bij, geweldig scherm. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het niet zo'n probleem vond bij de iBook. Ieder z'n visi! :wink:

Ik snap je probleem, maar is dit je eerste ervaring met een plat scherm? Elk plat scherm heeft die afwijking. Als je zo graag vaste kleurwaarden wilt zien zul je een echte beeldbuis moeten gebruiken.

de ibook schermen zijn volgens mij al een stuk minder dan de powerbook schermen.

Er zijn zeker wel goede flatscreens te krijgen. Bijv. de lacie 321, Eizo Coloredge of de Nec spectraview. Deze schermen zijn allemaal hardwarematig te callibreren.

Uit ervaring weet ik dat het calibreren van een ibook scherm wel wat uitmaakt, maar het blijft een scherm wat toch slechter presteert qua kijkhoek en kleuromvang, dus ongeschikt voor fotokleur beoordeling.

De kleuren op een Mac zijn anders dan op een PC. Het lijkt fletser als je je iBook naast een willekeurige monitor die Windows laat zien zet. Of naast een iMac G5.

Niets aan te doen.

Op zicht heeft elke flat panel hier last van, maar ik moet ook wel zeggen dat de iBook het goedkoopste en dus slechtste scherm heeft van alle Apple schermen.

Een iMac G5 20 inch of de studio displays daar kan je vanuit alle hoeken nog normaal kijken, bij een iBook zit je inderdaad steeds het scherm te kantelen en je moet er midden voor zitten, en op de felste stand zie je buiten nog niets zo donker is het iBook scherm.

Maar ja een iBook is dan ook bedoeld voor licht internetten, studie en Office gebruik, en zeker niet voor professionele beoordeling van foto- kleuren.

Het enigste probleem wat ik met mijn 12" ibook g4 beeldscherm heb, is dat wanneer het omgevingslicht te hoog is (bvb buiten in de schaduw terwijl de zon straalt), het beeldscherm praktisch niet leesbaar is, ook al heb ik het beeldscherm op hoogste lichtintensiteit gezet.

Mijn sony lcdscherm is veel helderder, maarja, die kan ik moeilijk elke keer mee naar buiten slepen :mrgreen:

[quote:10a17fe481="tennapel"]De kleuren op een Mac zijn anders dan op een PC. Het lijkt fletser als je je iBook naast een willekeurige monitor die Windows laat zien zet. Of naast een iMac G5.

Niets aan te doen.[/quote:10a17fe481]

Hm, ik zou juist zeggen zeggen andersom… hoewel er inderdaad nogal een kijkhoekprobleem is, vind ik de kleuren, de helderheid en de resolutie velen malen beter dan op een gemiddelde pc… Maar het kan natuurlijk ook aan mij liggen :smiley:

Misschien moet je proberen om de ruimte waarin je werkt wat donkerder te maken, of in een donkerder ruimte te gaan zitten. Je iBook heeft het misschien moeilijk omdat er teveel omgevingslicht is... Verder is er wel degelijk een verschil (het enige belangrijke verschil misschien zelfs) tussen de iBook serie en de PowerBook serie. Zet maar eens een i- en een Powerbook naast elkaar en neem een beetje afstand... beetje naar links of naar rechts, dan merk je dat het iBook scherm heel snel "zwart" wordt. Niks aan te doen dus... gewoon leven met dit scherm. Als het enige troost is: ik moet het scherm van m'n PowerBook ook nog wel eens kantelen om te kijken wat voor kleur iets nou écht is.

Okay, bedankt voor de reacties. Er is dus verder niks aan te doen en normaal bij de iBook. Wel jammer, maar dan blijven we maar schuiven en willen we echt zien wat de kleur van een foto is, moet ik maar een powerbook kopen of op de Dell laptop van mijn vriendin kijken!:-)