Kwaliteit ColorManagement

Allereerst voor degene die wellicht met goede moed is begonnen met kleurbeheersing op zijn of haar Mac, maar er niet uitkomt en na ernstige twijfel aan zichzelf zich afvraagt of het allemaal wel KAN werken:

JA! Het werkt wel, en als er één fantastische implementatie ervan te vinden is op OS niveau dan is het ColorSync voor OS X wel (met een enkele uitzondering waaronder helaas iPhoto daargelaten).

Men moet echter wel beseffen dat het resultaat valt en staat met de kwaliteit van de profielen die men gebruikt. Ook kan er geen sprake zijn van exacte kleur reproductie, een CMS zorgt voor een optimale en voorspelbare verwerking van kleur.

Ik heb zojuist nog maar 's de proef op de som genomen door een RGB afbeelding af te drukken (vanuit Preview) op m’n Epson880 met Premium Glossy PhotoPaper gebruik makend van het standaard profiel van Epson en een afdruk van hetzelfde beeld gebruik makend van mijn eigen fotospectraal ingemeten profiel.

Alhoewel ik in het verleden wel eens teleurgesteld was over de kwaliteit van standaard profielen, moet ik zeggen dat (in ieder geval voor mijn Epson880) de kwaliteit van de printerprofielen heel redelijk is.

Heb ik dan iets bijzonders gedaan met de instellingen in m’n OS? Nee, niet echt. Het enige waarvoor ik altijd zorg, is dat mijn beelden een ingesloten ICC profiel bezitten zodat mijn ColorSync compatible software weet wat de bron (kleur ruimte) van mijn afbeelding is en dat mijn beeldscherm is gecalibreerd zodat ik zelf ook kleur ‘correct’ waarneem.

OK, voor het calibreren van mijn scherm ben ik in de gelukkige positie om een breed scala aan kleurmeters te gebruiken (de EyeOne is in deze gebruikt). Ik heb net nog even geprobeerd om mijn scherm ‘handmatig’ te calibreren maar daar ben ik toch niet zo gelukkig mee. De contrast omvang van het scherm tov mijn print blijft veel te hoog en daardoor wijkt het scherm toch nogal af van de print. Een kwestie dus van profiel kwaliteit dus.

Maar goed, ColorSync is naar mijn mening een onmisbare functionaliteit binnen het OS en het werkt briljant voor ColorSync compatible software.

tot zover voor nu, met groeten,

Erik Koldenhof

Eric,

Helemaal mee eens dat custom profielen net dat beetje extra (kunnen) geven. Een vraag: wat te doen als je print vanuit Photoshop (7.0.1) naar een printer (Dyesubje) die geen colormanagement heeft/ondersteunt. De plaatjes direct uit een consumenten camera (Niets van profiel) zien er redelijk uit. Maar de plaatjes uit mijn Nikon D1x (Adobe RGB instellling) zien er veel te flets uit. Terwijl de beelden uit de Nikon mooier zijn en er op scherm beter uit zien. Dit geldt trouwens ook bij het printen direct vanaf de camerageheugenkaart.

2e vraag: Met mijn Digitale StudioAchterwand (Leaf Volare 3-shot) maak ik opnames waarbij door de camerasoftware eerst een custommade cameraprofiel wordt toegepast en daarna weggeschreven als RGB met een gekozen profiel (Adobe RGB) Werkt uitstekend. Maar dit is naar mijn idee niet mogelijk met de Nikon D1x, omdat je in de camera kiest voor uitvoer in sRGB of Adobe RGB. En je zou toch eerst een cameraprofiel moeten toepassen. Of past de Nikon software nog niet echt 1 van de twee profielen toe en kan je dus via Photoshop eerst het customcamera profiel toepassen en dan direct omzetten naar Adobe RGB?

MacOs 10.2.6, Barcoscherm, werkruimte PS Adobe RGB

Bedankt alvast
Michel Grollé

NB. Ben je inmiddels vóór het maken cameraprofielen? Een anderhalf jaar geleden sprak ik je bij een seminar en vond je cameraprofielen geen optie in verband met de variabele lichtomstandigheden. (Zelfs in de studio met een bv iets vergeelde softbox).

Sorry Erikkkkkkk, met een k :D

Michel

[quote:97a475b8e1="MGFotostudio"]Een vraag: wat te doen als je print vanuit Photoshop (7.0.1) naar een printer (Dyesubje) die geen colormanagement heeft/ondersteunt. De plaatjes direct uit een consumenten camera (Niets van profiel) zien er redelijk uit. Maar de plaatjes uit mijn Nikon D1x (Adobe RGB instellling) zien er veel te flets uit. Terwijl de beelden uit de Nikon mooier zijn en er op scherm beter uit zien. Dit geldt trouwens ook bij het printen direct vanaf de camerageheugenkaart.[/quote:97a475b8e1]

Wanneer je tijdens het afdrukken geen CMS instellingen meegeeft, heb je te maken met ‘toeval’. De kleurruimte van je camera (sRGB?) en de standaard gedragingen van je printer komen ‘toevallig’ overeen. In die gevallen altijd direct naar de sigarenboer rennen om je staatsloten te halen (Postcode loterij heeft geen zin, is net gevallen) want zoveel geluk heb je niet vaak.

Aan je voorbeeld te horen, print je printer inderdaad volgens een ‘sRGB’ achtige kleurruimte. Het grotere AdobeRGB wordt nl ongecompenseerd in die kleinere kleurruimte gepropt, en dat geeft vaak een ‘te arm’ beeld.

Beste is natuurlijk om een eigen profiel voor de DyeSub te maken (ik ken toevallig een firma die daar heel handig in is…).
Anders moet je maar 's proberen om tijdens het printen van de AdobeRGB afbeelding het CMS van Pshop print venster in te stellen als Bron:AdobeRGB, Doel:sRGB. Mijn gok is dat je dan al een beter vrzadigd beeld krijgt.

Het is niet belangrijk dat je printer vanuit z’n eigen driver colorsync ondersteunt. Sterker nog, bij gebruik van het Photoshop CMS tijdens het printen, kun je het zelfs beter uitzetten…

Dit was nr.1

groeten,

Erik

[quote:be4b2b89b9="MGFotostudio"]2e vraag: Met mijn Digitale StudioAchterwand (Leaf Volare 3-shot) maak ik opnames waarbij door de camerasoftware eerst een custommade cameraprofiel wordt toegepast en daarna weggeschreven als RGB met een gekozen profiel (Adobe RGB) Werkt uitstekend. Maar dit is naar mijn idee niet mogelijk met de Nikon D1x, omdat je in de camera kiest voor uitvoer in sRGB of Adobe RGB. En je zou toch eerst een cameraprofiel moeten toepassen. Of past de Nikon software nog niet echt 1 van de twee profielen toe en kan je dus via Photoshop eerst het customcamera profiel toepassen en dan direct omzetten naar Adobe RGB?[/quote:be4b2b89b9]

De Nikon software (in je camera) embed alleen de ingestelde kleurruimte in je afbeelding. Ik weet niet zeker of er in de camera zelf ook nog het eea aan het beeld wordt gesleuteld, maar de embedde profiel moet je (wanneer je geen eigen profiel hebt) gebruiken tijdens het openen.

Als je wel een ‘eigen’ camera profiel hebt, kan je dat toepassen tijdens (of na) het openen. Daarna gewoon verder converteren naar de kleuruimte die je wilt.

Kortweg: Je denkwijze klopt.

dit was nr 2.

Erik

[quote:12d2cde770="MGFotostudio"]NB. Ben je inmiddels vóór het maken cameraprofielen? Een anderhalf jaar geleden sprak ik je bij een seminar en vond je cameraprofielen geen optie in verband met de variabele lichtomstandigheden. (Zelfs in de studio met een bv iets vergeelde softbox).[/quote:12d2cde770]

Het is inderdaad zo dat wanneer je de lichtomstandigheden niet onder controle kan houden, een ‘algemeen’ ICC profiel vaak lekkerder werkt. Indien je in een studio een profiel op basis van je standaard Flits omstandigheden kunt maken (bijv. softbox only), is dat altijd aan te raden. Extra kleurfilters komen zo ook weer tot uiting in je beeld, en als het goed is wil je dat ook (warom pas je deze anders toe…).

Ik geloof overigens dat we destijds heel wat meer variabelen de revue hebben laten passeren waardoor een ‘algemeen’ profiel wel 's beter zou kunnen werken, maar dat weet ik niet 100% zeker meer.

Dat was de NB, ik hoop dat je (en wellicht anderen ook) er wat mee kunnen.

Ga nu eerst maar 's een beetje bijkomen van het Keynote geweld van vanavond.

PS. Thanks aan het macosx team (en aktief betrokkenen) voor de coverage!

Groeten,

Erik

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga de ps instellingen voor het printen proberen.

Weer heel wat moois wat ze op ons afschieten bij Apple.

Groet Michel