kwaliteit iMovie

Ik heb in het forum alles over kwaliteit bekeken, maar echt antwoord op mijn vraag heb ik niet gevonden.

Ik neem via een MovieBoxDV een VHS band op m.b.v. iMovie. Nu vind ik de kwaliteit slecht. Het rare is dat ik al eerder op deze manier iets in iMovie heb gezet en dat zag er toch beter uit.

Wat gebeurt er, het is een film van een verjaardagsfeest in een zaaltje met dansvloer en lichten.

Het begin van de film is nog te doen, maar al gauw word het slechter en slechter. Het begint ermee dat het erop lijkt of je een soort raster ziet, of een soort visgraat motief.

En op het moment dat er wat disco lampen gaan schijnen, veranderd het beeld her en der (onwillekeurig) in een soort lage resolutie. (net als met digitale foto’s die sterk worden uitvergroot, je ziet blokjes)

En dat gebeurt dus al in iMovie. Uiteraard ook op de DVD. Ik zag het pas op de dvd, maar terug kijkend is het ook al in iMovie.

Valt hier iets aan te doen? Het rare is dat ik al eerder een dvd heb gemaakt, van een ander feestje, ook donkere omgeving, discolicht enz. En dat gaat prima.
De film in 2 delen splitsen helpt niet.

Ik heb een test gedaan op een pc, een stuk opgenomen, gebrand (echter zonder de leuke menu’s van iDVD) en dat ziet er beter uit.
Vervolgens die opgenomen film op de Mac gezet, in iMovie gehaald, en weer.

Ik snap het niet zo goed meer.

Is er een programma waar dit eventueel in te bewerken is, of doe ik iets niet goed, instellingen o.i.d. (alhoewel ik denk dat ik alle instellingen wel gehad heb)

Ik draai op een 800mhz, G4, 80 gb HD (60 vrij, de film is ongeveer 15 gb) uiteraard laatste update OSX en iLife 4.

Goede avond,

misschien een domme vraag, maar hoeveel geheugen heb je in je imac zitten??
Daar zou het nog wel eens in kunnen zitten.
Verder is misschien de tape ook niet helemaal lekker.

succes,

joost

Heb je imovie 4 of 4.01 in versie 4 zaten nog wel wat bugs die de kwaliteit beinvloeden. In imovie 4.01 is dit opgelost.

Volgens mij heb ik 4.01 van iMovie. Kan het nu even niet checken want de mac staat weer op m'n werk.

En ik heb 1gb geheugen. Lijkt me wel voldoende. Het is trouwens een G4 Dual.

en je hebt niet bij toeval een effect aan staan vanaf een bepaald moment? Of kijk eens in het frame waar het misloopt, misschien zie je een defect in het materiaal van de video zelf. Of kijk eens bij voorkeuren naar de afspeelkwaliteit.

heb zelf goede ervaring met imovie, maar dan met digitale films.
succes ermee

ik ga morgen weer even alles controleren

Een VHS band heeft maar een resolutie van 384x288, op televisie (op een meter of 3 van je televisie) ziet dit er nog heel bhoorlijk uit. DV (je moviebox dus) heeft een resolutie van 720x576. Als jouw originele tape al wat ouder is ga je dat dus ook meteen versterkt zien in iMovie en daarna op DVD. Een mogelijke oplossing zou zijn om de mpeg2 stream niet te maken met imovie maar met een MPEG2 conversie programma (zoals Compressor) en er dan een ruisfilter op los te laten. De kwaliteit wordt dan in ieder geval beter. Je moet de DVD daarna wel met een ander programma in elkaar zetten, bijvoorbeeld met Sizzle 0.5b2

Hoe ziet het eruit als je de film laadt met FCP of FCE? Ken je iemand die dat heeft? Om een proefje te doen ofzo? Dan weet je meteen of het aan iMovie ligt of niet. Maar ik sluit ook de Moviebox niet uit. Probeer eens een andere AV-> DV-omzetter. Ook aardig te weten of je de film op een exrene HD laadt. Soms geeft dat ook nog wel eens problemen, maar dat ligt dan meer in de sfeer van schokkende beelden. :finderoud:

In FCE ging het niet helemaal goed. Na een paar seconden stopte ie er steeds mee, dus ook dat opgegeven.

Een alternatief voor de Moviebox heb ik nu niet. En ik laad het op de interne HD.

Maar… Ik heb inmiddels een andere videorecorder tevoorschijn gehaald, en in alles rust alles nogmaals gekkopieerd. En ook nog een andere film geprobeerd.

Ik ben er nu achter dat op het moment dat er buitenopnamen zijn, of binnenopnamen met gewoon normaal licht, of 's avonds in het donker, dat dat best goed gaat.

Maar de scenes waarbij het een beetje donker is en lichten staan te draaien (discolampen), gaat het mis.

Ik heb nu 1 video opgenomen waarbij de kwaliteit acceptabel is, en het stukje waar iemand in de schijnwerpers staat is iets minder. Maar ik neem er genoegen mee. Ik heb er nu zoveel tijd aan besteed.

Maar bedankt voor het meedenken.

Wendy Dijkstra