'kwaliteit' schermen iBook en Powerbook

Ik ben een nieuw lid op deze forum en heb nog geen ervaring met Apple computers. Ik overweeg op termijn een iBook aan te schaffen, maar ik maak me een beetje zorgen over de 'kwaliteit' van de Apple laptops. Ik lees veel over strepen op het scherm en toetsen die blijven hangen of niet recht staan. Batterijen van slechte kwaliteit. Ik ben gevallen voor OSX als besturingssysteem, maar hoe zit het met de kwaliteit van de hardware? Het is mij ook opgevallen, dat het moeilijk of nauwelijks interessant is om een tweedehands laptop aan te schaffen. Het prijsverschil met nieuw is niet erg groot. Zijn er andere ervaringen? :? [/quote]

Schermen zijn van prima kwaliteit, zelf nooit problemen mee gehad. De nieuwe Macbook pro heeft een ongelofelijk goed scherm vergelijkbaar met een cinema display dus daar zou ik me niet druk om maken

Welkom!

Heb zelf diverse ibooks gehad, powerbooks… maar ook windows laptops… En moet zeggen dat ik zelf eigenlijk geen verschil merk. De windows laptops waren goed (wit = wit)… en de mac books waren ook primo. Kwalitatief zit dat wel goed, daar hoef je niet bang voor te zijn. Je betaald er ook voor.

Mijn mening over de books van apple is:
Ibook is supersterk, dingen zijn niet kapot te krijgen. Solide spul!
De powerbook heb ik altijd het idee dat je ze moet behandelen alsof je over eieren loopt. Zijn ook prima apparaten natuurlijk, maar voelen wat kwetsbaarder aan. Ibooks zijn echt gooi en smijt laptopjes…

Nogmaals, kwalitatief zit het met de producten wel snor. en je beleeft er veel plezier aan!
Heb hier nog steeds een 500 mhz ibook naar tevredenheid werken… doet alles nog! en die dingen zijn uit 2001 meen ik. Nog geen dooie pixel op!

De kwaliteit van de schermen en van de hardware is dik in orde. Maar de Powerbook (ik blijf het woord gebruiken) heeft natuurlijk qua kwaliteit een veel beter scherm dan de iBook én ze kunnen hogere resoluties aan. Bij de iBooks zijn ze op dit moment nog altijd beperkt tot 1024x786 pixels.

Er is 1 lijn geweest met scherm- en accuproblemen, en dat is de 15 inch PowerBook met het scherm met hogere resolutie. Aangezien veel mensen dat model gekocht hebben hoor je ook veel klachten, maar feitelijk praat je over 1 probleemgeval.

Normaliter is de hardware van Apple uitstekend. Maar het is mensenbedrijf, en mensen kunnen altijd fouten maken. Maar het is bij Apple nog steeds eerder uitzondering dan regel gelukkig.

Zit nu achter een iBookje, en moet zeggen dat dat scherm me iedere keer weer meevalt! /heb zelf eeb PB 12" gekocht voor het betere beeldscherm... maar vind de verschillen niet zo heel groot. iBook is op alle fronten een geweldig ding!

Even een domper. Het scherm van mijn iBook is standaard veel te blauw en ik heb behoorlijk moeten sleutelen aan de kleur instellingen om het redelijk uit te laten zien. Een zonnige dag en in de huiskamer kan ik nauwelijks meer wat zien, oftewel matige lichtopbrengst. Mijn 33 maanden jonge iBook is inmiddels 3 reparaties verder. Twee keer moederboord vervangen en één keer een overleden harde schijf. Oftwel prima kwaliteitje hoor, hahaha. Misschien als je hem na het uitpakken op je bureau zet en nooit meer aanraakt... :?

[quote:375f0dc0ad="leXy"]Even een domper. Het scherm van mijn iBook is standaard veel te blauw en ik heb behoorlijk moeten sleutelen aan de kleur instellingen om het redelijk uit te laten zien. Een zonnige dag en in de huiskamer kan ik nauwelijks meer wat zien, oftewel matige lichtopbrengst. Mijn 33 maanden jonge iBook is inmiddels 3 reparaties verder. Twee keer moederboord vervangen en één keer een overleden harde schijf. Oftwel prima kwaliteitje hoor, hahaha. Misschien als je hem na het uitpakken op je bureau zet en nooit meer aanraakt... :?[/quote:375f0dc0ad] Das kwestie van geluk, de ene heeft pech, de andere niet...

pure pech danwel slecht met je spulletjes omgegaan Lexy :). Ik zou me niet teveel zorgen maken. Denk dat problemen met het beeldscherm op een apple notebook even groot zijn (gemiddeld) als laptops van andere fabrikanten.

edit: was je me net voor pietje :wink:

De hardware is heel behoorlijk, al moet ik wel zeggen dat ik vind dat verbetering nog wel mogelijk is, het kiert toch aardig bij de batterij en zo. Maar goed, da's ook een beetje een eigenschap van het materiaal waar ze van gemaakt zijn, polycarbonaat. Tevens heeft de iBook een magnesium frame, en dat maakt 't ding enorm sterk.

De schermen zijn van goede kwaliteit, zowel qua weergave als duurzaamheid. Je moet niet vergeten dat je meestal alleen iets leest wanneer pech optreedt, en dat mensen zelden roepen dat ze zo tevreden zijn. Dat geeft een scheef beeld.

Het is wel jammer dat Apple maar een jaar garantie durft te geven op al die fantastische hardware.

Zoals al hierboven opgemerkt werd, was de tweede generatiew 15" powerbook een probleem en de ibook g3. Die zijn beide gelukkig erg verbeterd. Overigens doet mijn ibookg3 het na 3 reparaties nu al meer dan een jaar zonder problemen. Qua batterij doet ie het ook nog steeds erg goed. Het zit dus echt wel goed met de kwaliteit. Ik zou je wel aanraden om de extra applecare te nemen,de service is werkelijk erg goed van apple, ook na meer dan twee jaar intensief gebruik heb je werkelijk op alles garantie.

Als je een goed beeld wilt krijgen van de problemen met Apple books, zou ik even een poll op het forum zetten. Iets in de trand van:

‘Heeft jouw iBook/PowerBook wel eens een hardware probleem gehad waar een reparatie voor nodig was?’
Keuzemogelijkeden slechts een ‘ja’ of een ‘nee’.

Ik ben ook wel benieuwd naar de percentages!

Dan zullen de percentages hoger zijn dan ze hore te zijn lexy. Omdat je de mensen met problemen veel vaker hoort dan de mensen zonder.

Over het algemeen is er met Apple hardware net zo vaak of minder vaak iets
mis, net zoals met de PC’s. Natuurlijk heb je hier en daar eens iemand tussen
zitten die echt een pechgeval heeft, maar dat heb je met alles en overal :wink:

Ik zit hier nu achter m’n “tigste” Mac, en ik heb nog nooit een enkel probleem
gehad met de hardware (beeld of moederbord e.d.). iBookjes zijn zeer degelijk,
en hoewel ze enigzins achter beginnen te lopen qua prestaties, is het een
zéér goede computer voor algemeen werk. Games e.d. zul je er vast niet
op spelen, maar daar is hij ook niet voor bedoeld. Kwalitatief is ie erg goed,
zolang je maar rekening houdt met de gewone gebruikskrasjes :slight_smile:

Mvg,
Joram

p.s.; zorg dat je wel genoeg ram hebt, dat scheelt enórm met het wel of niet
soepel kunnen draaien van programma’s, evenals de opstarttijden van systeem
en programma’s 512mb is zo’n beetje het minimum, alles wat meer is is beter,
en (afhankelijk van je werkzaamheden) ook aan te raden.

Ik denk dat er weinig mensen 'zottere' zaken doen met hun iBook dan ik. Ik neem hem dikwijls mee naar huis op de motor als ik op kot zit. Dan steek ik hem dus gewoon in een rugzak achterop (weliswaar speciaal voor laptops) maar toch. Met een motor voel je wel snel vibratie en 'putjes' in de weg. Die iBook is nog perfect.

… Alleen ja, mijn batterij heeft nooit deftig gewerkt. Als ik had geweten dat je hem daarvoor de eerste paar maanden mocht terugbrengen. Maar voor de rest is dit eigenlijk een topproduct!

scherm van mijn ibook is goed , maar vanaf dat er teveel licht (bvb je zit buiten) is het scherm NIET te lezen :(

Dat is 'normaal'. Met mijn ibook heb ik dat ook. De laagste helderheid-stand is weer veel te laag en de hoogste die is als er zon op schijnt slecht...

[quote:d7315dbefc="kubrick2001"]scherm van mijn ibook is goed , maar vanaf dat er teveel licht (bvb je zit buiten) is het scherm NIET te lezen :([/quote:d7315dbefc] Tsja, dat is niet zozeer een technisch als wel een natuurkundig fenomeen waar je met elke monitor tegenaan loopt.

Leuk topic dit. Waar ik nou benieuwd naar ben: Hebben de iBook 12 inch en de Powerbook 12 inch precies hetzelfde scherm? In de winkel heb ik op allebei de website nu.nl bekeken en het leek wel of de letters op de powerbook 12 inch mooier waren. Maar misschien ligt dat wel aan bepaalde instellingen? Je zou denken allebei 12 inch en 1024x768 dat kan wel hetzelfde scherm zijn, maar is dat ook zo?

Voor zover ik weet hebben de ibook en powerbook 12inch beiden hetzelfde scherm. En kom op jongens, zo goed zijn ze nou ook weer niet. Zeker als je er een vaio 12inch langs zet met xbrite scherm dan weet je pas wat je mist...

Bedankt voor al jullie snelle reacties. Het is helder, dat er natuurlijk legio gebruikers met goede schermen niet reageren en dat daardoor de verhouding scheef ligt. Maar ik vind reacties in de trend als "ik heb een iBook G3 nu 3 keer laten repareren en heb nu al een jaar geen problemen" niet bepaald een indicatie van kwaliteit. Overigens vind ik de Apple Care optie wel erg prijzig in verhouding tot de nieuwprijs van bijv. een iBook 12". Je moet er natuurlijk vanuit gaan dat je een product aanschaft met alle kans op een foutloos product, maar ik wilde toch wat ervaringen uit de praktijk. Nogmaals bedankt voor alle reacties. :D