Kwaliteit songs in Musicstore wordt slechter

Zoals iedereen Steve Jobs heeft horen beweren toen de iTunes MusicStore werd gelanceerd zouden we de liedjes in een fantastische kwaliteit kunnen kopen en allemaal gecodeerd in Apples toen nog nieuwe m4p-formaat oftwel Apples Advanced Audio Codec. Dat was en is ook waar. Het vervelende is dat platenmaatschappijen nu zelf hun content mogen aanleveren. Hier zit volgens mij een zorgwekkende ontwikkeling. Als je goed luistert - en dat kan in mijn studio - hoor je dat de geluidskwaliteit van sommige nummers lijkt op die van mp3'tjes uit de beginjaren. Dat wil zeggen rare vervormingen in het tophoog. Dit komt met name naar voren bij klassieke muziek, cymbals van drums en applaus. Luister met een goede hoofdtelefoon en je zult dit zeker waarnemen bij sommige nummers. Wanneer je echter met Appeltje-I kijkt naar het nummer lijkt alles op een zeer hoge kwaliteit te zijn gecodeerd namelijk AAC 128 kbps en 44.1 kHz. Mijn vermoeden is dat platenmaatschappijen voor alle musicstores éénmaal coderen (mp3) en ze vervolgens converteren naar het juiste formaat voor de iTMS. Zo krijg je dus twee maal een kwaliteitsverslechtering.

Zijn er andere mensen die hier iets over te klagen hebben of vindt iedereen het wel goed zo?

Ik vind de kwaliteit zowiezo benedenmaats. Zelf importeer ik alles standaard op 160 kbps. ITMS levert op 128 kbps en daar zit toch een aanzienlijk (in mijn oren) kwaliteitsverschil in. De ITMS is leuk voor een enkel nummer op zijn tijd, maar ik ga toch liever naar de analoge musicstore voor mijn ceedeetjes.

Ik persoonlijk importeer alles nog van cedees op mp3 320kbps op 48khz, das het makkelijkst uitwisselbaar en de hoogste kwaliteit , en als je echt goed gaat luisteren en vergelijken met een orig cd is het verschil in mijn oren zelfs op dat formaat best nog hoog, dus tja 128 op mp4 is wat mij betreft ver beneden de maat en ik blijf dan ook gewoon muziek op vinyl of cd kopen voorlopig.

[quote:96e9e7dc93]Ik vind de kwaliteit zowiezo benedenmaats. Zelf importeer ik alles standaard op 160 kbps. ITMS levert op 128 kbps en daar zit toch een aanzienlijk (in mijn oren) kwaliteitsverschil in[/quote:96e9e7dc93] Dit slaat dus kant noch wal, aangezien de platenmaatschappijen veel betere codeersoftware gebruiken. Ik koop ook uit de iTMS en merk vaak dat de 128kbps AAC'tjes beter klinken dan +/- 220kbps VBR mp3 (met LAME gecodeerd).

Het is dus echt een fabeltje dat een hogere bitrate automatisch een betere geluidskwaliteit oplevert. Vaak zit de “betere geluidskwaliteit” tussen de oren.

[quote:96e9e7dc93]Ik persoonlijk importeer alles nog van cedees op mp3 320kbps op 48khz[/quote:96e9e7dc93]
Ik meende ergens te hebben gelezen dat het resamplen van de frequentie kwaliteitsverlies oplevert.

Ik ben nogal veeleisend als het op muziek aankomt en dus ga ik ook geen muziek kopen via internetstores. Ik ga nog altijd op de ouderwetse manier naar de winkel. Eénmaal terug thuis zet ik m'n nieuwe cd op m'n iBook aan 320kbps AAC.

[quote:3516a5fa81]Ik persoonlijk importeer alles nog van cedees op mp3 320kbps op 48khz, das het makkelijkst uitwisselbaar en de hoogste kwaliteit , en als je echt goed gaat luisteren en vergelijken met een orig cd is het verschil in mijn oren zelfs op dat formaat best nog hoog, dus tja 128 op mp4 is wat mij betreft ver beneden de maat en ik blijf dan ook gewoon muziek op vinyl of cd kopen voorlopig.[/quote:3516a5fa81]

Om nou gelijk te rippen op 48 kHz heeft totaal geen zin sinds de samplingrate van een CD 44.1 kHz is.

Dus dat gaat niet beter klinken. Hoogst vervormen.