Kwaliteitsverschil tussen koptelefoon versus boxenuitgang ?

Beste maccers,

Ik een Soundsticks II set van harman Kardon aangeschaft.
Op mijn Ibook past de audio jack perfect in de enige beschikbare audio poort, maar in mijn iMac g4 past de audio jack niet in de mini audio jack poort ( voor de luidsprekers) maar wel in de koptelefoon uitgang.

Wat is nu wijsheid, kan ik deze audio jack gewoon in de koptelefoon laten zitten of moet ik i.v.m. kwaliteitsverschil een converter kopen van mini audio jack naar standaard audio jack (als deze al te koop zijn).

Wie heeft ervaring met de soudsticks II in combinatie met een Imac G4.

Peppie

Op de koptelefoonaanluiting is op zich prima, daar sluit je immers de set ook op aan bij de powerbook. Een koptelefoonaansluiting is redelijk vergelijkbaar met een lijnsignaal (tulpjes tussen cd-speler en versterker) maar een lijnsignaal heeft een vaste spanning en impendantie omdat het volume elders wordt geregeld (puur overdracht muzieksignaal). Een koptelefoonsignaal heeft dus wel volumeregeling dus als die zacht staat is het signaal beperkter dan een normaal lijnsignaal. Kwestie van zoeken naar een goed volumeniveau waarbij alles lekker klinkt. Kwalitatief zal het niet veel uitmaken, waarschijnlijk stuurt dezelfde voorversterker beide poorten aan.

De mini jack is alleen voor het aansluiten van passieve luidsprekers, het signaal uit deze uitgang is al versterkt door de ingebouwde versterker van de iMac. Het is niet de bedoeling om hier je aktieve soundsticks op aan te sluiten. Het stekkertje past ook niet in de uitgang en dat heeft ook een goede reden. Het signaal uit deze uitgang is veel te sterk voor je soundsticks en je hebt grote kans dat je soundsticks het niet overleven als het je toch lukt om ze met een verloopstekker er op aan te sluiten. Je zult dus de koptelefoon uitgang moeten gebruiken. Veel plezier met je Soundsticks!