Vandaag heb ik de LaCie hard drive ontvangen van de applestore. Het is een stijlvol apparaatje en tot mijn grote verrassing zitten er twee firewire aansluitingen aan: dus ik kan gewoon mijn iPod mini aansluiten zonder eerst de drive te ontkoppelen. Omdat ik over een paar weken ga switchen (van WinXP naar Mac Mini), ben ik vanavond aan de slag gegaan met het kopieren van de belangrijke bestanden. De iTunes folder werkte perfect. iTunes zag automatisch de nieuwe locatie.
Ik heb echter 1 probleem: ik heb 1 video van mijn promotieplechtigheid die ik ook wil kopieren. Dit bestand is 11,3 gb groot, maar ik krijg een foutmelding dat de schijf vol is terwijl slechts 10% inmiddels gevuld is. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Ik heb besloten om hem toch maar Fat32 te laten, want uiteindelijk wil ik wel in staat zijn om met de Mac op de schijf te schrijfen. Ik laat de video vooralsnog op de harddisk van mijn windows PC staan. De PC gaat door mijn partner gebruikt worden. De video speel ik dan wel op de Mac af via het draadloze netwerk.
Betekent dit nu dat ik op de Mac zowieso geen grote bestanden kan opslaan (het filesysteem van de Mac is toch Fat32)? Hoe doen filmbewerkers dit dan, want ik begreep nu juist dat de Mac uitermate geschikt is voor video-bewerking.
O, als je een netwerk hebt waar zowel de pc als de mac inhangen, dan haal je die video toch gewoon via het netwerk naar je mac?
En nee, Mac werkt niet met Fat32 , maar met HFS+. Dit kan ook (erg) grote bestanden aan.
Als je de LaCie alleen voor de mac nodig hebt, raad ik je aan die in HFS+ te formatteren.
Voor de bestandsuitwisseling kun je dan het netwerk gebruiken.
Nee, dat heb je verkeerd gebegrepen een Mac gebruikt standaard geen FAT32. Vooruit hij kan het op papier lezen en schrijven, maar dat gaat in de praktijk niet altijd even soepel. Voor een tijdelijke transportschijf om data van de ene machine naar de ander te pompen is het prima, maar voor een schijf waar je een beetje betrouwbaar dingen op wil opslaan kun je hem beter alleen onder windoos of alleen op de Mac gebruiken. (En natuurlijk zowieso altijd backups maken.) Als je de schijf in FAT formaat vaak tussen de verschillende platvormen gaat wisselen, verprutst vroeg of laat één van beide bij voorkeur de index aan het begin van de schijf, waarin stond welke byte bij welk bestand hoort en dan kun je 'm opnieuw gaan formatteren :(.
De standaard bestandsindeling voor een Mac schijf is “journaled HFS+”. Huidige Macs kunnen daarnaast ook nog overweg met HFS+ zonder journaling, het oudere HFS en EXT2 alias UNIX format. En windoos XP machine kan FAT16, FAT32 en NTFS geformatteerde schijven aan. De enige formaten die je zonder extra drivers kunt gebruiken op beide zijn die van de FAT familie. Ga je de schijf voornamelijk op je Mac gebruiken dan kun je hem beter formatteren naar journaled HFS+ via Disk Utility in de map Utilities van de map Applications. Als je toch netwerk hebt kun je dan net zo goed via windows file sharing data overpompen van de Mac naar de windoos machine en weer terug. Is met draadloos netwerk wel wat trager.
Ja , de Lacie die ik gebruik doet ook zo raar: thuis op 0SX is er niets aan de hand, op school onder os9 (sysbeheer en hun baasjes vinden X zo eng en duur?!?) doet de LaCie net of ie windoos is: er komt een soort aliasje met een - ervoor van elk bestand erbij, heel verwarrend, de icoontjes zijn kwijt en de windows tekentjes als / en ' enz. wil ie niet kopieëren. En dan heb ik 'm nog niet eens op een windows machine gebruikt!!!
Ik zal dat hft+ en zo wel niet zo begrijpen, maar toen ik mijn USB stick formatteerde op de MAC begon die ook al zo raar te doen. Hopelijk ga ik het snel begrijpen…
[quote:939e13fe68="Joor"]Pieter, is dat ook de reden dat mijn lacie 250 gig geen bestanden overneemt met vraagtekens en aanhalingstekens?
ik heb vandeweek m’n itunes library gekopieerd,
maar bestanden als: “who’s my b*tch?”
pakt ie gewoon niet.
denk je dat ie dat wel pakt als ik m hfs+ formateer?[/quote:939e13fe68]
Yep, ik denk dat HFS+ dat probleem oplost. " en ? mag geen problemen opleveren op een HFS+ schijf.
Voor bassmac: als je LaCie HFS+ geformateerd was en ze draaien op je school onder OS 9 nog HFS dan kan het zijn dat sommige tekens niet goed overkomen. Tevens zit je onder HFS aan de beperking van max 32 karakters per bestands- of mapnaam. Zijn je namen langer dan 32 tekens dan worden ze verkort weergegeven. Het kan ook zijn dat de schijven onder OS 9 al wel HFS+ zijn maar dat “ouwe” OS 9 software nog niet met de langere namen overweg kan. MS Office voor de Mac is zo’n beroemrucht pakket dat zelfs in de eerste versies voor OS X daar nog last van had.
Als ik in mac store (it pro) een lacie Hd koop, zonder eraan te herformatteren... Werkt dat dan ook (perfect) op pc? (er staat op de doos voor mac en pc?!!)
[quote:8177d16847="steene"](er staat op de doos voor mac en pc?!!)[/quote:8177d16847]
omdat er gewoon standaard ide schijven in zitten lijkt me. je zal 'm denk ik toch eerst zelf moeten formatteren. ze hadden er ook “voor mac, pc en linux” op kunnen zetten dunkt me.
[quote:ff8ec3eff4="steene"]Als ik in mac store (it pro) een lacie Hd koop, zonder eraan te herformatteren... Werkt dat dan ook (perfect) op pc? (er staat op de doos voor mac en pc?!!)[/quote:ff8ec3eff4]
Ik kon de drive zonder formateren probleemloos op mijn winxp pc aansluiten. De schijf is standaard in FAT32 formaat. Als ik straks mijn mini heb, ga ik hem formatteren in het mac formaat.
Ik overweeg een netwerk schijf aan te schaffen, bijvoorbeeld zo'n ethernet mini van LaCie. Maar in de manual staat dat als je die formatteert op HFS+, hij alleen lezen ondersteunt. Daar heb je dus niks aan.
Standaard is het FAT32. Maar volgens mij is de data-overdracht dan veel trager. Ik wil video via het netwerk editen, heb een gigabit ethernet netwerk daarvoor aangeschaft, maar geen netwerkschijf die dat ondersteunt...
Bovendien wil ik eigenlijk mijn hele user map op die schijf zetten, om 'm te delen tussen twee Macs.
Wat is de beste formattering dan? EXT2? Ondersteunt Tiger dat zomaar, en gaat het op dezelfde snelheid als NFS+ ?
Nou, ' hele nieuwe hardware' valt wel mee: de iMac en G4 hebben het standaard aan boord. Een Linksys gigabit switch was niet veel duurder dan een 100 mbps, en de bekabeling is gewoon cat5.
Er is wel een gigabit netwerkschijf, en die heb ik ook gekocht: van Iomega. Maar die is lawaaiig, ook Windows geformatteerd, heeft geen USB en heel traag. Die breng ik dus terug. Maar het lijkt alsof er geen alternatieven zijn. Ik kan inmiddels wel leven met het idee dat 1000 mpbs er niet in zit, maar nu lijkt het alsof netwerkschijven UBERHAUPT niet NFS+ te formatteren zijn! Dus eigenlijk ongeschikt voor Macs (geen files >4 Gb, geen OSX bevoegdheden, geen journaling etc).