Lacie 2Big RAID niet meer als AFP op bureaublad

Hallo,

Wie weet er een oplossing voor het volgende probleem.

Na een stroomstoring is onze netwerk drive, een Lacie 2Big RAID niet meer als AFP te mounten.
De share verschijnt niet meer op het bureaublad. Alle bestanden zijn nog wel toegankelijk via HTTP in de browser,
maar mappen zijn niet te downloaden alleen de losse files, en dat is erg bewerkelijk en tijdrovend.

Dit probleem komt bij LaCie veel voor. Ze geven wel oplossingen voor een Edmini schijf, maar niet voor de 2Big.
De support bij LaCie verloop erg traag en uiterst moeizaam.

SMB is wel actief maar ik kan niet bij de share. Met een FTP client kan ik inloggen maar dan wordt de share ook niet zichtbaar.

Vraag: Kan ik een nieuw apparaat kopen en dan de huidige NAS schijven er in plaatsen of hebben we dan
hetzelfde probleem. Lacie komt niet verder dan “Dat kan problemen opleveren als er andere firmware opstaat.”
Ik dacht dat het juist het voordeel was van dit soort schijven.

Volgens LaCie moet ik maar een backup maken van deze schijf. Maar hoe als je geen share ziet?
Is er een mogelijkheid om de inhoud te backuppen op een ander systeem?

Wie heeft hier ervaring mee?

Groet

Wat je nog wel zou kunnen probeeren eerst om de laatste driversoftware en firmware op de disk te installeren. http://www.lacie.com/nl/support/drivers/driver.htm?id=10116

(laat even de resultaten weten)

Ik heb dit ook een keer meegemaakt na een stroomstoring en toen moest de voeding worden vervangen. Daarna waren alle problemen opgelost. Ik heb ook eerst alles geprobeerd en geklooit, niets hielp. Ik adviseer je LaCe te vragen een nieuwe voeding te sturen.

En als je in Finder de optie 'verbind met server' kiest en daar het ip van de 2big opgeeft? (heeft bij mijn lacie netwerk hdd gewerkt)

Bedankt.

De allerlaatste firmware 2.0.7 staat er al op. Die nog een keer installeren?

De voeding kan ik me bijna niet voorstellen, want dan zou het hele apparaat niet werken en
dat is niet het geval. Alles werkt behalve de AFP share.
Ik heb dit ook al een keer met een Edmini gehad. (Ik vraag me af waarom we nog met Lacie
apparatuur werken) Toen was het inderdaad de voeding maar toen deed de disk echt helemaal niks.

We kunnen 'm naar LaCie opsturen maar dan zijn we de disk minimaal 14 dagen kwijt, niet echt leuk.

Dus hoop ik hier nog op een goede tip.

Weet iemand of ik de disks in een andere 2Big kan plaatsen, dat moet toch kunnen?

In uiterste nood kun je de disks in een ander pc/mac plaatsen, maar volgens mij is het een kwestie van rebooten en handmatig mounten in de finder. (hoe is het anders mogelijk dat je de smb-share wel kunt vinden en de afp-share niet?)

Op 20 okt 2008 heeft Geert_iv mij geholpen van een AFP-probleem op een EDmini af te komen. Staat op dit forum onder 'Internet en Netwerken' onder onderwerp 'AFP op LaCie EDmini'. Onderstaand Geert's aanwijzingen. Misschien heb je er iets aan om het probleem met jouw LaCie RAID-schijf op te lossen.

[quote:b84150268d]Ha Dick, ik heb twee keer precies hetzelfde probleem gehad. Dit nadat ik de stroom van de EDmini afgehaald had, iets dat gek genoeg niet ondersteund wordt(?)! In samenspraak met de helpdesk heeft het volgende beide keren gewerkt, het is wellicht niet voor totale beginners aangezien er wat terminal-werk aan te pas komt. Verder zijn risico’s vanzelfsprekend voor je eigen rekening.

1. Log in de web interface van de EDmini en ga naar de statuspagina. Disable daar de apple fileserver;

2. Mount alle shares door ze in de finder te benaderen via SMB (ingelogd als admin!!), er moet dus achter alle shares het eject-icoontje staan;

3. Open terminal;

4. Type: “mount”, dit geeft een overzicht van de mounted volumes. Als het goed is staan hier nu alle shares van de EDmini tussen;

5. Ga nu naar de eerste share op de EDmini, type: cd /volumes/naam_van_de_share/.AppleDB ;

6. Nu zit je in de AppleDB folder; je kan een lijst van de bestanden die erin zitten bekijken door ls -l te typen. (normaal zie je 4 files);

7. Nu zou je alle files moeten verwijderen. gebruik rm met daarachter de filename. ( bijvoorbeeld rm __db.001);

8 ) Nadat je ze 1 voor 1 hebt gewist kan je weer ls -l invoeren. Nu zou de directory leeg moeten zijn. Indien je meerdere shares hebt keer je terug naar stap 5 en werk je zo share voor share af;

1. Ga nu terug naar de web interface en enable de Apple file server weer, nu zou een verbinding via AFP weer moeten werken!

Succes![/quote:b84150268d]

Thanks,

Ik ga dit eens proberen

Briljant, dit werkt, Thanks!