Vanhaze,
Ik heb dezelfde schijf en hetzelfde probleem. Het format kun je niet veranderen en dit is ook niet nodig, aangezien de schijf zijn eigen besturingssysteem heeft. Wat defragmentatie betreft; dit behoort volgens mij ook niet tot de opties, wellicht gebeurt dit dus automatisch (net als in os x). Ik kan me niet voorstellen dat de 'underruns' gebeuren door een tekort aan bandbreedte (gaat immers over (w)lan), dus zal de processor van de HD te langzaam zijn. Irritant, zou graag zien dat er toch een oplossing is.
Overigens krijg ik 'm sinds Leopard ook niet meer verbonden via USB2, maar ik heb gelezen dat hier een update voor komt.
Klopt, alleen bestandsfragmentatie tot 20 MB (en dan alleen bij bestanden die read & write zijn) wordt door Mac OS X automatisch tegengegaan door het bestand op een andere locatie opnieuw weg te schrijven. Aangezien bestandsfragmentatie invloed heeft op de snelheid van de schijf, is dit heel handig en slim van Mac OS X. Een nadeel is dat de schijffragmentatie daardoor toeneemt, maar dit heeft zo goed als geen invloed op de snelheid.
Dit betekent dus dat bestanden groter dan 20 MB en kleinere bestanden die niet read & write zijn, niet gedefragmenteerd worden. Uiteindelijk is dit een keer nuttig, zeker als je dus veel met grote bestanden werkt, denk daarbij vooral aan video.
Schijffragmentatie kan problemen gaan geven als je een kleine schijf hebt en nog maar weinig vrije schijfruimte. Niet alleen wordt het voor het systeem moeilijker om virtueel geheugen te gebruiken, maar ook kan het problemen geven, op het moment dat het de directory (iets waar allemaal informatie over bestanden wordt opgeslagen) niet meer aaneengesloten kan worden weggeschreven. Dit laatste is van groot belang, omdat anders herstel onmogelijk wordt. Tegenwoordig zijn de schijven snel en zeer groot en daardoor komt men minder snel met te weinig vrije schijfruimte te zitten. Toch is het belangrijk om te kijken naar de aaneengesloten vrije schijfruimte. Je kunt totaal genoeg vrije schijfruimte hebben, maar aaneengesloten vrije schijfruimte is nodig voor de directory…
Micromat raadt daarom aan om altijd 15 % vrije schijfruimte te houden (hoe groter je schijf, hoe groter ook de directory), zodat de kans dat je te weinig aaneengesloten vrije schijfruimte hebt, enorm verkleind wordt.
Dit is veel besproken in andere topics en beperkt relevant voor deze. Wellicht zijn er nog o/t reacties van Ethernet Disk Mini (of andere ethernetschijf) gebruikers.
Ik heb ook een LaCie Ethernet Mini (Home Ed.) en heb er ook wel ns last van. Ik dacht zelf alleen dat het zou kunnen liggen aan de manier waarop ik de zaak aan elkaar heb geknoopt met een Belkin wireless mimo G+ router.....