Lacie USB CD RW doet het niet en nu?

Ik ben al een tijdje aan het hannessen met mijn writer. Ding is (net als mijn iMac) 3 jaar oud. Hij heeft het een tijdje goed gedaan, maar toen "ineens" niet meer. Eigenlijk weinig aandacht aan gegeven, want ik had op een windows machine nog een CD RW. Maar nu heb ik die Windows niet meer en ik wil toch erg graag af en toe mijn bestanden wegzetten op CD als backup. Helaas, meneer wil niet. ivm verhuizing ben ik alle originele software en drivers kwijt (ja ja, ik weet het, erg slordig, maar ja, omstandigheden .....)

Het is een Lacie en op de site van Lacie staat dta als je werkt met Toast en iTunes, dat problemen kan geven. Moest ik bepaalde extensies in de map extensies (uit) zetten. Gedaan, geen succes (ging om de authoring ext en support, disc burner ext, firewire en USB authoring support). Dan gaven ze aan dat het mogelijk is dat hij in Toast 4 de brander niet herkend. Moest ik mbv silverlining de firmware updaten. Ik heb gedaan wat er stond, maar nog steeds geen succes. Ik heb OS 9.2, Toast 4.1.1 en Silverlining 6.4.

Nou ben ik een dombo met computers, maar is er niet gewoon een internet site, waar ik de driver af kan halen en dan gewoon installeren? Of is dit te simplistisch?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Groetjes
Suzanne

Had je voordat je 9.2 draaide geen last? Welke Lacie is het precies? Ik heb een poos terug een Lacie van mijn beste vriend te leen gehad. Die werkte wel, maar het was een heel gedoe. Ik weet niet meer of hij onder 9.2 draaide of daaronder.... Met iTunes kon hij in ieder geval niet. Ik kon toen alleen branden met Toast 3.8 USB... Misschien kan dat bij jou ook alleen met dat programmaatje?

Ik heb toevallig de CD nog hier liggen.

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met iTunes en Toast onder OS 9.x. Wat bij mij wel hielp was twee extensiesets (of hoe heet dat ook weer onder OS 9?) aanmaken: eentje met alle basisextensies van Apple + Toastextensies aan en eentje met de iTunesextensies (dat doe je in het regelpaneel 'extensies' herinner ik mij nog). Ik had nog een derde set met alle extensies die ik nodig had om normaal te kunnen werken. Als ik dan absoluut met iTunes wilde starten, schakelde ik die map in en andersom uiteraard. Die extensies die jij daar opnoemt schakelde ik inderdaad dus ook uit. Even omslachtig, dat wel, maar het werkte. Dé oplossing kwam met OS X, iTunes 4 en Toast 5. Nooit nog problemen gehad. Btw: ik had toen een IomegaZipCD. Volgens mij ligt het ook niet aan de cd-brander. Nu heb ik een LaCie en die doet het prima onder Jaguar.

Ik denk dat die oude Lacie van poembaa niet onder X zal werken, maar wie weet.... :wink:

Ik wil je evt. wel het programmaatje mailen, het is 3,5 mb en misschien ietsje kleiner na inpakken… Maar ik ga maandagochtend met vakantie, dus dan moet het vóór maandag… :wink:

Als je hebt, graaaaag!!! Enneh, het heeft geen haast hoor, ik zit al bijna een jaar zonder, dan kan jouw vakantie er ook nog wel bij. Zou CD-tje helpen ... Jeetje welk type? Het staat er niet op. Donderblauwe kast, wit frontje.Koeieletters lacie erop, Serienummer is 621001200935, helpt dat?

Extensies … mmm … heb ik dus gedaan en dat hielp uiteindelijk niet. Wat ik heb gedaan (ik ben een no-no met computers, dus wie weet klopt er geen fluit van mijn logica) is de extensies die ik uit moest zetten in de map extensies (uit) gesleept. Was dat goed? Weet jij nog hoe je dat ding aan de praat hebt gekregen?? Het zou me wel helpen.

ga op zoek naar iemand met toast lite edition 5.x(meeestal geleverd bij een externe Cd Brander),dat zou zeker moeten werken.heb je ook geen last meer met het authoring extensieconflict.

Je schakelt extensies in 9.x uit door ze uit te vinken in het regelpaneel extensiebeheer. Het is ook daar dat je setjes kan aanmaken. Het wijst zichzelf uit .

Poembaa stuur me maar even een persoonlijk berichtje met een emailadres dat een bijlage aankan van 3.5 mb, dan stuur ik het je toe, zodra ik terug ben van vakantie.

Ik kan niets met het serienummer en ik kan me herinneren dat dat oude brandertje dat ik te leen had ook niets erop had staan, waaruit opgemaakt kon worden welke versie het was.
Het programmaatje heet Adaptec Toast 3.8 USB en was het enige dat de brander aan de praat kon krijgen onder Mac OS 9… :smiley: