Lader iBook doet raar of niet?

Ik heb een beetje een vreemd probleem, of hoort het zo? Ik weet het niet namelijk.

Vanavond was ik mijn Ibook aan het opladen en toen ie vol was ben ik hem gaan gebruiken terwijl ie nog gewoon aan de lader hing. Niets aan de hand en het lampje blijft netjes groen branden…

Alleen nu ging nadat de iBook ff op schermbeveiliging had gestaan het lampje van de lader uit. Hmmm vreemd, ik stekker van de lader uit de iBook en er weer in… doet niks. Naja dan maar eens de lader uit het stopcontact halen en er weer in en ja het lampje begon na het inpluggen van het snoer aan de iBook weer te branden.

Wat mij op viel was dat de adaptor koud aan voelde toen ik hem uit het stopcontact trok. Vreemd want je zou verwachten dat zodra er op de laptop gewerkt word de voeding ook werk zou moeten verrichten en dus warm zou moeten worden.

Nu mijn vraag dus, is het normaal dat de adaptor zichzelf na verloop van tijd uitschakeld na het opladen ook al staat de laptop aan en er mee word gewerkt?

Opladen gaat verder prima voor zover ik kon zien, accu geeft gewoon aan dat ie vol zit dus laden doet ie gewoon.

het groene laad lampje blijft constant aan en is bij mij nog nooit uit geweest, tenzij hij moet gaan laden.. Ibook g4 1.25Mhz

Hmmmmm vreemd. Naja de accu zit wel gewoon ramvol, lampjes op de accu geven het ook aan namelijk.

De lader is dus uit gegaan een tijdje nadat de accu volledig opgeladen was. Daarna sprong ie ook niet meer aan nadat ik de stekker los had gehaald en er weer in plugte. Pas toen ik de lader van de netstroom af haalde en er weer in plugte begon het lampje van de lader weer ter branden.

Ik heb maar even een PMU reset gedaan, accu geeft nu netjes aan dat ie vol zit en kijken of het nu nog eens gebeurd. Mischien dat het wel een thermische beveiliging is in de lader zelf. Ding word natuurlijk redelijk warm na verloop van tijd en dat zou de stop kunnen verklaren.

Aangezien de zaak wel netjes op laadt maak ik me er verder ook niet al te druk om.

Kan vanalles zijn, maar ik heb ondertussen hier al twee iBook-laders liggen die soortgelijke verschijnselen vertonen. De diagnose was bij mij uiteindelijk simpel: door het niet zo geweldige ontwerp van het plugje ontstaat er nogal eens een kortsluiting of onderbreking. Je ziet het LED-je in de plug aan- en uitgaan als je een beetje aan de siliconenrubber "trekontlasting" (waar het aluminium overgaat in het kabeltje) prutst. (voorzichtig duwen/draaien/trekken)

In dat hele kleine plugje zitten niet alleen een printplaatje met LED’s, maar ook een ferrietkraaltje ter ontstoring. Allemaal niks mis mee, maar om dat allemaal zo klein mogelijk te maken hebben ze wel wat concessies gedaan. Hoewel het stekkertje vierpolig is, is het kabeltje gewoon 1 afgeschermde draad (2-polig dus). Om die 2 draadjes door dat ferrietkraaltje te krijgen heeft men duidelijk moeite moeten doen (de afscherming is gewoon te dik, dus heeft men die deels afgesneden, deels geisoleerd door de ferrietkraal geleid).

De hele ferrietkraal met “trekontlasting” is ingegoten in een zachte siliconenrubber of polyurethaan, dus er valt weinig te repareren. Door het buigen en heen-en-weer bewegen zoals met normaal gebruik gebeurd, begeeft één van die 2 draadjes het na een paar jaar vaak. Ik gok meestal de afscherming, want die lijkt niet van koper.

Mogelijk is zoiets ook bij jou aan de hand. Op eBay kun je nieuwe laders vinden (goedkoper dan bij Apple). Je kunt ook een lader van een ander merk aanschaffen (bijv. Lind). Hou er wel rekening mee dat die dan geschikt is voor jouw type en model iBook.

het is niet vreemd dat je oplader wat afkoelt als je ibook helemaal is opgeladen. met name het opladen zelf kost veel kracht waardoor hij warm wordt. bij een opgeladen accu hoeft de oplader alleen maar kleine beetjes stroom te leveren om je accu vol te houden. hierdoor ontstaat aanzienlijk minder warmte. echt koud is dan wel een beetje vreemd :?

[quote:813f7bfedf="janvanes"]Kan vanalles zijn[/quote:813f7bfedf]

Maar wat jij omschrijft is het niet, ik weet 100% zeker dat er niets mis is met de plug.

Adaptor heeft er gisteren verder ook geen problemen meer gegeven, laden gaat prima en de accu zit gewoon ram vol.

Ik denk dus dat er gewoon een beveiliging op is gesprongen aangezien de ibook ook al de hele dag aan de lader had gehangen.

Bij mij hangt de iBook vaak ook dagenlang achter elkaar aan de voeding. Nooit iets gemerkt van zo'n beveiliging.