Landenvlaggetje ondanks alles

Ik weet het, er is hier al veel verteld over dat verdomde landenvlaggetje, maar de oplossing voor mijn nationale driekleur heb ik nog niet gevonden. Het zit nl zo: ik selecteer Belgisch + lettertekenpalet + Nederlands. Daarna vink ik Nederlands uit, waardoor alleen het lettertekenpaleticoontje in de menubalk staat. Bij een volgende opstart staat er toch wel een Belgische vlag in de menubalk zeker met daaronder de keuze tussen Belgisch, Nederlands en lettertekenpalet. Gek, want in de systeemvoorkeuren > landinstellingen staat Nederlands helemaal niet aangevinkt. Heeeelp, hoe geraak ik van die vlaggen verlost?

Om het vlaggetje weg te halen klik je erop. Er zal zich een menu openen met een aantal talen cq. toetsenbordindelingen (bv. Nederlands en Belgisch, misschien zelfs meer). In dit menu vind je helemaal onderaan de tekst 'Pas menu aan', oftwel 'Customize menu'. Kies deze optie. Mac OS 9 of Mac OS X zal resp. het regelpaneel 'Toetsenbord' of 'Keyboard' of de System Preferences openen in 'Internationa(a)l'. Mits je OS X gebruikt kies je de meest rechter tab (Keyboard Menu).

Je hebt nu een lijst voor je met alle mogelijke toetsenbordindelingen. Vink ze allemaal af, behalve Nederlands (of Belgisch, hangt er maar net vanaf waar je je bevindt maar in feite zit er geen verschil tussen beiden). Sluit het regelpaneel of System Preferences en je ziet dat het lelijke vlaggetje als water voor de zon is verdwenen.

Niet dus, bij een volgende opstart staat de Belgische driekleur er weer en heb ik in het menu de keuze tussen Belgisch (aangevinkt in systeemvoorkeuren), Nederlands (helemaal niet geselecteerd) en lettertekenpalet (wel geselecteerd). :?

Ja, precies. Ik vraag hetzelfde me ook al een tijd af. Op de een of andere manier komt het toch steeds weer terug. Soms blijft het wel een weekje weg, maar men kan er donder op zeggen dat het ook weer terugkomt. En als het nou belgies of hollands was.... nee hoor, bij mij komt er steevast die ellendige stars & stripes terug. :x Blijven volhouden, soms ben je toch weer een weekje vlagloos.

~/Bibliotheek/Caches/[b:c101ebb6d6]com.apple.preferencepanes.cache[/b:c101ebb6d6] naar de Prullenmand slepen?

Wat bij mij hielp was een aantal landen er bij selecteren en dan vervolgens deze er weer uitselecteren, zodat ik alleen nederlands overhield.

Soms komt het probleem terug, maar dit is meestal nadat ik een update van apple er door heen heb gejaagd.

Heb je appletalk aanstaan? Die was bij mij de 'boosdoener'

HR

Op m'n iMac G3 met dezelfde instellingen en zelfde systeeem (OS X.2.6) als op m'n iMac G4 stelt het probleem zich niet. Op m'n iMac G4 dus wel. Ik kan niet meer volgen en begin het vlaggetje alsmaar irritanter te vinden.

Al eens aan een sticky note gedacht?

Ik heb sinds gisteren (java 1.4.1 update) ook weer een vlaggetje maar op de volgende manier kwam ik er vanaf:

• sys.pref openen
  • landinstelling openen
  • US aanvinken
  • US selecteren vanuit menubalk
  • NL selecteren
  • US afvinken
  • sys.pref sluiten