Language files van Mac OS X bewerken

Weet iemand waar ik de Language files van Mac OS X (het systeem zelf) kan vinden?

Ik wil een kleine aanpassing maken in de vertaling van een stukje tekst.

Het gaat namelijk om het volgende, op mijn bureaublad heb ik “Toon info” aanstaan, alleen is er niet genoeg ruimte naast mijn HDD icons om weer tegeven hoeveel GB er nog vrij is, daarom wil ik de tekst “beschikbaar” veranderen naar “vrij”. Dat scheelt ff paar letters.

Mvd,
Mike.

/System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/Dutch.lproj/Localizable.strings[list:862da1ae9e]Maak eerst een kopie want je werkt in het systeem. Open dit bestand met Teksteditor, Zoek met Command +F naar [b:862da1ae9e]"IV9" = "beschikbaar";[/b:862da1ae9e] Pas aan.[/list:u:862da1ae9e]

[quote:67fa04c2a5="michelvdb"]/System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/Dutch.lproj/Localizable.strings[list:67fa04c2a5]Maak eerst een kopie want je werkt in het systeem. Open dit bestand met Teksteditor, Zoek met Command +F naar [b:67fa04c2a5]"IV9" = "beschikbaar";[/b:67fa04c2a5] Pas aan.[/list:u:67fa04c2a5][/quote:67fa04c2a5] Jup dat is um! Alleen kan ik hem niet bewerken hij geeft een fout, iets als "Kan bestand niet opslaan".

Heb je een oplossing?

Je moet de schrijfrechten even tijdelijk op jezelf zetten. waarschijnlijk niet alleen van dat bestandje, maar ook van de hele Finder.app. Niet vergeten daarna alles weer goed te zetten.

[quote:4d2fe76156="wjgmspeedy"]Je moet de schrijfrechten even tijdelijk op jezelf zetten. waarschijnlijk niet alleen van dat bestandje, maar ook van de hele Finder.app. Niet vergeten daarna alles weer goed te zetten.[/quote:4d2fe76156] Finder.app :?

Nou ja je kan ook de file ergens anders saven en dan de oude wegsmijten en de nieuwe daar zetten, werkt meestal wel.

Ja de Finder is een programma, te vinden in de map Coreservices in de Systeem library. De localizable string waar het hier om gaat, staat in de pakketinhoud van de Finder. Een normale gebruiker heeft geen schrijfrechten voor de map Systeem, daarom moeten die rechten tijdelijk aangepast worden.

Ik ga het even proberen, of werkt het niet in Tiger?

Het werkt ook in Tiger :D

Ik kan de file 'Localizable.strings' vinden en openen, maar als ik dan zoek op "IV9" of op "beschikbaar" dan is dit niet te vinden.

De file waar ik in zoek begint met :
/* Generic strings */
“OK” = “OK”;
“CANCEL” = “Annuleer”;
“QUIT” = “Stop”;
enz.

Ben ik dan toch in de verkeerde file?

ik kan nergens de bevoegdheden veranderen :?

@ Tjorven

/System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/Dutch.lproj/Localizable.strings
Begint, als je het bestand met Teksteditor opent, met[list:43f34fe972]“AW1” = “Finder-versie ^0^1”;
“AW2” = “DS-versie ^0^1”;
“AX0” = “lijstweergave”;
“AX1” = “kolomweergave”;
“AX2” = “kolom”;
“AX5” = “schuifgebied symboolweergave”;
“AX6” = “symboolweergave”;
…[/list:u:43f34fe972]Je moet in dit gebied zoeken:[list:43f34fe972]…
“PREVIOUS30DAYS” = “Afgelopen 30 dagen”;
“EARLIER” = “Eerder”;
“IV1” = “Type:”;
“IV2” = “Breedte:”;
“IV3” = “Hoogte:”;
“IV4” = “?×?”;
“IV5” = “Duur:”;
“IV6” = “onderdeel”;
“IV8” = “Geen onderdelen”;
“IV9” = “vrij”;
“IN1” = “Info: ^0”;
“IN2” = “Info meervoudige selectie”;
“IN3” = “^0 onderdelen”;
…[/list:u:43f34fe972]

@ michelvdb

Ik kan het pad volgen tot aan Finder.app, en daar geraak ik niet meer binnen. Er verschijnt een dialoogvenster dat hij Finder niet kan openen omdat het gebruikt wordt.

Bij “Eigenaar en bevoegdheden” staat er “Toegang: Lezen en schrijven” maar nog steeds kan ik het niet openen.

Als ik op de filenaam “Localizable.strings” zoek dan krijg ik een hele lijst maar niet degene van Finder.app

Alvast bedankt.

Je moet control-klik op Finder.app doen, en dan "toon pakketinhoud".

Oeps & sorry. Goed dat wjgmspeedy dat control-klik aanhaalt. Elk programma is een map. Met control-klik kan je die map openen om de inhoud te benaderen.

Dank u. Alles werkt prima!

Dan komt het volgende:

hoe kun je nou hier [b:86524fd8aa] de juiste hoeveelheid vrije schijfruimte[/b:86524fd8aa] aan laten geven?

bv. als ik mijn HD openklik staat er onderaan dat ik nog 6 GB vrije schijfruimte heb, terwijl onder het disk-icoon nog 27 GB vrij staat aangegeven. Die waarden kloppen [b:86524fd8aa]nooit[/b:86524fd8aa] onderling :?