Langzaam opstarten iMac 27" met Fusion Drive

Hallo,

sinds korte tijd start mijn iMac met Fusion drive uit 2013 traag op. Toen ik de Mac net had, duurde het 16 seconde voordat OS X op beeld stond. Nu duurt het bijna een minuut.
Ik heb OSX 10.9.2 erop staan en in de app store staan geen updates klaar.
De Blackmagic Disk Speed test geeft leeswaardes tot 445 Mb/s.
Het lijkt net of de Mac van de HDD opstart maar volgens mij staat de software altijd op de SSD.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb gegoogled maar daar vind ik eigenlijk niets…

Dank je wel alvast.

Ik vond deze tip (vertaald uit het Engels) die bij meerdere van je lotgenoten soelaas bood:

[quote]Wis de kext caches In Terminal):

sudo chown root:admin (enter password) sudo kextcache -system-prelinked-kernel sudo kextcache -system-caches

Controleer of je Macintosh HD nog steeds correct geselecteerd staat in de Stysteemvoorkeuren > Opstartdisk).[/quote]

Dank je wel voor je reactie. Wat doen deze regels?

Misschien kun je voordat je in terminal gaat klussen eens kijken welke programma’s er allemaal opstarten wanneer je de Mac aanzet.

Ik ben al door de lijst met programma’s gegaan en wat ik niet of nauwelijks gebruik, heb ik eruit gegooid.
Hoe kan ik zien welke programma’s opstarten als de Mac aangezet wordt?

Draai het programma etrecheck dan zie je wat er in instellingen staan…

Je kan dat zien in je gebruikersaccount (Systeemvoorkeuren). Klik je gebruikersaccount aan en klik dan in het rechterdeel van het venster op de ‘login items’ tab.

En verder leesvoer:

https://seo-michael.co.uk/slow-shutdown-startup-macbook-mavericks-10-9/
http://www.cnet.com/news/fix-slow-start-ups-in-os-x/
http://www.ubermediahd.com/blog/?p=223

Doorgelezen en het komt op hetzelfde neer. In de Terminal wijzigingen aanbrengen. Ik ben daar helemaal niet in thuis.

Zou een clear install helpen? Normaal startte de iMac binnen 16-17 seconde op. Wellicht dat ie dan weer normaal werkt want dit is niet hoe het zou moeten.

Maak een nieuwe user aan en start die eens op. Maakt het verschil?

De tips van Night kan je volgens mij eenvoudiger doen door een keer op te starten in safe mode (opstarten met shift toets ingedrukt)

en ook dubbelchecken of de juiste schijf geselecteerd is in system preferences- startup disk (opstartschijf).

Uitleg van dat laatste: als je de verkeerde hebt zie jij bij het opstarten een lange wachttijd (hij zoekt naar de verkeerde schijf) en start uiteindelijk op (nadat er besloten is dat de schijf die ooit geselecteerd was niet meer vindbaar is, start de iMac op van de wel aanwezige schijf)

lees dit eens. Wie weet helpt het ? Niet geschoten is altijd mis. [url=https://discussions.apple.com/message/24806152#24806152]

@mjsanders: In safe boot wordt de dynamic loader shared cache gewist, dat is ook één van de stappen die o.a. in mijn tweede link gegeven wordt.
Voor de ‘rest’ is geen “eenvoudigere” methode. Gewoon de Terminal openen en de opgegeven regels één voor één kopiëren en in het terminal venster plakken, gevolgd door een ferme tik op de ‘enter’ toets. Dus waarom een omslachtige ‘Clean Install’ doen, waardoor je ook nog eens al je software etc. etc. opnieuw moet installeren. Ook de tip van Joffry wordt al genoemd.

En om nog even terug te komen op je tweede vraag: De Kext caches wissen is ongeveer hetzelfde als de voorkeurenfile van een programma wissen. Alleen hier geldt het voor de systeembibliotheken. Ook die slaan data op die na verloop van tijd corrupt kan raken, waardoor de opstart aanzienlijk word vertraagd, omdat de foute data opnieuw “uitgezocht” moet worden maar niet gewijzigd wordt. Hierdoor blijft het systeem traag opstarten.

Het feit dat drie toonaangevende site alledrie hetzelfde zeggen, mag dan toch wel een kern van waarheid bevatten.

Ik geef hier de zelfde tip als in een exact ander topic (waar dat dus hielp):
Ga naar systeemvoorkeuren en kies je opstartschijf. (Kies hem ook als hij al aangevinkt stond).
Het opstarten duurt lang omdat er niet direct een opstartschijf actief is en dan gaat de Mac zoeken naar een goede opstartschijf.
Een PRAM reset helpt in dit geval ook, maar dan wordt er meer teruggezet dan via systeemvoorkeuren.

Hendrik, die ‘tip’ staat al helemaal bovenaan. :?

Ja, maar deze tip is dan ook de enige goede en dat wilde ik benadrukken. Je hebt dus helemaal geen terminal nodig.

Das raar. Nu doet ie het weer normaal. Niets gedaan. Ja, wel drie kwartier met Apple Support aan de telefoon gezeten maar niets hielp. Mavericks opnieuw erop gezet (geen clean install) maar ook dat hielp niet. Ik wilde dit weekend een clean install doen nadat ik gister een time machine back up gemaakt heb.
Vandaag zet ik 'm aan, en in no time start ie op. Het enige wat veranderd is, is dat ik de SD kaart achter de computer getrokken heb.

Maar ik ben weer blij!

Dank voor de hulp.

Dat verklaard je probleem ook gelijk, OS X probeerde waarschijnlijk op te starten vanaf die SD kaart.