Langzaam switchen ;)

Van mijn beste vriendin (11 macs in huis ;)) kreeg ik een iMacje. Een G3, 233mhz, 64MB ram. Veel, véél mee zitten klooien, staat nu ook achter me te zoemen. Enfin, ik wilde er graag MacOS 9.2.2 op zetten. Ik weet het, béétje zwaar, maar het moet kunnen, toch? Wil daar wat mee klooien. Als het werkt een paar PC's (heb er wel heel wat) en het Macje verkopen en dan gaan voor één goede iMac. Nee, geen nieuwe. Daar heb ik het geld niet voor.

Enfin, hij werd geleverd met Macos 8.5. Die heb ik (probleemloos) geupgrade naar 8.6. Daarna wilde ik 9.2 proberen, dat ging fout. Vanaf de CD liep het goed, maar vanaf de harddisk totaal niet. Dus ik denk ‘gooi ik de Mac gewoon leeg en installeer ik hem helemaal schoon opnieuw’
Of niet dus…
Want wat blijkt? Wat ik ook aan- of uitvink: Altijd blijft de oude MacOs erbij staan. Gevolg: Ik heb nu een Nederlands/Engels/Franstalige Mac… Heel handig.

Dus… Helpen jullie me om 't macje schoon te installeren?

Stijn.

Je moet volgens mij de firmware updaten. Ik heb nu geen zin meer om te zoeken, maar met de zoekfunctie vind je het wel. Ik heb zelfs een G3 233 gehad waar Panther op liep - moet wel meer geheugen in dan en snel gaat het niet, maar hij deed het erop.

Nougoed, desnoods zet ik er 8.6 op. Alles beter dan 8.5, heb ik gemerkt. Belangrijkst is nu even: Hoe krijg ik hem ECHT leeg. Dus helemaal leeg en 1 macos versie erop :P... Want nu is het een zooitje...

Welkom op dit forum allereerst. Je kan beter eens in het Classic forum kijken, daar vindt je meer informatie over oude Mac´s en oud software of gebruik de zoekfunctie. Je kan natuurlijk ook gewoon blijven afwachten. :wink:

Al je de Mac opstart van de installatie CD, dan kun je op het bureaublad de harde schijf van de iMac zien staan. Klik daar op en kies in een van de menu's in de menubalk de optie "Wis schijf...". Dan wordt de schijf echt volledig gewist en weet je zeker dat je niets meer van oude versies er op hebt staan. Alternatief is dat je de schijf opent, alle bestanden selecteert en die in de prullenmand gooit. Prullenmand legen en alles is weg.

Het is toch wel de volledige 9.2 en geen update versie? @macpro, volgens mij was het zo dat je van cd opstart (c vasthouden) en dan Schijf EHBO opstart. Hier kan je de hele harde schijf formatteren. Wis schijf kan ook, maar daar heb je minder opties. En ja, alles beter dan 8.5...

Die optie kan ook, maar dan moet je niet Schijf EHBO gebruiken met Schijf hulpprogramma. Heb die optie even achterwege gelaten omdat wissen en prullenmand eenvoudiger gaan.

Ik dàcht al dat het zoiets moest zijn, maar het lukte me gisteren niet meer om van CD te starten (was totaal vergeten hoe, had het macje een tijd niet gebruikt wegens een verhuizing, er was geen ruimte voor).

Dan nog even die andere vraag: 9.2, draait dat op een G3 233 met 64MB ram?
8.6 liep prima, maar die CD heb ik (ook door de verhuizing) nu even niet bij de hand.
Verder zou ik graag 9.2 hebben i.v.m. nieuwere Internet explorers, messenger, etc.
Maar ik ga nu even klooien met 8.5, kijken wat er gebeurt. ALs het werkt kan er later nog altijd 8.6 op, nietwaar? :wink:

So far veel dank!

Stijn

9.2 zal zeker draaien op die iMac. Daar hoef je je weinig zorgen over te maken.

Dank je wel :).

Enfin, ik ben even dat leegmaken aan het testen en dat gaat inderdaad prima. Kan nergens een formatteer optie vinden, maar ‘wis schijf’ gaat goed.
Heb ook niet al te actief gezocht naar die schijf EHBO, als het zo ook gaat…

Enfin, hopelijk ergeren jullie je niet te erg aan me, want ik heb een besluit genomen.
Op marktplaats zie ik al die eMacs, iMacs enz. die best wel verouderd zijn voor prijzen van 600, 700 euro.
Maar dan die Mac Mini… Stukje moderner (1,25ghz G4 i.p.v. 600mhz G3, die je zo vaak op marktplaats ziet) en dan voor 450 euro…
Eigenlijk denk ik maar dat ik dat moet doen ;-). Ik ga dus wat PC’s verkopen (heb er wel wat) en dan eens serieus aan de Mac.

Enige vraag:
[img:c909173206]http://www.123macmini.com/pictures/images/10.jpg[/img:c909173206]
Die monitor-aansluiting is er één zoals ze zitten op moderne TFT schermen.
Ik heb geen modern TFT scherm (wel een prima oudje, maar dat hangt aan mijn PC).
Nou is de vraag: Zijn daar goede verloopstukjes voor?

En ohja, nog een vraagje (sorry!). Ik heb hier origineel 8.5, 8.6 update en 9.2.2. Die laatste is franstalig, mijn frans est ne pas bon, ofzo. In elk geval is het vrij waardeloos. Dus ik ben (wederom sorry!) eventjes wat MacOSjes aan't downloaden. Wees niet getreurd! Ik koop originele als het lukt! Ik download nu 9.2.2 en 9.1. Wat is het verschil tussen 9.2.2 en 9.1 en welke is het meest raadzaam om op mijn iMacje te draaien?

Bij de Mac mini krijg je een adapter om een standaard VGA scherm aan te sluiten. Dus je hoeft niet op zoek naar een verloopstukje.

Geen idee wat precies de verschillen zijn tussen 9.1 en 9.2, maar als je de Mac toch gaat verkopen, zet dan de gewoon één van die twee er op. Is altijd goed.
Voor hetzelfde geld gaat 'ie naar iemand die er meteen weer wat anders op zet en dan heb jij al die moeite voor niets gedaan.

Alleen 9.2.2 downloadt goed, dus die komt erop. Ik krijg de Mac (nu even met 8.5) niet 't Internet op. Is me eerder wel gelukt, maar ben er toen ook voor gaan zitten. Over 3 uur is 9.2.2 binnen, daar wacht ik wel even op. Is toch wat bruikbaarder. Hoe is een Mac eigenlijk wat betreft het geheugen? Als ik een Pentium 200 met 64MB ram en Windows '98 een paar uur aan laat staan met MSN Messenger aan, is hij door het geheugen heen en hangt hij vast. Bij Windows XP en 2000 wordt het geheugen keurig 'teruggestort', het raakt dus niet 'op'. Hoe is dat bij een Mac?

OS 9 is een beetje raar met geheugen. Hoe meer geheugen je erin douwt, hoe meer geheugen het systeem naar verhouding opvreet. Ik heb trouwens eergister bij een vriend met zijn Mac mini gewerkt. Daar hing een ouwe monitor aan, beeld was perfect. Maar daar moet echt meer geheugen in dan die miezerige 256 MB, want o, wat was dat ding traag! [size=7:717761976b]Zou ook kunnen komen, omdat hij er een zootje van had gemaakt...[/size:717761976b]

[size=8:05e5867209]Zou me niets verwonderen ;)[/size:05e5867209] De Macos 9.2.2. die ik heb gedownload is een zogenaamde "DMG" file van 3GB. Probleem: 1. 3GB, is dat een DVD? Dat draait mijn macje niet 2. DMG. Waar óópen ik dat mee? Heb i.i.g. gelezen dat het met Deamontools kan, geprobeerd, werktn iet. Nog maar es proberen met een nieuwe variant dan. Herstarten geblazen!

.DMG is een 'discimage', een kopie van wat er op een disk staat. In dit geval inderdaad een DVD. Je kunt een DMG. gewoon openen als een mapje. Er zal wel een INSTALL in staan waarop je kan klikken. Als het goed is werkt het dan prima. :)

Maar hóé krijg ik hem op m'n mac? :D

Ik krijg 't macje ook absoluut niet meer het net op. Heb een netwerk, via een wireless router. Mac hangt direct aan de router. Werkte tot voorkort prima, maar nu er weer (even) 8.5 op staat... Vergeet het maar! Wat zou ik normaalgesproken precies moeten doen?

Ok, hij is weer online. Nu moet ik nog bij die DMG file komen... howww...