langzame iMac / harde schijf heeft problemen?

Dag Macosx-ers.

Een paar dagen geleden heb ik onderstaand bericht gepotst bij de buren van Macfreak. Maar helaas weten ze daar niet echt een antwoord op mijn vraag. Een mooie aanleiding om lid te worden bij MacOS X.nl

Vorige week zaterdag was ik fijn bezig met mijn iMac (G3 / 600 Mhz / OS X 10.3.8 ) toen ik plotseling wat vreemde geluiden hoorde komen uit het ding, een soort metalige ‘kloenk’. Direct gooi ik de machine uit, wat is dit. Na herstart blijkt dat de Mac nog wel leeft, maar wel buitengewoon langzaam is geworden. Zowel systeen als programma’s zijn traag geworden; het kopieren van een paar bestanden kost nu veel meer tijd.

Mijn theorie is dat het aan de harde schijf ligt.

Sindsdien heb ik wat acties ondernomen om te kijken of ik er wat aan kon doen. Reeds geprobeerd zijn:

• permissies herstellen (koste 5 uur en leverde niets op) (via disk utility)
  • volume controleren en herstellen (via disk utility)
  • fsck gedraaid (Unix utility)
  • Smartreporter gedraaid - geeft geen fouten aan.
  • het Pram gezapt

En ook nog wat aan het systeem geprobeerd, zoals

• prefs wissen
  • ander account aanmaken

Al dat leverde niets op.

En bovenal heb ik de boodschappen in Console goed in de gaten gehouden. Uit de system.log, die hier te zien is denk ik af te kunnen leiden dat het inderdaad de harde schijf is die kapot is. (System.log is te lang om hier te citeren, maar dit staat er tussen: kernel: disk0s9: I/O timeout.)

Gisteren heb ik maar eens een verse installatie van OS X gedaan (10.2.4, met daarvoor de schijf opnieuw geinitialiseerd via Diskutility). Ook dat helpt niet. De ‘kloenk’ van de harde schijf kan ik hier terugvinden.

Mijn vraag aan jullie: hoe kan ik controleren of het werkelijk de harde schijf is die het niet meer doet?
(Het lijkt me namelijk nogal vervelend om het verkeerde onderdeel van de computer te vervangen)

Mijn dank is groot

iMaaarten

Mijn enige harde schijf die ooit is stuk gegaan, maakte een geluid als een stalen knikker uit een flipperkast. Twee dagen na de start van het geluid is de harde schijf overleden.

Ik weet bijna zeker dat je HD stuk is! Als je belangrijke data hebt: STOP MET FRIEMELLEN, KOPIEER EERST JE DATA!

Het ge-kloenk is waarschijnlijk de kop die soms als een los projectiel door je schijf vliegt. En als je het echt zeker wilt weten: leen een HD (of pak er een uit de kast als je die hebt liggen) en vervang hem! Werkt het, dan is je HD stuk, zo niet dan niet!

Maar als ik je bevindingen zo lees. dan lijkt het sterk op een defecte HD. Ik ken het geluid en de problemen uit de praktijk.

De harde schijf van die oude iMacs is trouwens niet moeilijk om te vervangen, heb het zelf nu ook al twee keer gedaan en ik ben absoluut niet technisch. Als ik de link terug vind naar de How To zal ik em hier nog bij posten.

Ja dat had ik dus ook een tijd geleden met een iMac G3 350 Mhz, Bleek de 6 gig Quantum Fireball harde schijf te zijn. Hebben vaker problemen schijnt het.

Data backuppen en andere schijf erin (bij die van mij zit er nou 20 gig Western Digital in)
Schijf gewoon bij Mycom kopen oid., is goedkoop. Je moet de iMac wel helemaal uitelkaar schroeven, maar als je een beetje handig bent, is het zo gebeurd.

Dank jullie wel, ik ga eens wat proberen.

Lekker druk forum trouwens.