langzamer opstarten van programmas in os 10.2.6

Nadat mijn iMac een tijd heeft aangestaan wil het soms voorkomen dat alle programma's die ik vanaf dat moment wil opstarten daar heel erg lang overdoen, vele malen langer dan normaal en soms te lang voor mijn geduld.

Dit probleem treedt absoluut niet altijd op, maar het is wel een van de weinige redenen waar ik mijn mac soms maar voor moet herstarten, en dat heb ik natuurlijk liever niet.

Heeft iemand hier ook wel eens last van, en ook maar enig idee waar het aan kan liggen?

Een veelheid aan factoren kunnen een rol spelen. Iets meer info kan behulpzaam zijn bij het oplossen. Zo kon het onder OS9 een programma zijn dat steeds meer geheugen vrat totdat er alleen nog maar geswapt werd naar de harde schijf. Applicatie stoppen kan dan soelaas bieden. Was dat niet de oplossing dan lag het eigenlijk altijd aan een extensie. Betreft het OSX dan wordt het tijd voor repair bevoegdheden, update prebinding en chronscripts laten draaien. Gebruik hiervoor het freeware progje "cocktail". Voordat je dit doet is SchijfEHBO een goede en veilige zet. Succes !!!

Hey, Kijk [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=3638&highlight=system+optimizer]hier[/url] anders even..

Greetz
:wink:

[quote:182ae9177d="Pjotr"]Een veelheid aan factoren kunnen een rol spelen. Iets meer info kan behulpzaam zijn bij het oplossen. Zo kon het onder OS9 een programma zijn dat steeds meer geheugen vrat totdat er alleen nog maar geswapt werd naar de harde schijf. Applicatie stoppen kan dan soelaas bieden. Was dat niet de oplossing dan lag het eigenlijk altijd aan een extensie. Betreft het OSX dan wordt het tijd voor repair bevoegdheden, update prebinding en chronscripts laten draaien. Gebruik hiervoor het freeware progje "cocktail". Voordat je dit doet is SchijfEHBO een goede en veilige zet. Succes !!![/quote:182ae9177d]

uuuhm misschien een rare vraag maar er staan heel wat voor mij onbekende termen in je quote dat volgens
mij weinig te maken heeft met de vraag en het probleem…
een “update Prebinding”?
“chronscripts laten draaien”?
“Soelaas”?
“geswapt”?
En dat een extensie een vertragende rol gaat spelen in verscheidende applicaties heb ik nog nooit meegemaakt,
extensies hebben bij mij in m’n OS9 verleden meer een
storende factor gespeeld als vertragend…
Het vastlopen en de herstart waren de enigste vertagende extensie fratsen…

Maar goed…
hopen dat “ckuijjer” eruit komt…
:wink:

ik ga cocktail zeker even proberen, heb alleen niet het idee dat het aan permissiefouten ligt aangezien het probleem zover ik kan overzien maar soms voorkomt en niet gebonden is aan programmas die ik heb aanstaan oid.

Ik heb de andere thread doorgelezen maar ik denk dat de oplossingen en mogelijke problemen die daar aangedragen worden het niet zijn. Het gaat om een iMac G4 dus al voorgeinstalleerd met OS X.0, firmware problemen zijn dan volgens mij niet van toepassing. Aan geheugen heb ik 768 mb, en het komt ook voor bij programmas als Camino (dus cocoa gebaseerde programma’s (overigens ook bij carbon gebaseerde zoals volgens mij Office v.X).

Ik vraag me eigenlijk vooral af of sommige mensen er ook wel eens last van hebben, een hopelijk iets duidelijker omschrijving: de mac werkt perfect maar het komt soms voor dat na een tijdje (in dit geval 10 dagen dus het kan wel even duren :)) alle programma’s die ik opstart (command-line programmas uitgesloten) er abnormaal lang over doen voordat ze te gebruiken zijn (eerst lang stuiteren in de dock, dan een driehoekje eronder maar verder geen reactie en er wordt aangegeven dat het programma niet reageert). Na een tijdje gaat het programma gewoon lopen en werkt dan verder perfect.

Ik heb er eigenlijk nog nooit opgelet of na een tijdje alles weer gewoon op gaat starten, dat zal ik eens doen.

Tja ckuijjer, niet echt een mooie naam of handle. Ik heb ooit maar eens besloten om overal de inlognaam bij mijn school (voorletter + achternaam)te gebruiken als naam. lekker makkelijk te onthouden en tenminste overal nog vrij (wie wil er tenslotte zo’n toevallig lijkende opsomming van letters hebben als naam, en wie schrijft kuijer met twee j’s :))

Vooraf geïnstalleerd OS X.0? Betekent dit dat je nog werkt met de eerste versie van OS X? Ik kan het me niet voorstellen, omdat toen de iMac G4 er nog niet was, maar die was wel erg traag. Maar goed, ik neem even aan dat je Jaguar (10.2) hebt. Dan denk ik toch aan de 'swap files'. Als je lang doorwerkt, vooral met zware programma's of webbrowsers, dan schrijft de computer steeds meer tijdelijke bestanden weg in het virtueel geheugen. Daardoor kun je met een ruimteprobleem op je harde schijf komen te zitten en dat heeft tot gevolg dat je computer erg traag wordt. Na een herstart moet het over zijn, want dan zijn die tijdelijke bestanden (de swap files) gewist.

Het was om aan te geven dat ik dus niet zelf de upgrade van bv. os 9 naar os X heb moeten doen, er stond al os X.0 op, zodoende heb ik dus geen firmware upgrades moeten uitvoeren om os X te kunnen draaien.

Volgens mij heb ik nu op mijn iMac een systeem staat dat bestaat uit bijgeleverde restore CDs (dus os X.0) geupgraded naar jaguar. Het kan misschien inderdaad wel zo zijn dat het aan swap files ligt, daarentegen was het volgens mij niet het geval dat mijn geheugen zo vol was en zou het niet zo langzaam moeten gaan lopen, maar ik ga wanneer het weer eens optreedt zeker proberen mijn geheugen zo leeg mogelijk te maken en dan weer programmas te starten.

[quote:121da80fdc="tony montana"] maar er staan heel wat voor mij onbekende termen in je quote dat volgens mij weinig te maken heeft met de vraag en het probleem :wink:[/quote:121da80fdc]

Het onderhoud van je systeem is in MacOS X anders dan in 9. Al die termen komen neer op systeem onderhoud. Waar we in 9 vooral dachten aan defragmenteren en het hebben van een zo kaal mogelijk systeem, heb ik nu veel baat bij ander onderhoud. :wink:

[quote:b2a2f82087="tony montana"] maar er staan heel wat voor mij onbekende termen in je quote dat volgens mij weinig te maken heeft met de vraag en het probleem :wink:[/quote:b2a2f82087]

Pjotr heeft juist wel zo’n beetje alle termen gegeven die [b:b2a2f82087]wel[/b:b2a2f82087] te maken kunnen hebben met het vertragen van Mac OS X.

Het update prebinding zal applicaties (na herstart van computer) zeker sneller doen opstarten.

je hebt volkomen gelijk, maar is het niet verstandig om eerst aan de peroon (ckiujjer) te informeren wat voor Besturingssyteem hij heeft, voordat men overgaat naar "prebinding"? Dit was vooraf niet kenbaar.. Prebinding is volgens [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=4428&highlight=prebinding]hier[/url] alleen maar noodzakelijk als je OSX.1 hebt of lager Hoe zit dat nou? :wink:

Welke updates van Jaguar heb je geinstalleerd?

Heb zelf een iMac G3 400 met 512 MB en Jaguar 10.2.6.

Na de update van 10.2.5 en 10.2.6 heb ik veel meer last van trage programma’s, en van zeer lang spinnende cd icoon (of is het nou een strandbal?).

Heb zelfs al een kernel crash gehad. :mrgreen: (AFP en SMB verbinding maken naar eenzelfde linux server vond ie toen niet leuk)

Met 10.2.3 en 10.2.4 heb ik dit echt nooit gehad.

Tot mijn grote schaamte moet ik mede delen dat nu zelfs op 9.2.2 :apple: werk.

Ja OS 10.2 is gewoon niks op een G3 400.

Ga sparen voor een G4 en hopen dat tegen die tijd OS 10.3 uit is.

[quote:0f435d0098="tony montana"]maar is het niet verstandig om eerst aan de peroon (ckiujjer) te informeren wat voor Besturingssyteem hij heeft, voordat men overgaat naar "prebinding"? :wink:[/quote:0f435d0098]

Heel goed gezien. Het is zeer verstandig te vragen naar meer informatie en naar de aard van het systeem. En dat gebeurde dus ook zoals je ter plekke kan lezen !!!

Yep.. sorry volgens mij ben ik nu een hooop dingen doorelkaar aan het halen.. :oops: :lol: :wink:

[quote:810c638030="tony montana"] Prebinding is volgens [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=4428&highlight=prebinding]hier[/url] alleen maar noodzakelijk als je OSX.1 hebt of lager :wink:[/quote:810c638030]

Na het installeren worden “systeemprestaties geoptimaliseerd” Het betreft hier de prestaties van het betreffende programma. Geen garantie voor andere applicaties. Nu nog wat handmatig gerommel of installatieprogjes die geen zin hebben in het optimaliseren van systeemprestaties en zie daar, alle reden toch nog wat prebinding te updaten. :smiley:

[quote="ckuijjer"]Nadat mijn iMac een tijd heeft aangestaan wil het soms voorkomen dat alle programma's die ik vanaf dat moment wil opstarten daar heel erg lang overdoen, vele malen langer dan normaal en soms te lang voor mijn geduld.

Nou dit is ook een van de zaken waar ik de laatste tijd steeds meer aan erger. Zie ook mijn nieuwe posting OS X wordt trager met tijd?".

Ik laat mijn iMac (17 inch FP, 768 Mb, 10.2.6) ook altijd aan staan. Als ik het uit de slaap wakker maak dan zie ik het scherm aan komen en dan weer verdwijnen. Vervolgens duurt het een tel of 20 voordat ik weer zie. En alles werkt dan zeer traag: opstarten van prgs, muisbewegingen zijn schokkerig, etc.

Het is verdomme geen LC475 met OS 8.5!!!

Ok, ben weer rustig.

Wat ik ook zie is dat er ondanks dat er maar weinig prgs openstaan (bijv. Proteus, Explorer en MT Newswatcher) zowat al mijn geheugen op is (ik gebruik Menumeters om geheugengebruik af te lezen). Van de 768 Mb ram is er soms maar 11 Mb over of zo!!!

Dan is mijn laptop (Pentium 3, 8000 mhz) op de zaak met een schamele 128 Mb ram toch flink wat rapper ondanks dat ik Word, Excel, Outlook openheb staan. Soms ook nog Powerpoint!

Kortom:
waarom is mijn nieuwe iMac zo traag!!!

8000 Mhz!!! héhé das leuk overgeklokt ... geen wonder dat da zo snel is. Ik heb pentium 3 650 Mhz en 128MB RAM en bij mij werkt da multitasking ook vlotjes ... behalve als ik weer wat ongeduldig ben en overal begin te klikken (zeker als msn opstaat)

Wat het geheugen van uw mac betreft: ik denk dat da wel ok is… als het os eerst het ram vult en daana pas de swap (wat trager is) … ik denk dat de cache van IE een groot gedeelte opvult.

Anders een kijken in de terminal ,weet niet exact welk commando: top, ps (probeer eerst eens ‘man + commando’ voor meer uitleg)

[quote:ca95995940="bassbug"]waarom is mijn nieuwe iMac zo traag!!![/quote:ca95995940]

Kijk, dat je mac trager wordt na mate hij of zij langer aanstaat, dat kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld dat de logs overbezet raken of dat de swapfile/cache te groot wordt (geen idee of jaguar dat heeft, windows wel).

Ik heb zelf ook wel eens dat een programma er langer over doet om op te starten, maar dat ligt er meestal aan dat een ander programma (bijvoorbeeld direct connect of toast) er wat langer over doet waardoor je mac deze het grote deel van zijn of haar rekenkracht aan dat programma geeft en de rest even laat rusten.

Het commando [color=green:ca95995940]top[/color:ca95995940] in de terminal laat heel netjes zien welk programma cpu-prioriteit krijgt.

Twee opties:

• koop een mooi systeemherstelprogramma zoals techtool of norton systemworks (de meningen zijn hierover verdeeld, zie diverse topics) ~ dit kan trouwens nooit kwaad
  • of wacht geduldig tot panther uitkomt, ik kan je vertellen: het is supersnel en worth the wait

Ik begrijp het probleem van ckuijjer volledig. Ik heb het namelijk ook. (12" powerbook, 256 Ram, 876Mhz, OS 10.2.8).

Ik heb laatst m’n mac volledig gecleaned, m.a.w., alles gebackuped, geformateerd, systeem + alle updates derop, no more file sharing shit,… (uitgezonderd java 1.4.1, apple is nu al meer dan 2 weken bezig de installer up te daten… I NEED IT).

Ik kreeg, na ee week zonder opnieuw opstarten, plots hetzelfde probleem wat ik voorheen ook had, en wat ckuijjer ook heeft…op een bepaald moment, zonder verklaring, starten alle progs traag op… en traag betekent : 5 tot 10 minuten !!! Dit is ook zo met het geven van een herstart opdracht.
Strandbal… minuten lang wachten…

Het is een vaaaaaaaag probleem,… ik snap er geen snars van.