Laptop onveilig door Wifi?

Er schijnt een gerucht te gaan dat inbrekers (in de VS) Wifi detectie technieken hebben gebruikt om er achter te komen waar Wifi netwerken zijn en dus waarschijnlijk ook laptops.

Moet ik dit serieus nemen of wat?

Ook interessant om te weten, volgens dit artikel (zie link) zijn Airport netwerken makkelijk te kraken.

http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/excerpt/wirlsshacks_chap1/index.html

Ik zou dit zeker serieus nemen.

Voor de gein ben ik ook al een paar keer met m’n iBook door de stad gereden en heb zo de nodige WiFi netwerken gevonden.
Dan weet je dus dat daar ergens in de buurt iemand zit met draadloze computerapparatuur.
Nou nog kijken bij welk huis het signaal het sterkst is, en je weet precies waar je moet zijn.

Mwah... ik maar me niet zo'n zorgen... ze kunnen dan misschien van buiten wel mijn WiFi netwerkje zien, maar dan zien ze nog steeds niet de rotweiler en de 13 katten met scherpe nagels! :-P

Nee, ik vind dit een beetje overdreven. Als je een huis zoekt waar iets te halen valt rij je toch gewoon naar Wassenaar in de vakanties?

[quote:c2f88a4f0b="Adriaan Mol"]Als je een huis zoekt waar iets te halen valt rij je toch gewoon naar Wassenaar in de vakanties?[/quote:c2f88a4f0b]

Ik heb geen auto… :frowning:

N ik m'n netwerk zo geincripteerd heb dat er niet is in te breken is het niet de bedoeling dat ze in m'n huis inbreken.

Dus de boel is wel goed te beveiligen? Ik wil in de toekomst namelijk ook draadloos, maar alleen als het veilig kan... :P

Het wep protocol is makkelijk te 'kraken', het is dan mogelijk mee te kijken op je netwerk met een packet sniffer zoals ettercap. Met een packetsniffer kan je alles volgen wat als plaintext over het netwerk gaat zoals email/email wachtwoorden, im programmas, url's,... Als je een vpn/ipsec verbinding maakt zit je behoorlijk veilig want dat kost echt heel veel tijd om te kraken.

[quote:ae89ad9037="Adriaan Mol"]...rij je toch gewoon naar Wassenaar in de vakanties?[/quote:ae89ad9037]

'k zal m’n buren ff waarschuwen…

:stuck_out_tongue:

Security van wireless LAN's is zeker een probleem. De WiFi is standaard nogal lek en gebruikers maken vaak slecht of geen gebruik van de (beperkte) beveiligingsmogelijkheden.

[quote:f2801c716f="alien"]Als je een vpn/ipsec verbinding maakt zit je behoorlijk veilig want dat kost echt heel veel tijd om te kraken.[/quote:f2801c716f]

Is dat makkelijk te doen? Heb je daar extra dingen bij nodig? :expressionless:

ipsec zit dus al in macosX, hier staat (in het duits) hoe je het kan gebruiken met een wlan verbinding: http://mopoinfo.informatik.uni-freiburg.de/docs/ipsec-macosx.php#Racoon

Er is ook een programma waarmee je het kan instellen http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17212

Dank je alien! 8)

Maar bij dit bericht ging het er juist niet om dat mensen in computernetwerken [b:c91ce89036]zelf [/b:c91ce89036]hebben ingebroken. Dat is nog wel te beveiligen. Volgens het gerucht hebben ze ingebroken in huizen en vervolgens laptops meegenomen.

Maar kan je een netwerk dan niet helemaal onzichtbaar maken, zodat een wardriver niet eens weet dat er een Wifi netwerk is?

lijkt me niet... of je moet je huis op de juiste manier (misschien loden muren ofzo isoleren 8) ) zodat er geen signalen meer naar buiten lekken. Of een hele slechte antenne nemen, dan lekt het ook niet naar buiten (waarschijnlijk ook niet naar de volgende kamer).

Voor alle criminele mac gebruikers in dit forum, kensington heeft een ultra-draagbaar detectortje uitgebracht. Hoef je niet je 17 inch powerbook te mee te sjouwen tijdens je werk… :stuck_out_tongue:

Ik denk dat de enige oplossing is het signaal te verzwakken, wat ook kan met Airport Extreme. En als ik de verschillende reviews mag geloven, werkt die Kensington voor geen meter.

[quote:f052c25a2f="Julian"]lijkt me niet... of je moet je huis op de juiste manier (misschien loden muren ofzo isoleren 8) ) zodat er geen signalen meer naar buiten lekken. Of een hele slechte antenne nemen, dan lekt het ook niet naar buiten (waarschijnlijk ook niet naar de volgende kamer).[/quote:f052c25a2f]

Niet helemaal waar
[img:f052c25a2f]http://www.walinsky.com/transmitterpower.jpg[/img:f052c25a2f]
Op je basestation kun je instellen hoe sterk je wilt zenden