LaserWriter 12/640 PS en Ethernet.

Ik heb een wat oudere LaserWriter 12/640 die ik rechtstreeks via ethernet op een iMac wil aansluiten, dat lukt echter niet.

Het lukt allemaal wel via mijn netwerk (op Hub en Router) geen probleem.

De iMac komt uiteindelijk niet in een netwerk te hangen.

Is er een mogelijkheid om van een usb hub naar ethernet te gaan ??

Moet ik andere kabels of zo gebruiken ??.
Volgens mij moet het rechtstreeks zonder al te veel problemen kunnen.

Enig idee waar ik deze kan downloaden de Apple Printer Utility-PPC, de printer is niet compleet meer.

Bedankt :finderoud:

Om deze printer rechtstreeks aan te kunnen sluiten op een computer heb je een ethernet patchcable (het standaard type ethernetkabel) nodig en een aaui naar rj45 converter, zodat je standaard ethernetkabels kunt gebruiken. Deze is nodig omdat de printer een verouderd type ethernetpoort heeft.

Wat je verder nodig hebt is het programma ‘Apple Printer Utility-PPC’ om de netwerkinstellingen in de printer zelf goed in te stellen. Deze staat op de installatie-cd van de systeemversies voor Mac OS X, maar misschien kun je dit programma ook downloaden. Dit programma werkt dacht ik niet echt goed in de classic-omgeving. Je hebt deze maar 1 keer nodig, dus herstarten in OS 9 lijkt me niet zo’n probleem.

Dit doe ik uit mijn hoofd, dus het kan zijn dat je even moet spelen met de instellingen: De printer moet een IP adres hebben in dezelfde range als de computer, bijvoorbeeld 10.0.0.2 voor de printer en 10.0.0.1 voor de computer (geen DHCP dus). Beide hetzelfde subnetmasker, 255.255.255.0 in dit voorbeeld. Je kunt de printer dan zo toevoegen in Print Center.

Ik denk dat het hiermee lukt, maar ik garandeer niks :wink:

Dank voor je reaktie, ik was vergeten om te vertellen dat OS 8.6 is wat op een iMac draait, maakt dat verschil ?

De printer hangt niet in een netwerk dan heb je toch geen ip adressen nodig, ik heb zelf een ethernet printer aan een quadra 840 hangen en dat werkt gewoon zonder het instellen van een ip adres ?

bedoel je met aaui naar rj45 converter, ook wel bekend als transciever ?
Kan dat ook met een Apple Ethernet twisted-pair transciever ?

Is er een mogelijkheid om van een usb hub naar ethernet te gaan ??

Dank :finderoud:

Bij mij was het destijds: -crossoverkabel kopen - appletalk aanzetten - verschijnt vanzelf in de kiezer of printerbeheer

Ja beste Richard dat dacht ik ook :(

:finderoud:

[quote:f30928c5e0="Macosx"]Ja beste Richard dat dacht ik ook :(

:finderoud:[/quote:f30928c5e0]

Is het wel een postscript-printer?? Anders kan het volgens mij niet.
Als de printer en appletalk aanstaan, moet je hem direct in de kiezer kunnen zien. Gebruik anders eens laserwriter8.

Ik heb de originele installatie-cd van OS8.5 nog. Ik zal eens kijken of dat bestand, wat jij noemt, erop staat. Als het niet al te groot is, wil ik het je wel e-mailen. Maar ik ben bang dat er iets mis is met het contact tussen je mac en de printer en dat dat programma dan ook niet werkt.

Richard het is absoluut een postscript printer 8)

In de Mac waarmee ik normaal gesproken werk zit een netwerkkaart waar het blijkbaar niet uitmaakt wat voor soort kabel er aan hangt. Een oude Power Mac die ik onder het stof vandaan heb gehaald heb ik met een ethernet crosscable verbonden. Aan de naam af te lezen is een ethernet twisted-pair transceiver hetzelfde soort kastje als wat ik gebruik, maar dan eentje die het gebruik van een crosscable overbodig maakt. Als die conclusie klopt heb je dus wel een gewone ethernetkabel nodig.

Ik heb het even nagevraagd voor je, want die Power Mac zag de printer eerst ook niet: AppleTalk in de regelpanelen hoort op ethernet te staan en dan pakt ie 'm. Als je de printer via AppleTalk aanstuurt heb je inderdaad geen IP adressen nodig. Ik werk zelf altijd met TCP/IP, maar dit kan inderdaad ook. Ik kan met die Power Mac simpelweg LaserWriter 8 selecteren in de Kiezer en dan de 12/640 PS. En voor de instellingen van de printer zelf (fonts, wel of geen opstartpagina, en dat soort dingen) kun je dan dat andere programma gebruiken.

Wat betreft die converter: transceivers worden ze dacht ik ook wel eens genoemd, het zijn dit soort dingen:

http://store1.yimg.com/I/lovemacs_1787_1385460

Usb naar ethernet-converters zijn er wel, maar ik vraag me af of dat wel zo stabiel werkt als een gewone ethernetverbinding. Je hebt een iMac toch? Daar zit standaard al een ethernetpoort in, dus mijn suggestie is om die te gebruiken.

Bedankt Ivo voor de info, ik heb zo'n idee dat het de kabel moet zijn. Kun je me uitleggen hoe ik het verschil tussen de kabels kan zien ?

Nogmaals met de kabels die ik nu gebruik lukt het dus alleen via een hub of router.

Als je die kabel even losmaakt en dan die beide doorzichtige klikstekkertjes (rj45-stekkertjes) tegen elkaar houdt kun je het verschil zien. Daarvoor hou je de lipjes (die dingen die bij het aansluiten het klik-geluid veroorzaken) naar achter en de kabels naar onder, zodat je beide stekkers op dezelfde manier vast hebt. Als het goed is zie je nu zoiets, maar dan twee naast elkaar:

http://www.unixuser.org/~euske/doc/ethernet/ether1.jpg

Bij een gewone kabel, ook wel patch genoemd (die meestal wordt gebruikt om computers aan hubs e.d. te verbinden), horen de kleurtjes in beide stekkers op EXACT dezelfde volgorde te liggen, dus als de draden in de stekker links rood groen zwart geel zijn, dan moeten die rechts ook in die volgorde liggen (niet gespiegeld).

Bij een crosskabel (die meestal wordt gebruikt om computers rechtstreeks met elkaar te verbinden), ligt het verhaal anders. Ik zal je de technische info besparen, het komt er op neer dat een ethernetkaart niet kan verzenden op hetzelfde pinnetje van de rj45-poort als ontvangen, daarom zijn de draden in de kabel gekruisd. Als je met hubjes en routers werkt dan heb je meestal normale kabels nodig.

Een crosskabel heeft bijvoorbeeld links zwart geel rood groen en rechts rood groen zwart geel. Ze liggen dus NIET op dezelfde volgorde.

Kleuren kunnen afwijken en het kan ook goed dat je 8 draden hebt i.p.v. 4, de overige 4 zijn voor het afschermen van interferentie veroorzaakt door de andere draden in de kabel als ik me niet vergis.

Duidelijk verhaal :)

Bedankt :finderoud: