Laten we lief zijn voor elkaar...

...Zou ik hebben gezegd als mijn naam J.P. Balkenende zou zijn geweest in plaats van Jeroen.. Ik zat vanmorgen nog heel even op het forum te lezen, voordat ik aanstalten ging maken om naar mijn werk te vertrekken en ik was eerlijk gezegd nogal verbaasd over de verschillende reacties die mijn doelloze poll heeft weten te veroorzaken..en dan doel ik met name op de reacties die maar gelijk het bannen van mijn persoon op deze site aan het voorstellen waren en andere maatregelen..

Eerlijk gezegd snap ik de ophef niet helemaal, dit is tenslotte de plek waar je alle off topic posts mag neerzetten (Plek voor alle off-topic onderwerpen. Gratis vers sappig appeltje bij binnenkomst.) en dan was het nog maar 1 topic ook…Laten we zeggen dat ik de consternatie beter had begrepen als ik de hele voorpagina had volgegooid met dit soort polls, wat dus wel een echt irritante actie zou zijn geweest…Het ging hier om 1 topic, waar je, als het je niet aanstaat, met een simpele klik op de “terug” button, of via de makkelijk vindbare links weer uit kan gaan, dus waarom reageren alsof ik juist iets verschrikkelijks beledigends heb voorgesteld? Ik hoopte eigenlijk dat deze poll wel grappig zou zijn, maar blijkbaar heb ik een ander soort gevoel voor humor…wat goed is, want het zou behoorlijk saai worden als we allemaal hetzelfde zouden zijn, niet? Verder kwam er kritiek dat dit al eens eerder was gedaan, welnu, ik was deze topic niet eerder tegengekomen en om nou voor iedere doelloos item een zoekfunctie los te gaan laten, vind ik, maar dat is mijn eigen mening, een beetje omslachtig. Dit natuurlijk niet ten nadele van de zoekfunctie, want deze is wel degelijk handig op het moment dat je op zoek bent naar een specifiek probleem, of iets dergelijks, maar ik vind dat er op het moment te veel ophef wordt gemaakt over de zogenaamde dubbele topics, helemaal als deze in de Lounge zijn te vinden en ik vind niet dat je dit soort dingen meteen als een halszaak moet gaan benaderen. Als een topic je niet aanstaat, laat deze dan gewoon links liggen, zodat deze (als de rest van het forum dezelfde mening heeft) vanzelf uit de topic lijst verdwijnt.

Dit was dan even een voorbeeld van iets wat mijzelf is overkomen, maar ik zie het vaker en vaker op het forum voorkomen en ik heb nou niet het idee dat dit een goede reclame voor de site is. Dat ik niet alleen sta in mijn mening weet ik inmiddels, doordat ik van vrienden en collega’s precies hetzelfde hoor. Ook zei vinden het af en toe betweterige gedoe een beetje ver gaan en op zijn tijd tegen het kinderachtige aanhangen. Let op: het gaat hier dus niet alleen over berichten die ikzelf of een bekende van mij heeft geschreven…het lijkt wel of iedereen die een keer niet de zoekfunctie heeft gebruikt of een topic in het verkeerde forum heeft durven schrijven vogelvrij is verklaard…Ik ben het zelfs al een keer tegengekomen dat een persoon bij zijn eerste post al meteen werd aangesproken op het feit dat hij verzuimd had de zoekfunctie te gebruiken…nu is deze zoekfunctie wel makkelijk te vinden, maar het nu ook weer niet zo dat deze meteen in het oog springt op het moment dat je je op het forum begeeft…en om op zo’n manier een nieuwe gebruiker te verwelkomen vind ik niet echt passend (ikzelf werd als nieuwe gebruiker gewoon netje welkom geheten en zo hoort het te gaan, naar mijn mening) nu weet ik dat dit voorbeeld wel een uiterste is, maar het geeft wel aan dat mensen hier af en toe een beetje over de top gaan met het wijzen op de roemruchte zoekfunctie…

Verder lijkt het af en toe wel of mensen zich beter voelen dan andere forumgebruikers op het moment dat ze eerder geregistreerd zijn, ofwel meer berichten achter hun naam hebben staan en deze mensen hebben soms ook de neiging om zich op bepaalde momenten zeer denigrerend uit te laten tegenover de andere forumgebruikers…ook dit lijkt me niet echt een goede reclame voor de site, zeker niet als trouwe gebruikers zometeen het forum links gaan laten liggen, omdat dit soort dingen te vaak voor gaan komen en dat zou zeer jammer zijn…Ik heb het even niet over het terechtwijzen van mensen die bewust dingen gaan posten die niet door de beugel kunnen natuurlijk, maar daar hebben we de moderators voor en ik ben ervan overtuigd dat die het in- en het overzicht hebben om deze mensen aan te pakken, dus dat is ook weer een reden minder om je op te gaan winden over berichten…

Wat is dus eigenijk zou willen zeggen, doe alsof dit een echte lounge is en relax een beetje…al die opwinding over dubbele posts en doelloze berichten in de lounge is nergens goed voor…een beetje humor tonen kan geen kwaad. (En sommige doelloze berichten zijn wel degelijk grappig…)

Met vriendelijke groet,

Jeroen.

P.S. Dit topic is absoluut niet bedoeld om dit forum af te zeiken, ik kom hier nog steeds graag even binnenkijken en als je een probleem hebt is er altijd wel iemand die je daarmee kan helpen, dus op bovenstaand puntje na heb ik alleen maar lof over macosx.nl en ik raadt het ook nog steeds aan bij mijn mede Macgebruikers. Verder zijn verreweg de meeste mensen hier zeer geschikte personen en heb ik het vermoeden dat het een klein groepje gebruikers is die het heerlijk vinden om te mekkeren, maar hiermee bereiken ze wel irritatie bij andere gebruikers…wat hun bedoelingen ook moge zijn.

P.S.2 Ja, ik weet dat er meerdere topics als deze zijn (bewijst mijn punt ook wel weer een beetje…) maar ik vind dat dit onderwerp wel weer eens mocht worden aangesneden…het lezen van de reacties vanochtend maakte me een beetje verdrietig…Nee, ik denk niet dat dit topic het aangesneden probleem gaat oplossen, maar ik heb het in ieder geval van me afgeschreven en dat is ook wat waard. Verder zullen er ongetwijfeld mensen zijn die het niet met me eens zijn, welnu dat is hun goed recht, ik heb alleen even mijn mening op de zaak weergegeven.

-Wat moeten de Windows gebruikers wel niet denken als ze ons onderling zien bekvechten?-

Je neemt het loungegebeuren nu zelf misschien wat te serieus.... Niet mee zitten.. Die mensen in dat draadje bedoelen het niet zo kwaad... (en zijn helemaal de ergsten niet).

Het is altijd lastig te beoordelen of een plagerige opmerking wel kan…
En aan een slotje moet je zeker niet te zwaar tillen.
Kop op. :slight_smile:

ps: alleen maar lief zijn (zoals ik bijv.) dat is ook ontzettend saai, en levert heel weining humor op.

Mr. Wabbit zet er de volgende keer ff een linkje bij nu heb ik me rot moeten zoeken om uit te vinden waar dit over ging. :wink:

Voor de mensen die zelf niet willen zoeken: hier klikken

:? ???

Jeroen.. je moet gewoon de term "opzouten" gewoon met een korreltje zout nemen... verder kan ik je niet op onwaarheden betrappen.....

p.s. 22.40 U was ik pas thuis… :frowning:

Jeroen,

als je hier al even komt, weet je dat bijna iedereen hier op het forum tenminste één ding met elkaar gemeen hebben, en dat is de hekel aan dubbele topics. Zo ook ik.

Iets kan leuk zijn. Soms 1 keer, soms 2, heel af en toe zelfs 3 keer. Maar als je een topic opent wat nergens over gaat, en het uitgangspunt heeft waar al 5 andere topics over bestaan, denk ik bij mezelf: post daar gewoon wat in plaats van een topic openen. Tweede wat ik denk is; als je je verveelt, zoek een hobby, maar ga geen zinloze topics openen…

Zeker voor bezoekers die hier al lang komen is de irritatie groot. Nieuwe leden kennen veel oude topics niet, en hebben vaak niet eens door dat er al 6 topics over hetzelfde gaan, maar sommigen, waaronder dus ook ik, hebben al die topics al een keer voorbij zien komen, en op een gegeven moment is de irritatie gelijk aan een gemiddeld uurtje Tell-Sell TV kijken, snappie ?

En zoals Monster al zei, vat het niet te zwaar op, en al zeker niet persoonlijk, maar ik hoop gewoon dat meer mensen nadenken voor ze iets zeggen / posten…

Maar dit is de lounge. Daar [i:cadf2c35b5]horen[/i:cadf2c35b5] alleen onzinnige en off topic threads te staan. Mensen die daar niet van houden kunnen toch wegblijven? In bijna alle andere threads zijn de topics serieus (naar mijn mening soms wel eens wat [i:cadf2c35b5]te[/i:cadf2c35b5].

[quote:4c716b7318="unSOUND"]Iets kan leuk zijn. Soms 1 keer, soms 2, heel af en toe zelfs 3 keer. Maar als je een topic opent wat nergens over gaat, en het uitgangspunt heeft waar al 5 andere topics over bestaan, denk ik bij mezelf: post daar gewoon wat in plaats van een topic openen. Tweede wat ik denk is; als je je verveelt, zoek een hobby, maar ga geen zinloze topics openen...

Zeker voor bezoekers die hier al lang komen is de irritatie groot. Nieuwe leden kennen veel oude topics niet, en hebben vaak niet eens door dat er al 6 topics over hetzelfde gaan, maar sommigen, waaronder dus ook ik, hebben al die topics al een keer voorbij zien komen, en op een gegeven moment is de irritatie gelijk aan een gemiddeld uurtje Tell-Sell TV kijken, snappie ?[/quote:4c716b7318]

Het is hetzelfde probleem dat zich in nieuwsgroepen manifesteert. De “ouwe rotten” hebben bijna alles al eens voorbij zien komen, soms zelfs meerdere malen, en die moeten de newbees dan op liefst zo schoolmeesterachtige wijze corrigeren en verwijzen in het beste geval door naar de zoekfunctie (in nieuwsgroepen wordt je dan verwezen naar Google). :roll:

Het vervelende is dat er op den duur steeds minder overblijft, want bijna alles is al eens besproken, of iemand vind dat het zoveel op wat anders lijkt dat er wel een slotje op kan. Het beeld ontstaat dat je je eerst maar eens een uur met de zoekfunctie de hele site historie door moet schoffelen, en als je dan echt niets vind wat er op lijkt, dan mag je een nieuw topic openen.

Dat is m.i. de dood in de pot. Een forum bestaat juist bij de gratie van de dynamiek en het vermogen zich te vernieuwen, als je dat niet meer doet sterft 't namelijk af (het beeld van een verlaten terrein, bewaakt door ouwe sjagrijnige waakhonden doemt op) :wink:

In ieder geval viel mij als herintredende Maccer ook al op dat een relatief groot aantal mensen erg korte lontjes hebben, kortaf reageren en mij i.i.g. geen gevoel van “welkom bij de klup” gaven, een dergelijke sfeer kan je niet simpelweg af doen met “een korreltje zout” of "niet te zwaar opvatten, het is wat het is. Dat is wellicht iets om bij stil te staan…

[quote:0502104bae="unSOUND"]Jeroen,

als je hier al even komt, weet je dat bijna iedereen hier op het forum tenminste één ding met elkaar gemeen hebben, en dat is de hekel aan dubbele topics. Zo ook ik.

Iets kan leuk zijn. Soms 1 keer, soms 2, heel af en toe zelfs 3 keer. Maar als je een topic opent wat nergens over gaat, en het uitgangspunt heeft waar al 5 andere topics over bestaan, denk ik bij mezelf: post daar gewoon wat in plaats van een topic openen. Tweede wat ik denk is; als je je verveelt, zoek een hobby, maar ga geen zinloze topics openen…

Zeker voor bezoekers die hier al lang komen is de irritatie groot. Nieuwe leden kennen veel oude topics niet, en hebben vaak niet eens door dat er al 6 topics over hetzelfde gaan, maar sommigen, waaronder dus ook ik, hebben al die topics al een keer voorbij zien komen, en op een gegeven moment is de irritatie gelijk aan een gemiddeld uurtje Tell-Sell TV kijken, snappie ?

En zoals Monster al zei, vat het niet te zwaar op, en al zeker niet persoonlijk, maar ik hoop gewoon dat meer mensen nadenken voor ze iets zeggen / posten…[/quote:0502104bae]

Het is ook niet zo dat ik me persoonlijk aangesproken voel…gaat meer om het algemeen belang van de site…op het moment dat mensen zo worden afgeblaft, zelfs nieuwe mensen die net komen kijken, dan zullen dan niet met een positief gevoel de site verlaten…en dat terwijl deze site echt de moeite waard is…een van de beste Nederlands forums, naar mijn mening.

Kijk…dat je geirriteerd kan raken doordat topics voor de 36e keer langskomen, o.k…kan ik begrijpen, maar dat is nog geen reden om iemand af te blaffen…ik raak ook nog wel eens geirriteerd, maar probeer altijd te voorkomen om onsympathiek over te komen, gezien dat voor beide partijen een negatief effect heeft (ik weet niet of dat altijd lukt…waarschijnlijk niet helemaal, maar daar zijn we mensen voor…)

Heel goed "Zweef"... prima gesproken.... enne.. over dat korreltje zout , dat was sarcastisch maar dat was nl. iets tussen mr Wabbit en ik

en zweef, hêrintraider ?

en verder Keep on Rocking in the Free World… 8)

Beetje laat thuis gekomen weer dus? Zelfs nog later dan ik en ik had er nog een tijdje "leren gitaarspelen" opzitten..sorry dat ik niet mee kon helpen daardoor..maar ik blijf wel langslopen aan het eind van de dag om te zien of er nog wat gedaan kan worden hoor..is nog steeds ook wel een beetje mijn afdeling

en nou opzouten.... :P

Zeg, Wabbit, als je een beetje hebt opgelet gisteravond, heb je kunnen zien dat iVeo en ik een beetje hebben zitten dollen. In jouw draadje en in die van Turb ([url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=591799#591799](hier e.v.)[/url], die steeds [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=592426#592426]zo innig zijn affectie voor Zora ten toon spreidt[/url], die vervolgens steeds net doet alsof ze niet reageert (zoekt en gij vindt vele voorbeelden van de laatste dagen). Een beetje dollen in de lounge hoort er bij. Het lijkt mij duidelijk dat dat 'opzouten' van iVeo in eerste instantie niet op jou slaat, maar een keurige on-topic reactie is. Ze stelt een soort democratisch modden voor (demo-deratie?).

Als je hier al wat langer meeloopt (zoals jij zo langzamerhand) kan je zien dat in het algemeen het starten van polletjes je niet in dank wordt afgenomen. Eens in de zoveel tijd krijgen we een nieuwe puber op het forum die enkele polletjes per dag het forum opslingert. Het liefst met BrEeZaH taal, smilies, vele spelfauten en onleesbaar kromme zinnen. De reacties kan je zien als een zelfreinigend vermogen van het forum. Het starten van een poll zoals die exit-poll over de EU-grondwet van Zora, daar is niemand op tegen. Onzinnige polletjes hebben we wel genoeg gezien, geloof ik. “Ja…ik had niks te doen…ja, ik wilde ook wel eens een Poll maken…Ja…ik had geen idee wat te vragen…” is niet echt een excuus voor forumvervuiling. Dan kan je niemand kwalijk nemen als ze met je draadje op de loop gaan in een poging er iets anders lichtvoetigs van te maken. Geslaagde voorbeelden van geheel ten goede ontspoorde draadjes zijn volgens mij" Turbo-Blauw. Confused?" en “hoeveel pagina’s haalt dit onderwerp?”. Als je niet weet welke ik bedoel, de zoekfunctie is je vriend :wink:

Maarreh… Wabbit, hoe zit het met de lengte van jouw lontje? Die van mij is lang joh!

En nog even wat anders, Jeroen. Keurig on topic, dat wel. Kon dit niet met een PB: [quote:e568bf4023="Mr Wabbit"]Beetje laat thuis gekomen weer dus? Zelfs nog later dan ik en ik had er nog een tijdje "leren gitaarspelen" opzitten..sorry dat ik niet mee kon helpen daardoor..maar ik blijf wel langslopen aan het eind van de dag om te zien of er nog wat gedaan kan worden hoor..is nog steeds ook wel een beetje mijn afdeling[/quote:e568bf4023] Lijkt me off topic en meer een onderonsje dan iets waar een ander op een of andere wijze plezier aan zou kunnen beleven...

maar ook hier :wink: want het blijft de lounge he.

Beste Fistkikker..

Mijn lont is vrij lang…dat kan ik je verzekeren…ik heb die poll topic ook meer als voorbeeld aangehaald…waar het mij om gaat is dat dit soort dingen vaker voorkomen…dat het OPZOUTEN! een dolletjes was begrijp ik ook wel, maar het echt afzeiken van mensen komt wel vaak voor…had al langer het idee om er een topic over te beginnen, maar nu vond ik het tijd om het daadwerkelijk eens te doen…

Anyway, zag het net weer, een jongen van 14 vraagt iets over het Grafisch Lyceum Amsterdam…eerste reactie die hij kreeg: Ik zou eerst een bijles Nederlands gaan nemen ( http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=593260#593260 )…aan dit soort dingen heb ik dus een hekel…zit geen humor in, en heeft niets constructiefs…en daarom heb ik deze topic gestart…

[quote:511b5aba93="Mr Wabbit"]Beste Fistkikker..

Mijn lont is vrij lang…dat kan ik je verzekeren…[/quote:511b5aba93]bespaar me de details ;)[quote:511b5aba93=“de heer B. Bunny”]Anyway, zag het net weer, een jongen van 14 vraagt iets over het Grafisch Lyceum Amsterdam…eerste reactie die hij kreeg: Ik zou eerst een bijles Nederlands gaan nemen ( http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=593260#593260 )…aan dit soort dingen heb ik dus een hekel…zit geen humor in, en heeft niets constructiefs…en daarom heb ik deze topic gestart…[/quote:511b5aba93]
Op zich heb je gelijk. Zo is er ook een topic met de titel iBook branden, met in de eerste post, een opmerking, geen vraag. Afgezien van het feit dat er in dat draadje serieus gepoogd wordt die jongen te helpen, wordt hij toch duidelijk op z’n nummer gezet mbt. zijn zwakke vraagstelling. Zoiets bedoel je, begrijp ik. Op zich goed dat het forum het niveau in de gaten houdt, zodat we geen tweakers,net worden (de regels en de sfeer daar wel eens gezien?), maar het kan ook vriendelijker…

Mijn lont is heel kort, vraag maar aan mijn vrouw ;)

Wat een gezeur zeg, is dit de 2e kamer ofzo? Wat een politiek correct gezeik. bah.
Ophouden anders sla ik jullie met de koppen tegen elkaar :smiley:

JA LEKKER!

graag sigterm. En dan weet ik nog wel wat andere spelletjes :innocent:

[quote:e3a3d10123="fistkikker"][quote:e3a3d10123="Mr Wabbit"]Beste Fistkikker..

Mijn lont is vrij lang…dat kan ik je verzekeren…[/quote:e3a3d10123]bespaar me de details ;)[/quote:e3a3d10123]

Kijk…da’s humor :smiley:

< :innocent: modus> vriendelijkheid kost niets </ :innocent: modus>

'-)