Layer masks and clipping masks

Kan iemand mij uitleggen hoe Layer en clipping mask werken. Het Engels uit de tutorial begrijp ik niet en ook niet als ik de tekst omzet naar Nederlands. Ik ben er al een tijdje mee bezig om dit onderwerp onder de knie te krijgen, maar het lukt mij niet.

In Pixelmator, neem ik aan?

Met een layer mask kun je delen van een laag doorzichtig (of doorschijnend) maken. Als je met rechts klikt op een laag in het venster „Layers”, kun je op die manier een layer mask toevoegen. Hierdoor komt er een wit vlak naast de inhoud van de laag te staan: dat stelt het masker voor. Klik op dat witte vlak om het te selecteren, en alles dat je dan tekent, doe je op het masker in plaats van op de laag zelf. Klik op de eigenlijke laag om daarop te werken.

Wat het masker precies doet, is het volgende: overal waar het masker wit is, is de inhoud van de laag te zien. Overal waar het masker zwart is, wordt de laag verborgen en zie je wat er staat op de lagen eronder. Grijstinten zijn doorschijnend: hoe donkerder het grijs, hoe meer je er doorheen ziet.

Probeer het maar: open een foto, maak een tweede laag en zet daar een andere foto op, zodat ze over elkaar heen liggen. Voeg dan een masker toe aan de bovenste laag en ga daar met zwart op tekenen: lijnen, rechthoeken, wat je maar wilt. Je zult zien dat overal waar je dat doet, de foto op de onderste laag zichtbaar wordt.

In de praktijk kun je dit gebruiken om dingen te doen als, bijvoorbeeld, het vervangen van de lucht in een foto. Leg een foto van een mooie lucht op de onderste laag, en zet een foto met een lelijke lucht er overheen op een andere laag. Als je dan de lucht op die bovenste foto selecteert, een masker toevoegt en en dan de selectie vult met zwart (op het masker!) dan zie je ineens de mooie lucht. Je kunt dan nog met de hand bijwerken voor bijvoorbeeld delen die niet goed geselecteerd waren met het tekengereedschap in te kleuren, of nu net op plekken die onbedoeld wegvallen, het zwart op het masker weer weg te gummen.

Een clipping mask doet iets vergelijkbaars, maar anders. Daarbij maak je twee lagen, eentje met de vorm die je wilt hebben. Op de tweede laag, die daarboven moet liggen, zet je bijvoorbeeld een foto. Door van die tweede (bovenste) laag een clipping mask te maken, zul je de foto zien maar in de vorm van de laag eronder. Op die manier kun je eenvoudig bijvoorbeeld tekst maken die „gevuld” is met een foto.

Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Toch heb ik nog een vraag. Je zegt:open een foto, maak een tweede laag en zet daar een andere foto op. Als ik dat doe dan verschijnt die nieuwe afbeelding niet op de 1e laag maar in een nieuw venster in een tabblad.
Overigens ik gebruik Pixelmator pro en niet Pixelmator.

Het toevoegen van een nieuwe laag heb ik gevonden. Je moet eenvoudig via insert een foto toevoegen. Ik ga nu verder met het bestuderen van je tekst. Misschien heb ik dan nog een vraag.

In plaats van via Insert, kun je ook vanuit de Finder een foto in het venster slepen, die wordt dan als een nieuwe laag geplaatst. Ik denk niet dat het voor deze technieken uitmaakt of je Pixelmator of Pixelmator Pro gebruikt :slight_smile:

Heel erg bedankt. Het is mij nu volkomen duidelijk.