LCD / CRT Canon EOS 350D

Ik heb gisteren een 350D gekocht. Na lang wikken en wegen. Had op mijn vorige baan een 300D en die beviel perfect. De Canon schijnt minder ruis in de donkere partijen te hebben dan de Nikon D70. Overal zeiden ze dat ze kwalitatief (beeld) hetzelfde zijn. De Nikon is degelijker maar ook weer groter, zwaarder. Daarin tegen is de 350D niet meer zo'n plastic verschijning als de 300D.

Maar nu mijn vraag?

Nu maak ik foto’s en haal die op mijn iMac binnen. Ze zien er prima uit contrast/scherpte. Ik hoef er in Photoshop niets aan te doen.

Open ik die foto’s op een windows met CRT scherm, zijn de foto’s hardstikke donker. Ligt dit soms aan het iMac schermprofiel of zo? Als ik het profiel instel op generic monitor dan worden ze ook donker. Ik snap er niks van!

Iemand een idee?

eem woord MICROSOFT :evil: Of laten we het zo zeggen windows is niet zo goed in kleurcalibratie. Jou imac heeft sowiezo al een beter beeld. en je kunt het ook nog redelijk goed clibreren wat ik tot nu toe met een windows bak nog niet voor elkaar gekregen heb.

gretz m

Heeft te maken met de gamma-instelling verschil tussen Mac en PC.

Het heeft in ieder geval niets met je camera of de beeldkwaliteit te maken, maar met het colormanagementsysteem en je instellingen in Photoshop.

Ik heb hetzelfde ervaren (gebruik overigens wel een Nikon D70) met kleuren en contrast. Op de iBook goed en op een Windows machine veel minder. Valt niets aan te doen is mijn ervaring. Gewoon je iMac blijven gebruiken als je foto's bekijkt / bewerkt.

Wat een dikke kul is dit nu weer?! Windows heeft het weer gedaan. Mijn Eizo L885 monitor is nu aangesloten op een powermac i.p.v. een pc (overigens met identiek dezelfde grafische kaart). Met zowel de pc als de mac gebruikte ik het door Eizo geleverde schermprofiel. Ik merk geen enkel verschil. Ook met de mac staat de gammawaarde nu op 2,2. Wordt overigens aangeraden.

Kan iemand mij eens uitleggen waar dat verschil zit als je een identieke monitor gebruikt met hetzelfde kleurenprofiel en dezelfde grafische kaart?

[quote:ad94d8fba2="McBallistic"]Wat een dikke kul is dit nu weer?! Windows heeft het weer gedaan. Mijn Eizo L885 monitor is nu aangesloten op een powermac i.p.v. een pc (overigens met identiek dezelfde grafische kaart). Met zowel de pc als de mac gebruikte ik het door Eizo geleverde schermprofiel. Ik merk geen enkel verschil. Ook met de mac staat de gammawaarde nu op 2,2. Wordt overigens aangeraden.

Kan iemand mij eens uitleggen waar dat verschil zit als je een identieke monitor gebruikt met hetzelfde kleurenprofiel en dezelfde grafische kaart?[/quote:ad94d8fba2]

nee, daar zit volgens mij geen verschil in als je de instellingen hetzelfde zet. dan kun je het ook prima op windows zien. zelfs al is het scherm en de grafische kaart anders, wat het verschil uitmaakt is dat de standaard instelling (is dit de gamma?) veel en veeeel donkerder is. elke keer zie ik het weer, ook bij websites met foto’s en dergelijken… die zien er fris uit op mijn mac, terwijl de computers bijvoorbeeld bij mij op de universiteit veel donkerder staan ingesteld waardoor zeker foto-beeld-materiaal minder goed te zien is. heeft gewoon met een instelling te maken die standaard op windows waarschijnlijk redelijk donker is en het gros van de windows gebruikers veranderen dit waarschijnlijk niet.

Akkoord. Hetzelfde fenomeen (hé, die kleuren zien er plotseling niet lekker meer uit) treedt op wanneer je je beeldscherm kalibreert. Dat is allemaal een kwestie van perceptie. Als de cijfers kloppen, is er echter geen discussie meer mogelijk.

Je moet in ieder geval wel op beide computers, mac en PC een colormanagementsysteem aan hebben staan. Heb je dat niet dan heb je inderdaad een probleem (en weet je eigenlijk al helemaal niet wat je ziet. De mac is vrijwel volledig colorsync, zelfs safari ondersteunt colorsync zodat foto's met een profiel netjes worden weergegeven.

Foto’s met een profiel maar op een PC zonder ICM worden naar je gevoel te donker en in ieder geval donkerder weergegeven dan op de mac.

Zie ook: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=120384&highlight=gamma#120384

[quote:b749b78738="profclimber"]eem woord MICROSOFT :evil: Of laten we het zo zeggen windows is niet zo goed in kleurcalibratie. Jou imac heeft sowiezo al een beter beeld.[/quote:b749b78738] Deze post ding mee naar de 'MacOSX.nl-Onzin-AntwoordTroffee-2005'. Te bout, te stellig en niet per definitie waar.

Recentere aanvulling/bevestiging op Desk’s gammalinkje:
•Kalibratie scherm → even doorlezen tot (uiteraard) Erik z’n zegje doet…

PS: Ik zal de vraag vd topicsteller (en de topictitel!) vnvnd nog even rustig op me in laten werken. Er moet ook nog gewerkt worden :stuck_out_tongue:

Alles staat of valt dus met Colormanagement!

Colormanagement is een systeem waarbij icc-profielen worden gemaakt van allerlei randapparatuur (scanners, monitoren, printers, drukpersen (en eventueel ook camera’s, alhoewel het nut daarvan nogal in vrage kan worden getrokken)). Door middel van die kleurprofielen weet het systeem hoe kleuren van het ene apparaat zo weergegeven moeten worden dat ze op een ander apparaat er net zo uit komen te zien. Dit houdt eigenlijk in dat je van al je apparaten profielen zult moeten maken (bij je printer houdt dat in dat je voor elke papiersoort die je gebruikt profielen moet (laten) maken). De reden waarom het geen zin heeft een cameraprofiel te maken is dat bij iedere opname het licht anders is (of je moet hem gebruiken in een studio, waarbij je bij elke opname die je maakt ook een opname maakt met kleurkaart) waardoor de karakteristieken van je camera veranderen (zeker als je ook nog eens je witbalansinstellingen in de camera aanpast (of op automatisch hebt staan). Wil je echter op een goede manier aan de slag met foto’s op je computer (of het nou Windows of Mac is) dan zul je eigenlijk kleurprofielen voor je scherm moeten maken. Het beste is een hardwarematige callibratie (dmv een GretagMacBeth Eye-One Display) maar mocht je daar geen beschikking over hebben kan je ook altijd via de systeemvoorkeuren > beeldschermen > kleur op Kalibreer klikken en dan krijg je een softwarematige callibratie van je monitor. Op een PC weet ik niet of er ook zoiets is ingebouwd in het systeem (anders kan je daar nog Adobe Gamma gebruiken wat bij Photoshop wordt meegeleverd). Epson levert bij veel printers ook een aantal papierprofielen mee die voor normaal gebruik prima zijn. Alleen een veeleisende gebruiker zal verschillen ontdekken in profielen die speciaal voor een specifieke printer zijn gemaakt en de profielen die bij de printer worden meegeleverd. Het is echter wel zo dat mocht je een papier willen gebruiken waarvoor Epson geen standaard profiel meelevert je toch een eigen profiel zult moeten (laten) maken.
Ik calibreer zelf veel schermen, printers en scanners (zowel PC als Mac) bij verschillende fotografen en na callibratie maakt het echt niet meer uit op welk systeem je de foto’s bekijkt. Het is dus zeker niet zo dat er op een PC geen colormanagement mogelijk is.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.

Met vriendelijke groet,
Job

Thanx Job 8) Ik kan vanavond een uurtje langer buiten spelen!

[size=9:5d4d7f7095]OffTopic PS… doe jij dat ook zo hier en daar; monitoren calibreren en systemen inregelen? Vreemd eigenlijk dat wij elkaar nog nooit zijn tegengekomen… Zelfde regio, zelfde beroep.[/size:5d4d7f7095]

Ik hou het even kort. Wanneer je de boel correct wilt bekijken dien je: - Monitoren te calibreren/profieleren - ICC compatible software te gebruiken

Oftewel, gebruik Photoshop onder MacOS/WinTel met (meetkundig) gecalibreerde schermen.
De verschillen die je dan nog kan zien liggen of aan de harware verschillen tussen de twee schermen, maar waarschijnlijker aan de verschillen in contrastomvang van beide.

Ook ik verwijs nog even naar de link waar Deskman hiervoor het ook al over had.

Erik

Lees ook dit even: [url=http://www.webwereld.nl/articles/35464]Foto's verdwijnen bij camera's Canon[/url]