leefduur batterij

Ok, ik ben [b:079a896652]erg [/b:079a896652]boos op apple. Op de website las ik dat hun batterijen tot 300 levenscyclussen doen met een batterij, en die dan tot 80% van de capaciteit behoud. In tiger kan je via System profiler bij power het aantal cyclussen bekijken. Mijn batterij (powerbook 12" 1ghz) heeft 183 cyclussen achter de rug, en heeft ongeveer een levensduur van 45min (bij licht gebruik). De maximum lading die de batterij nog inhoud is 738Mah. Ik vind dat gewoon schandalig! Ik zag dat er een batterij vervangprogramma lopende is. Mijn batterij heeft modelnummer a1060 en de ingevraagde batterijen o.a. a1061. Zou er enig verband zijn? Denken jullie dat ik daar iets kan tegen inbrengen? En hoe is het trouwens met jullie batterijen gesteld?

met die van mij kan het ook beter. ik heb m'n pb sinds eind augustus, zo'n 25 cyclussen doorlopen en ik heb nog "maar" 94%. ik denk niet dat ik na 300 cyclussen op 80% ga uitkomen.

edit2: net wer m’n batterij opgeladen en ik zit dus aan 24 cycles en heb nog maar 88% van mij totale capaciteit er beschikking :frowning:

45 minuten is wel errug weinig... De ibook hier is van oktober 2004 en de batterij gaat vol nog ruim 3 uur mee (88% van de originele capaciteit). Met 571 cycli (veel gebruikt) achter de rug is dat nog prima in orde.

Laat je de oplader aan je ibook zitten als hij is opgeladen (niet doen)? Laadt je de accu pas op als hij volledig leeg is (wel doen)? Dit is allemaal van invloed op de levensduur van je batterij.

Heb je alles volgens de voorschriften gedaan dan zou ik eens met Apple gaan bellen en om advies/vervanging vragen/eisen (doorhalen wat niet van toepassing is).

Bedoel je dat je dat hier kan zien? En kan iemand mij vertellen als dit goed of slecht is want ik snap het niet.

Informatie batterij:

Batterij geïnstalleerd: Ja
Eerste waarschuwing i.v.m. laag niveau: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): 3952
Resterende laadcapaciteit (mAh): 3946
Ampèrage (mA): 0
Voltage (mV): 12487
Aantal cycli: 95

Ik zorg obsessief goed voor mijn powerbook. Daar is nog geen krasje op! Ik heb dan natuurlijk ook wel alles gedaan om de batterij zo goed mogelijk te gebruiken. Altijd helemaal ontladen en terug herladen. Ik snap het gewoon niet. Ik ging apple nu mailen, maar ik vind nergens een adres waarop ik hen kan contacteren..

R

[quote:94130c86d7="eXperience"]

Informatie batterij:

Batterij geïnstalleerd: Ja
Eerste waarschuwing i.v.m. laag niveau: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): [b:94130c86d7]3952[/b:94130c86d7]
Resterende laadcapaciteit (mAh): 3946
Ampèrage (mA): 0
Voltage (mV): 12487
Aantal cycli: 95[/quote:94130c86d7]

dit valt goed mee. 95 cycli en nog steeds 3952/4200

R[/b]

Ik heb een iBook. Mijn batterij is ook 'stront'. Ik heb hem nu wel al 2 jaar, maar mij batterij heeft nooit meer dan 1u gewerkt (ze is ook wel nog niet gezakt in haar niveau.. altijd rond de 39%). Ik gebruik hem constant 'buitenshuis' .. gevolg: ik heb na 2 jaar al 780 cycli :evil:. Ik vind dit wel erg frustrerend. Ik heb toch even betaald als iemand die een batterij heeft van 4u+ :cry:

Even nog ter illustratie:

[img:d1f8a368f9]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11574[/img:d1f8a368f9]

[size=9:d1f8a368f9]Coconut Battery[/size:d1f8a368f9]

[img:0841efab2f]http://macroni.dyndns.org:8080/batterij.jpg[/img:0841efab2f]

Hierzo

[quote:c3be83c236="macroni"]. Ik apple nu mailen, maar ik vind nergens een adres waarop ik hen kan contacteren.. R[/quote:c3be83c236]

Je kan niet zomaar Apple mailen, toch niet in België. Je moet bellen naar AppleCare.

okay, bedankt klaus

[URL=http://imageshack.us][img:cc6c47df17]http://img459.imageshack.us/img459/2474/afbeelding34dj.jpg[/img:cc6c47df17][/URL]

[quote:5a3310ad21="macroni"]...alles gedaan om de batterij zo goed mogelijk te gebruiken. Altijd helemaal ontladen en terug herladen[/quote:5a3310ad21] Da's iig niet de manier om de accu in conditie te houden. Maar met jouw batterij lijkt gewoon iets fout te zijn. Garantie? (Ik neem aan dat je met 183 cycli nog binnen een jaar zit...)

neen, 29maand. Hij is inderdaad niet meer in garantie. Ik vind het toch nog steeds onaanvaardbaar.

R

na 29 maand kan een batterij anders aardig toegetakeld zijn. Vraag is wel wat aanvaardbaar is? (voor u en voor Apple)

de reden waarom ik zo'n lage cycle heb, en toch een lange levensduur, is omdat toen de batterij nog maar 45min meeging, ik gewoon gestopt ben met hem over mee te nemen. Ik kon toch bijna niks meer doen. Ik heb inderdaad veel te lang gewacht met het reageren hierop. Daarom dat ik me waarschijnlijk ook wel zelf een nieuwe batterij zal moeten aanschaffen. Ik wil jullie gewoon waarschuwen om het in het oog te houden, dat jullie niet hetzelfde tegenkomen als mij.

Heeft iemand trouwens ervaring met apple batterijen van newertech of BTI?

R

Die coconut battery en andere batterij programma's zijn uiterst onbetrouwbaar. Google maar eens.

De enige manier om je batterij kracht te meten is helemaal opladen en er dan op gaan werken en kijken hoeveel uur hij meegaat. Let wel dat je de helderheid van het scherm op 50% moet zetten en het geluid volume ook, het gaat om “gemiddelde” omstandigheden.

Als hij vanaf het begin maar 45 min meeging, dan had je in het begin het ding terug moeten brengen. Dat is toch logisch dat dat niet klopt?

Niet van het begin, maar ik heb toch de indruk dat het heel snel naar beneden is gegaan. In het begin lette ik daar ook zo niet op. het was mijn eerste mac, dus ik was wat in de wolken :-). Ik denk er nu over om een newertech of BTI batterij te kopen.

[quote:321075b29e="Zweefvliegerke"]met die van mij kan het ook beter. ik heb m'n pb sinds eind augustus, zo'n 25 cyclussen doorlopen en ik heb nog "maar" 94%. ik denk niet dat ik na 300 cyclussen op 80% ga uitkomen.[/quote:321075b29e] net weer m'n batterij opgeladen en ik zit dus aan 24 cycles en heb nog maar 88% van mij totale capaciteit er beschikking :(