Leestekens in tekst in FCP

Klopt het dat het niet lukt om vreemde leestekens, dwz turkse accenten, in tekst te krijgen in Final Cut Pro of is daar een trucje voor? Of moet ik de tekst dan in Word of Photoshop tikken en dan importeren in FCP? Dat lijkt me omslachtig maar als het niet anders kan... Dank voor jullie hulp!

Ik moet toegeven dat ik weinig ervaring heb met Turkse accenten, maar waarom probeer je het niet met LiveType?

ik tik de tekst altijd gewoon in Word ofzo, en copy paste hem dan in FCP. Ben te lui om al die codes te onthouden of zelfs maar op te zoeken..

Ik kwam er ook pas recent achter, maar er is een systeeminstelling om bij elk programma in de menubalk de beschikking te hebben over alle mogelijk lettertekens.

Ga naar:

Systeemvoorkeuren > Landinstellingen > Invoermenu

en vink aan: lettertekenpalet.

Dan krijg je in je menubalk een NL vlaggetje met daaronder Toon lettertekenpalet.
Voila! Alle rare tekens in alle fonts beschikbaar.
(zoiets als vroeger PopChar deed)

In FCP invoeren is een kwestie van in het tekstvak gaan staan, en dan vanuit Lettertekenpalet het teken selecteren en Voeg in kiezen.

Peter

PS

Niet elk font bevat alle lettertekens, zoals sommige Turkse lettertekens. Je moet een font hebben dat Unicode tekens bevat (niet alleen de standaard ascii). Een hoop Apple fonts doen dat, bv Lucida Grande Niet elke applicatie kan met Unicode overweg. FCP wel, denk ik.

Peter

Wat een gouden tips! Veel dank! Mjet