Lege (dubbele?) mappen en meerdere libraries (waarschijnlijk van meerdere versies software) opruimen/mergen

Ik ben macbook aan het opschonen (lees: ruimte creëren) met OmniDiskSweeper en veel kan ik bereiken door alle oude caching files van met name FCPX, After Effects etc. te verwijderen.
Maar ik zie ook van veel apps een app icon Én een losse folder. Hoe kan dat en krijg ik dit weg of merge ik dat, lijkt wel een oude dubbeling of kopie die niet is verwijderd mogelijk met een update of overzetten? Zie screenshot 1 en 2.

Daarnaast heb ik ook meerdere libraries van het zelfde programma (bijv. Lightroom) zie screenshot 3. met allemaal data erin, hoe kan ik dat goed mergen want ik weet niet goed wat waar bij hoort als ik het zo zie. Ik moet wel zeggen dat ik zowel Lightroom Classic als de ‘meest recente’ versie gebruik.

Zie je die echt in je Applications map? Als dat zo is, die horen daar niet te staan. En kunnen in dat geval verwijderd worden.

Wat staat er bijvoorbeeld in de Firefox map in jouw geval? (Die map is nu niet opgeklikt in het plaatje)

ja die zie ik echt, er zit ook content in, zie opengeklapt 3 voorbeelden:

Zie je dat in de Finder, of in OmniDiskSweeper?

Ik bedoel, zie je in de Finder écht zo’n Firefox mapje in de map Applications (“Programma’s”)?

Ja, want dit is inderdaad een erg vage bestandslijst, die ik in de Finder eigenlijk nooit ben tegen gekomen

Interessant, nooit gezien. Gezien de inhoud van die vreemde folders zijn het de programma’s zelf, de pakketinhoud. Misschien zijn die programma’s gekopieerd, is de extensie weggevallen en ziet de finder het als een gewone folder ipv. een App.

Dat zou alleen kunnen gebeuren als je alles via een netwerk op een Windows PC naar een Windows disk kopieert en dan op de Mac weer terugzet… :thinking:

ik ben het ook nooit tegengekomen, maar het staat er nu toch. En al vrij lang, weet eigenlijk niet meer wanneer het zo is gekomen (want dan had ik er ook achter kunnen komen hóe het is ontstaan). Ik heb er geen last van maar nu ik aan het opschonen ben ga ik me er toch aan storen. Ik heb overigens nooit e.e.a overgezet via een windowsbak.

Het komt ook niet alleen voor bij app icons icm folders, maar lijkt wel ook door de toevoeging .app (zie screenshot). Kan het een keer zijn misgegaan bij het show/hide van hidden files via terminal? Dat heb ik weleens aan en weer uitgezet.

De mappen zijn allemaal van 4 juni 2021, ik ga ze gewoon verwijderen

Ik vind het maar een gevaarlijke boel. De kans dat iets onherstelbaar de soep in draait, is aanzienlijk aanwezig. Als je een goede backup hebt, zou ik de schijf wissen, macOS opnieuw installeren en dan je apps opnieuw installeren. Tenslotte kun je vanaf de backup je muziek, foto’s, mail, etc. importeren in de bijbehorende apps en je andere bestanden handmatig terugzetten.

Maar goed, als je zeker weet dat ze allemaal van 4 juni zijn, kun je ook zoeken op alles met datum 4 juni en dan alles supersnel bekijken, selecteren en verwijderen:

Screenshot 2022-01-04 at 21.23.30

Ik heb alle ‘dubbele’ mappen van 4 juni verwijderd en gereboot en alles lijkt goed te gaan. Levert 24 gb aan ruimte op :slight_smile: Verder zie ik nu hetzelfde gebeuren in bijv. de Movies folder, met dubbele bestanden. Zie bijvoorbeeld de ‘Motion Templates’ folder. Het gekke daarbij is ook nog de ene is aangemaakt op ‘4 juni’ maar de andere op ‘1 januari 1970’… dit was toch een hele oude bug van MacOS?

Inderdaad wordt die datum aan bestanden toegekend aan bestanden waarvan de aanmaak- of modificatiedatum op een of andere manier niet bekend is.

Ik vind het echt een serieus probleem. Het lijkt erop dat macOS ergens zijn complete waslijst aan onzichtbare bestanden (waarin o.a. alle locatie- en bestandsgegevens en -eigenschappen zijn opgeslagen, bv. .fseventsd, .DS_Store en mogelijk zelfs APFS metadata files) is kwijtgeraakt.

mja. ik ga ook doen wat je hierboven noemt, alles backuppen (staat al in icloud als het goed is) en dan schijf wissen en opnieuw installeren. want de paden naar de motion templates etc. werken ook wat buggy nu. Heb al preferences van Motion en FCPX weggegooid maar werd er niet beter van. Duurt alleen allemaal weer zo lang, had vanavond wat anders gepland :slight_smile:

Leuk klusje voor van het weekend :wink:

Hij is nog steeds bezig met terugzetten vanuit iCloud. Desktop (328.42GB) en Documents (175,49GB) zijn inmiddels wel teruggezet maar zie ik niet als default (ik zie gewoon de nieuwe ‘desktop’ en documenten’ van het nieuwe account.

kan alles opnieuw gaan instellen en installeren maar dat doe ik later wel, wat belangrijker is vind ik dat er in mijn iCloud 630GB aan photos en videos staan, maar hoe vind ik die terug? Dat is denk ik onderdeel van de map Pictures, maar het enige dat hij daar nu in terugzet is Photos library (nog bezig, nu >100gb), maar niet de rest, ook niet uit de folder Movies. Maar mijn Photos library is niet 630 gb groot dus hoe zie ik waar het gele gedeelte uit bestaat/van afkomstig is?

Even met Apple gebeld en de 115GB Photos library op mijn MacBook is ‘optimised’, dus meer een preview. De daadwerkelijke grootte op iCloud klopt want dat is dan 630GB. Waarmee ik dus wel een heleboel heb weggegooid in de map 'Users/X/Pictures en Users/X/Movies maar gelukkig was veel daarvan ook cache en heb ik daarvan de original files en exports nog wel op externe schijven… Ik weet nu wel beter hoe iCloud in elkaar steekt na het gesprek. Deze is wat mij betreft opgelost.

Overigens de oorzaak of reden van de dubbele folders/applications etc. nog niet duidelijk, maar de clean install heeft wel de oplossing geboden. Zorg wel voor een goeie backup! Of dat je je belangrijke folders zelf naar de iCloud Drive sleept. Dit is een wijze les geweest :frowning:

Mooi dat je er ondanks alles uit bent gekomen. :+1:

PS: Dat was ook mijn tip:

Nu kan je vrouw de Mac ook weer gebruiken! :slight_smile:

er staat ‘X’, niet ‘XXX’ @TheBigZ :stuck_out_tongue: :rofl: :joy: