Lens voor fotograferen op de ijsbaan.

Wie kan mij adviseren met het kopen van een lens voor :
kunstschaatsen in de ijsbaanhal.
Ik heb een Canon EOS 20 D. Met de lens van Tamron 28-300mm, 1:3-6.3 ben ik niet te vreden. Hij is traag en de foto’s zijn onscherp en donker.

Je iso waarde hoger zetten of een lichtsterke lens aanschaffen. Deze zijn wel aan de prijs. Een statief gebruiken kan ook helpen.

Onscherp (afhankelijk van de mate van onscherpte) en donker ligt niet aan de lens, maar aan (de gebruiker van) de camera.
Welke lens je nodig hebt hangt in mijn ogen af van hoe ver je van het onderwerp af bent en hoe je dit wilt kaderen (close-up of juist wide) en niet van de locatie waar je fotografeert. Kortom, met deze info wordt het wel heel lastig adviseren. Misschien moet je gewoon naar een goede camera winkel gaan en je daar laten adviseren en proberen.

Zijn de foto’s onscherp omdat de schaatsers bewegen? In dat geval moet je de belichtingstijd verkleinen. Omdat je dan minder licht binnen krijgt, moet je ook de ISO flink omhoog gooien, zoals hierboven al is vermeld.

Te donkere foto’s : 1 stop overbelichting instellen (vanwege de overwegend lichte omgeving op het ijs)
Bewegingsonscherpte: niet langer dan 1/250 sec belichten.
Verder zou ik met een lens met stabilisatie fotograferen (is eigenlijk haast standaard bij de grote merken).

Nou, standaard…

Kwestie van budget. Koop een lichtsterke lens. De lens die je nu hebt heeft zeker als je inzoomt onvoldoende sterkte, zeker bij minder licht.
Als het alleen voor schaatsen is en je neemt telkens vanaf een vast punt foto’s zou je een vaste lens kunnen nemen. zet je huidige lens eens op 50mm en kijk of je daarmee uit de voeten kunt, probeer ook eens 115mm enz. Kijk even wat past en bepaal een lens die qua lengte het beste past en koop dan de lens met grootst mogelijke lichtsterkte Budgetwise. Markplaats kan zeker ook uitkomst bieden als je budget beperkt is.

O ja, zorg dat je scherpstelling op continu staat, is uiteraard nodig bij sport.

Dat is maar de halve waarheid. We hebben het hier over fotografie binnen met een telelens die niet bepaald lichtsterk is en een trage AF heeft. Daar gaat een professionele fotograaf die weet wat ie doet het ook niet mee redden. Ja je moet spelen met de instellingen en meebewegen met je onderwerp maar je hebt hier ook wel een lens nodig die lichtsterk is en een snellere AF heeft. Voor een amateur maakt zo’n lens (die vaak ook duur is, denk dan aan bedragen van 400~800 euro) heel wat meer uit. Voor dat andere is kennis en kunde nodig die je alleen opdoet door theorie door te nemen en heel veel te oefenen. Zeker aan te raden want dat levert je op de lange termijn weer betere foto’s op (en je snapt ook waarom bepaalde dingen niet goed gaan). En je leert dan ook dat er geen standaard instellingen zijn en dat de gebruiker net zo belangrijk is als de apparatuur :wink:

[quote]
Welke lens je nodig hebt hangt in mijn ogen af van hoe ver je van het onderwerp af bent en hoe je dit wilt kaderen (close-up of juist wide) en niet van de locatie waar je fotografeert.[/quote]
De locatie bepaald net zoveel mee, net als tijd. Iemand die tegen de avond en/of binnen fotografeert moet andere eisen stellen aan de apparatuur dan iemand die alleen bij mooi weer en buiten fotografeert.

[quote=musicmaker url=http://www.onemorething.nl/community/topic/lens-voor-fotograferen-op-de-ijsbaan/#post-2770964 time=1417724482]
Verder zou ik met een lens met stabilisatie fotograferen (is eigenlijk haast standaard bij de grote merken).[/quote]
Stabilisatie helpt alleen tegen je eigen trillingen (ieder mens trilt van nature), bewegende onderwerpen worden daar niet scherper mee. Bij een telelens worden je eigen trillingen behoorlijk uitvergroot en dan is stabilisatie wel erg prettig, dan heb je ineens wel een scherpe foto.

Hoe is de AF tracking van de 20D? We kunnen wel over de lens bakkeleien, als de aansturing houtjetouwtje is heb je daar niks aan. 20D is een oudje, geen idee hoe de AF sensor is.

En om het nog complexer te maken, een lens met goede beeldstabilisatie ‘gedraagt’
zich als een lichtsterkere lens. Dus bv een f3.5 lens met beeldstabilisatie kan optisch
hetzelfde presteren als bv een f2.8 lens zonder stabilisatie, mits de beeldstabilisatie goed werkt.
Ik heb zelf een 20D met oa een 70-200mm f4L IS USM Canon lens (‘beige lens’), ideaal voor
activiteiten buiten. Ik heb sinds een jaar een EOS M waar ik deze lens ook op kan gebruiken.
Door de betere mogelijkheden van de EOS M vwb ISO range is deze camera met de 70-200
f4 IS lens bruikbaar voor binnenactiviteiten met relatief veel licht.

De EOS M is bijna 8 jaar jonger dan de EOS 20D. Jongere camera’s zijn meestal sneller,
hebben vaak een ‘bredere’ ISO range (bij weinig licht toch goede foto’s).
De 20D is geen slechte camera -inmiddels wel 10 jaar oud- maar zelfs met de ‘snelste’ lens
(lichtsterk, laag f getal) zal het lastig zijn om schaatsers binnen scherp te krijgen.

De 70-200mm f2.8L IS USM II lens van Canon wordt veel gebruikt om bv concerten die binnen
worden gegeven vast te leggen. Mogelijk dat de “I” versie nog te koop is.

Een 10 jaar oude camera hoeft toch geen probleem te zijn? Sport evenementen worden al meer dan 100 jaar gefotografeerd.

Actiefotografie onder slechte lichtomstandigheden doet niet alleen een beroep op de uitrusting maar ook op het vakmanschap van de fotograaf. In een digitale tijd dat iedereen denkt goede platen te kunnen maken schort het nogal eens aan kennis. Ook met een EOS 20D en een gemiddeld objectief kun je goede foto’s maken…

[quote=Tjin Li url=http://www.onemorething.nl/community/topic/lens-voor-fotograferen-op-de-ijsbaan/ time=1417708287]Wie kan mij adviseren met het kopen van een lens voor :
kunstschaatsen in de ijsbaanhal.
Ik heb een Canon EOS 20 D. Met de lens van Tamron 28-300mm, 1:3-6.3 ben ik niet te vreden. Hij is traag en de foto’s zijn onscherp en donker.[/quote]

Ik kom niet zo vaak in een ijsbaanhal maar daar is toch meestal ruim voldoende licht? Schaatsers bewegen snel dus je zult de sluitertijd kort moeten houden, bijvoorbeeld 1/125 of misschien nog sneller. Maar dat zou geen probleem moeten zijn. De meeste camera’s slaan bij de foto’s op welke sluitertijd e.d. gebruikt is. Kun je daar eens wat meer over vertellen? Het lijkt mij geen probleem met de lens maar eerder met de instellingen van de camera.

Nou nee. Zo is er ook de hoeveelheid licht die beschikbaar is, of je wel of niet kunt en wilt flitsen, de snelheid waarmee het onderwerp beweegt, hoeveel scherptediepte je nodig en wenselijk vindt, hoe korrelig je foto wel of niet mag zijn, enz.

Je schrijft dat de foto’s onscherp en donker zijn. Zoals ook door anderen gesteld komt dit doordat je lens niet lichtsterk is. Lichtsterke lenzen met telebereik zijn helaas niet goedkoop. Een (erg) mooie lens zou de 135mm/f2 van Canon zijn, kost circa 1000 euro. Als je met iets minder telebereik af kunt zijn de 85mm/f1.8 (350 euro) en 50mm/1.8 (100 euro) ook prima objectieven voor dit doel.

Dat gaat helaas maar half op in dit geval. Beeldstabilisatie stabiliseert alleen de bewegingen die fotograaf zelf maakt, niet de bewegingen die het onderwerp waar je foto’s van maakt maakt. Schaatsers staan alles behalve stil. Je zult dus met korte sluitertijden moeten werken, en dat kan in een schaatshal alleen met een lichtsterke lens. Beeldstabilisatie is slechts zeer beperkt nuttig in dit geval…

Verder schrijf je dat je foto’s vaak donker zijn. Dit voorkom je door de belichtingscompensatie-instelling op je camera te gebruiken. Probeer eens 1 of 2 stops over te belichten.

Dit dus :slight_smile:

[quote=Galapogos url=http://www.onemorething.nl/community/topic/lens-voor-fotograferen-op-de-ijsbaan/#post-2774587 time=1418627190]Verder schrijf je dat je foto’s vaak donker zijn. Dit voorkom je door de belichtingscompensatie-instelling op je camera te gebruiken. Probeer eens 1 of 2 stops over te belichten.
[/quote]

Hoe doe je dat nu eigenlijk? Een langere sluitingstijd, kleiner diafragma, of iets anders?

Een langere sluitertijd, een groter diafragma (dus een kleiner diafragmagetal) of een hogere iso-waarde. Dat zijn de drie mogelijkheden.

Hoe je dat praktisch doet? Op de meeste camera’s zit een optie die ‘Exposure compensation’ heet. Wat doet deze stand als je hem instelt op bijvoorbeeld +1 stop?

  • In de diafragmavoorkeurstand (Av/A): de camera kiest een twee keer zo lange sluitertijd dan hij zou doen zonder compensatie
  • In de sluitertijdvoorkeurstand (Tv/S): de camera kiest een twee keer zo grote diafragma-opening dan hij zou doen zonder compensatie
  • In de programmastand (P): de camera kiest een groter diafragma en/of een langere sluitertijd (zodanig dat er twee keer zoveel licht binnenkomt) dan hij zou doen zonder compensatie

Als je handmatig fotografeert (M) heb je een en ander uiteraard zelf in de hand. je kiest dan simpelweg zelf een combinatie tussen sluitertijd en diafragma die meer licht binnen laat.

Je kunt de belichtingscompensatie overigens ook gebruiken om juist minder licht binnen te laten. Dat kan handig zijn wanneer je donkere partijen wil fotograferen.

Bedankt!