Leopard Server

3 vraagjes betreffende Leopard Server: 1. Iemand een idee wanneer de Leopard Server release op stapel staat? 2. Heeft een upgrade van 10.4 naar Leopard veel om het lijf? (we denken nu een Xserver aan te schaffen en later te upgraden naar Leopard) 3. Iemand uitgebreide info over de ingebouwde firewall functies? (is een externe hardware firewall aan te raden of is de ingebouwde firewall voldoende?)

De release van de voorgaande server versies ging gelijk op met de release van de client versies, zal met de release van Leopard wel weer zo zijn. Dan wordt het dus eind eerste kwartaal 2007, als ik het wel heb. De upgrade van serverversies gaat vergelijkbaar met die van clientversies: behoorlijk eenvoudig als je geen bijzondere customdingetjes hebt gedaan. Wil je eigen software installeren dan zal je dat na de upgrade hoogst waarschijnlijk opnieuw moeten doen. De firewall ken ik onvoldoende om je te adviseren.

Om eerlijk te zijn zou ik gaan voor een externe firewall want het gaat hier om een server en in mijn opzicht is het niet echt veilig om op je server zelf een firewall te gebruiken. Ik zou gaan voor een externe firewall, bvb een fortinet firewall die je ook kan gebruiken als dhcp server en waarop al het inkomende verkeer wordt gescand op virussen. Dit belast de xserve ook niet en zo kan je hem 100% gebruiken voor wat je hem nodig hebt.

PS. de fortinet firewall is unlimited-client, je moet dus maar 1x betalen voor updates en antivirus.