Gisteren nog lekker zitten werken op een imac… start ik hem vandaag op, krijg ik
de volgende schermen. Vreemde is dat ik alleen mail hem getikt en een word-
document heb geopend. Meer niet…
Heeft iemand die ook wel eens gehad?
Kan nu niks meer, op het laatste scherm blijft hij hangen. Al meerdere malen de
computer uitgehad, maar tot nu toe nog geen succes.
Via een kennis ben ik erachter gekomen dat er in de oude 17" series fouten zaten in de videokaart.
Nu loopt die range van 1.6 t/m 1.8ghz processors die gratis worden gerepareerd door apple...
Wil hem naar een Apple Authorized Service Provider (AASP) brengen, maar weet niet of ze ook
voor het nakijken al een bedrag rekenen? Heb apple zelf gebeld, en ze zeggen dat het niet valt
onder de free repair program, maar ik vindt het wel raar dat de symptomen hetzelfde zijn, maar
dat het er buiten wordt gesloten.
Iemand ervaring / oplossing wat ik kan doen?
[/url]
[quote:b207b7413e="h4a"]Iemand ervaring / oplossing wat ik kan doen?[/quote:b207b7413e]
Weinig. Normaal gesproken kun je een verkoper erop aanspreken als een apparaat (te) snel de geest geeft. Maar die vlieger gaat nu niet op.
Ik zou zeker rekening houden met onderzoekskosten (tientjeswerk). Maar vraag ze eerst maar eens op de man af wat de vervanging van een moederbord zou kosten… De videokaart zit daarop gesoldeerd namelijk.
@reaction:
"c" toets (de c van "CD" komt uit de tijd dat alles op een cd stond)
Het hard draaien van de fan kan een hitte probleem zijn (gaat hij soms ook spontaan in de sluimerstand?)
Soms is het een beveiliging tegen oververhitting! Ga naar de “console” log in de map “logs”,
in de (root) library, ([i:93386e3d6f]/library/logs/console[/i:93386e3d6f] ) en controleer of in dit bestand de tekst
“thermal runaway” staat.
Als dit zo is: DIRECT NAAR DE DEALER!!!
@h4a:
lijkt mij inderdaad de videokaart (geeft vaak dit patroon te zien, gebeurt ook wel eens bij bepaalde settings in een spel waar de kaart “niet op rekend”)
[quote:dd3a03952b="Esquare"]Ik zou zeker rekening houden met onderzoekskosten (tientjeswerk). Maar vraag ze eerst maar eens op de man af wat de vervanging van een moederbord zou kosten.... De videokaart zit daarop gesoldeerd namelijk.[/quote:dd3a03952b]
Stond laatst achter iemand bij zo'n Repair Center en die mocht rekenen op €500 voor een nieuw Logic Board. :o
Ik heb nu hetzelfde probleem - ook met een tweedehandsje… week oud.
verkoper wilde het geld niet teruggeven, enigzins begrijpelijk want hij deed het bij het ophalen goed.
Kan de grafische kaart er niet afgesoldeerd worden en dit vervolgens vervangen?
Anders wordt het zoeken naar een andere defecte imac met een werkend moederboard.
[quote:14c6ee49f6="mac-aid"]Hendrik > Wat is dat met Thermal Runaway?[/quote:14c6ee49f6]
Deze tekst (“thermal runaway”) vind je in de “console” log (pad naam: /library/logs/console) als de Mac als gevolg van oververhitting vreemde kuren gaat vertonen (waaronder spontaan in de sluimerstand gaan)
Dus als je denkt dat je Mac oververhit is geraakt, zoek dan in dit log bestand naar deze tekst ter bevestiging.