Leopard verbeteringen?

Hey allemaal!

Ik wou wat vragen! Is leopard eigelijk een verbetering of een upgrade je van tiger ? want het begint er steeds meer op te lijken dat osx weinig is vooruit gegaan vergeleken met windows in de laatstste 7 jaar! want, vista is echt nieuw maar dat kan je van leopard eigelijk niet zeggen!

het enige wat echt nieuw is in windows is het uiterlijk je kan zeggen windows is oppervlakkig veranderd, Mac OS X daarentegen... de kernel heeft al vele vernieuwen meegekregen die ervoor zorgen dat het multi-tasken vlotter verloopt, extensies, en de onderliggende techniek van de gui niet te vergeten zo is core image, video er gekomen , maar voor dat was er de evolutie naar quartz, naar quartz extreme, en een een nog geëvolueerde versie ervan, ik denk quartz 2D die alles van het windowmanagement voor zich neemt : http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/13 http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/14

enzovoort waarschijnlijk
apple heeft natuurlijk de interface ook wat gelikter gemaakt door hem vloeiender te maken en al, maar dat is niet de belangrijkste vooruitgang

oh ja de finder is ook vooruit gegaan.

In dit [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=84293]Leopard draadje[/url] zijn ze al 6 pagina's op dreef. Er zijn ook al handige Harries die de beta versie hebben opgesnord en aan het installeren zijn. Wellicht dat daar een hoop bruikbare en minder bruikbare nieuwigheden langs komen. 8)

Denk daar nu eens serieus over na. Het 'OS' is een basis, eentje die zo stabiel mogelijk dient te zijn, en qua opbouw niet veel hoeft te veranderen. Hooguit wat support voor nieuwe technieken (64bit, Core Animation, Vanderpool etc.) En wat overblijft zijn inderdaad 'gimmicks'. Maar dat wil niet zeggen dat de techniek eronder niet enorm evolueert.

Neem Windows, zij zijn nog steeds op zoek naar een ‘nieuwe basis’. Eerst 9x, toen de volledig ‘nieuwe’ NT 5.0 - 5.1, en nu weeer een ‘nieuwe’ basis zijnde Vista. Steeds wisselen van ‘basis’ of ‘OS’ geeft naar mijn inziens alleen maar enorm grote nadelen.

Topic verplaatst naar Het OS.

Tjah, je bent denk ik niet verplicht van te upgraden. Onder de motorkap is er toch behoorlijk wat veranderd. De rest van de vernieuwingen zijn nieuwe apps maar je moet je de vraag stellen of je er wat aan hebt. Heeft Windows mogelijkheden die OS X niet heeft en omgekeerd? Dat zijn de enige criteria die dan kunnen rechtvaardigen of er vooruit is gegaan of niet.

Ik vind trouwens dat je geen ‘zinloze’ functies kunt blijven uitvinden. Aan alles zijn er grenzen. Mss moet Apple nu eens wat langer wachten na Leopard vooraleer een nieuwe onderdeel uit te brengen. Tot nu toe vind ik Leopard geen echte flitsende vooruitgaan tov Tiger die de aanschaf rechtvaardigd. Ik kan alles doen op TIger dus ik ben tevreden.

Tsja, Hij is i.i.g. uit de Lounge.

Maar jij hiz nu in “Het OS” lijkt me wel goed, maar hoe zit het dan met
Nu dan toch? Leopard in de handen van leken…
OS/X 10.5, wat verwacht je er van?
Eerste OS X Leopard schermafbeeldingen
10.5 Leopard ook op G5?
Leopard Sneak Peek
Leopard features en screenshots gelekt

:?

Hmmm, aardig :apple: -georienteerde antwoorden hier alleen maar. Toch, Microsoft heeft véél harder gewerkt aan de XP-Vista-transformatie dan de meesten hier denken. Tevens ook harder dan Apple de Mac OS X-reeks heeft vernieuwd. Van 10.0 naar 10.4 gaan was niet écht een gigantische update te noemen, zoals Vista wél is :roll: .

(Overigens: ben geen Windows-liefhebber, maar vind dat veel mensen Microsoft en Windows om drogredenen de hele tijd dishen :? )

@Tijhofgraphics: Dit topic heeft een interessante discussie over een onderwerp dat apart staat van de onderwerpen in de topics die jij noemt.

@Empoor: Er zit een enorm verschil tussen 10.0 en 10.4

[quote:8fbe55f8ef="magic-with-mac"]@Empoor: Er zit een enorm verschil tussen 10.0 en 10.4[/quote:8fbe55f8ef]

Zei ik van niet dan? :roll: Ik vergeleek het met XP-Vista :wink:

@empoor, waar baseer dat op, dat mS meer gedaan heeft aan XP --> vista dan apple aan OS-X???

Ik heb de laatste publieke beta bekeken en ik volg het allemaal redelijk.
Maar ik kan nou niet echt zeggen dat er veel veranderd is, zoals iemand anders al zei, veel aan het UI veranderd.

De meeste dingen die ech vernieuwend waren hebben ze geschrapt, ik vond winfs wel erg interessant

greetzz

[quote:baefe3af3e="empoor"][quote:baefe3af3e="magic-with-mac"]@Empoor: Er zit een enorm verschil tussen 10.0 en 10.4[/quote:baefe3af3e]

Zei ik van niet dan? :roll: Ik vergeleek het met XP-Vista :wink:[/quote:baefe3af3e]

En vergeleken met XP-Vista zit er meer werk in. Hell, als je XP-Vista en Visual Studio .NET erbij optelt heb je minder werk. Je kijkt nu, zoals hier wordt gezegd, niet naar kernel, low-level werkingen, een hele ARCHITECTUUROVERGANG…

Ik vraag me toch af waarop je je baseert…

Er is hier veel gezegd over "de verbeteringen onder de motorkap" van OSX, maar welke -apart van Core- zijn dat dan?

Ik heb maar 2 versies gekend: Panther en Tiger, maar op Spotlight -en in mindere mate Dashboard na- vind ik er niet veel anders aan. Hetzelfde, met enkele extra’s zo lijkt het wel.

Leopard geeft me wat dezelfde indruk: is het, naast de flashy Time Machine en To-Do notes, ook de moeite waard? Ik twijfel. Van die verbeteringen “onder de motorkap” lijk ik niet veel te merken. Of ben ik verkeerd?

ik heb er daarjuist aangehaald, in de links naar arstechnica of zoiets, staat in het zelfde artikel nog de verschillen in de kernel tss 10.3 en 10.4 lees maar na.

als er toch beweren dat vista meer werk heeft gekost ,-wat mss mogelijk is, maar dan is het toch niet toonbaar in de beta,- wat is er dan echt veranderd?want ik heb dit niet van even dichtbij gevolgd als ik der vorige jaren echt deed

[quote:3c04a53c8f="iBVD"] want het begint er steeds meer op te lijken dat osx weinig is vooruit gegaan vergeleken met windows in de laatstste 7 jaar! want, vista is echt nieuw maar dat kan je van leopard eigelijk niet zeggen![/quote:3c04a53c8f]

Vergelijk jij nu Windows 98 met Windows Vista als je het over de laatste 7 jaar hebt? Tjaaa, dan is het een hele verbetering.

Blijkbaar heb jij Apple niet vergeleken met de afgelopen 7 jaar. Tjaaa, dan zou ik ook zeggen dat Windows in 7 jaar tijd veel meer is vooruitgegaan vergeleken met OS 10.1 → OS 10.5. (Alhoewel…)

MAAR KIJK!!! :x

7 jaar geleden had je op de Mac OS 9.2. en nu (bijna) 10.5 Leopard!

Arrgh, laat ook maar zitten…

ALs je Windows en Mac vergelijkt is de Mac veel meer vooruitgegaan.

Even als reactie vanuit een ander topic dat nu hierheen verwijst:

wjgmspeedy gaf daar aan:
Is windows 95 anders dan windows 98? En eigenlijk is XP ook hetzelfde maar dan met leuke kleurtjes.

Excuse me? XP hetzelfde als 98? Heel het OS is overhoop gehaald… soort van Mac OS 9 → X is dat geweest.

Verder wel eens dat vista toch wel erg xp achtig is… al zit er onder de klep toch wel veel anders… beetje windows server 2003 achtig is het meer…

Maar ja… 10.4 - 10.5… what is the difference… die paar extra functies… enige waar ik het voor zou doen is de backup en bootcamp… maarja… de eerste is wel redelijk OS, maar de 2e is gewoon los te houden.
Is die stap nou zoveel groter dan van XP naar XP SP2? En dat was gratis.

p.s. Nou al tijden vista draaien… net zo stabiel als OS X… (uhm… nouja… OS X tot nu toe al 2 kernel panics gehad… vista staat nog steeds op 0)

[quote:ef988419f2="iBVD"]...vergeleken met windows in de laatstste 7 jaar! want, vista is echt nieuw maar dat kan je van leopard eigelijk niet zeggen![/quote:ef988419f2]

Windows is nooit een fatsoenlijk systeem geweest, dat je dat nog durft te noemen :evil:

Ik heb nog nooit leuke kleurtjes gezien op Windows en de lay-out ziet er ook uit om te huilen. Uit het jaar nul. Het blijft varieren in lichtbruin, lichtbruin en lichtbruin. Ik begrijp niet dat mensen dat nog willen. En dat nog afgezien van alle techniek. Alleen iTunes voor Windows is al veel meer clicken dan iTunes op Apple en dat is dan nog een Apple programma. En dan die grote dozen met heel veel lucht en nog altijd ........de floppy disk. Whoehahahaha: Fred Flintstone in computerland! Heeeel hard lopen dan beweegt het toch nog een beetje. Gewoon een kwestie van een ijzeren brilletje opzetten, net doen of je achterlijk bent en MILJARDEN verdienen met andermans ideeen. Leuk hoor. Mijn 20th Anniversary Mac van 10 jaar geleden (zie avatar!) had al de volledige computer IN het beeldscherm net als nu de Imac G5. Als ik Windowsgebruikers op bezoek krijg vergapen ze zich aan het ding en denken dat dat het nieuwste van het nieuwste is. Kun je nagaan! Nee, die WINDOWS zitten vooral in het ijzeren brilletje van Meneer Gates, die zijn scherp genoeg geweest om alle eentjes en vooral veel nulletjes te zien op zijn bankrekening. Hij is niet voor niks onlangs met zijn maat weggepromoveerd naar de afdeling goede doelen (lees: uit zijn firma geflikkerd). Waarom? Omdat het gewoon niet werkt. En blijkbaar willen ze nu ook bij de firma Microsoft wel eens Harde Actie. En stond Gates ZELF in de weg.

[quote:cbc4c3cbe7="Ketsjap"]Er is hier veel gezegd over "de verbeteringen onder de motorkap" van OSX, maar welke -apart van Core- zijn dat dan?

Ik heb maar 2 versies gekend: Panther en Tiger, maar op Spotlight -en in mindere mate Dashboard na- vind ik er niet veel anders aan. Hetzelfde, met enkele extra’s zo lijkt het wel.

Leopard geeft me wat dezelfde indruk: is het, naast de flashy Time Machine en To-Do notes, ook de moeite waard? Ik twijfel. Van die verbeteringen “onder de motorkap” lijk ik niet veel te merken. Of ben ik verkeerd?[/quote:cbc4c3cbe7]

Achter deze link vind je een lijstje van de verbeteringen in Tiger ten opzichte van Panther. De verbeteringen in Leopard ten opzichte van Tiger zullen wel ongeveer vergelijkbaar van omvang worden.

Ik vind een dergelijke waslijst met vele kleine en enkele grote nieuwe features toch altijd wel weer de aanschafprijs waard. Spotlight en Dashboard gebruik ik vele malen per dag en schelen me veel tijd in het werk. Vernieuwende applicaties zoals Aperture zijn ook alleen mogelijk door innovaties in het besturingssysteem, zoals RAW support en Core Image in Tiger. Core Animation in Leopard zal waarschijnlijk ook zo’n invloed hebben op vernieuwende software, waaronder misschien ook games. En de volledige 64-bit support zal OS X nog aantrekkelijker maken voor zeer (geheugen)intensieve en hoge precisie rekentoepassingen.